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프랜차이즈 커피점의 상가임대료 결정요인에 관한 연구
A Study on Determinants of Franchised Coffee Shop Rents 원문보기

지적과 국토정보 = Journal of cadastre & land informatix, v.45 no.2 = no.371, 2015년, pp.217 - 235  

정승영 (김포대학교 물류부동산과)

초록
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이 연구는 다중회귀분석으로 서울시 프랜차이즈 커피점의 상가임대료의 결정 요인을 분석하였다. 중심지이론, 집적이론, 그리고 외부수요의 이론은 경험적 모형의 기초를 제공한다. 이 연구에서 사용된 자료는 서울시의 2,000개 상점으로 구성되었다. 연구결과로서, 이 결과는 $3.3m^2$당 커피점의 매출액, 상권의 특성, 상점의 특징이 $3.3m^2$당 커피점의 상가임대료에 영향을 준다는 것을 보였다. 커피점의 매출은 커피점의 상가임대료의 주요 결정 요인이다. 아울러, $3.3m^2$당 상가권리금과 상가보증금은 상가임대료와 정(+)의 관련성을 가지고 있다. 추가적으로, 상권의 도 소매업체의 수 및 제조업체의 수는 $3.3m^2$당 커피점의 상가임대료에 영향을 준다. 요약하면, 이 연구는 상권의 커피점의 브랜드 인지, 입지, 임차인 혼재, 그리고 $3.3m^2$당 커피점의 임대료에 영향을 준다는 것을 제시한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The study has analyzed the determinants of retail rents for the franchised coffee shop with the Multi-Regression analysis in Seoul. Central place, agglomeration, and demand-externality theories provide the basis for empirical models. The data used in this study consisted of 2,000 retail units in Seo...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • The purpose of this study is to identify the determinants of shop rents by using empirical data gathered from the commercial building market in Seoul and, by doing so, provide a possible explanation for the causal relationship between the determinants and retail rents.
  • This study also analyzed the multi-colinearity of the data. When the multi-colinearity was reviewed based on the inflation factor variable, a very large multiple-colinearity between Num-ber of retail & wholesale companies and Number of manufacturing companies was found.
  • This study described in detail how certain variables are related to the characteristics of franchised coffee shops and how their location affectsthe determination of the monthly rent in Seoul. For the empirical model, it established a data set utilizing the coffee shop leases in Seoul.

가설 설정

  • 00). I decided to apply a natural logarithm to the logistic regression variable. A wide range of rents is found in coffee shops in core commercial districts, and a wide gap between retail rents when compared to advantageous commercial districts such as in the volume of foot traffic on pedestrian shopping streets were also found
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참고문헌 (26)

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