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[국내논문] 선박용 디젤엔진 추진축에서 빙 충격 토크 기진에 의한 과도 비틀림 진동 응답
Transient Torsional Vibration Response due to Ice Impact Torque Excitation on Marine Diesel Engine Propulsion Shafting 원문보기

한국소음진동공학회논문집 = Transactions of the Korean society for noise and vibration engineering, v.25 no.5, 2015년, pp.321 - 328  

로날드디.바로 (Training Ship, Mokpo National Maritime University) ,  엄기탁 (Outfitting Machinery Design Dep't, Hyundai-Samho Heavy Industries Co., Ltd) ,  이돈출 (Mokpo National Maritime University)

초록
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최근 극지 선박의 수요가 늘어나고 있고 IACS(국제선급연합)에서는 대빙 선박에 대한 새로운 기준이 적용되고 있다. 이 선박에서는 추진시스템에 대한 대빙 설계 기준으로 빙 충격 토크는 프로펠러 날개 수를 중심으로 한 조화 함수로 규정되어 있다. 그러나 실 상황에서는 이러한 주기적인 기진 토크보다는 불규칙한 빙의 충격 토크가 발생할 수 있는 확률이 오히려 크다. 이 논문에서는 비틀림진동이 비교적 큰 6개의 실린더를 갖는 디젤엔진을 주 기관으로 한 추진시스템의 안정성을 검토하고자 한다. 특히 불규칙한 빙 충격 토크와 디젤엔진에서 발생하는 진동토크를 동시에 고려하여 비틀림진동의 공진점을 통과할 과도 비틀림 진동 응답을 이론적으로 해석하였다. 여기서 빙 충격토크는 빙이 프로펠러에 부딪칠 때를 여러 유형별로 가상하여 선급에서 규정된 방법에 의해서 구하였다. 전체적인 시스템의 과도응답 해석은 직접적분방법의 하나인 뉴마크(Newmark) 법을 이용하였다.

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In recent years, there has been an increasing demand to apply the new IACS(International Association of Classification Societies) standards for ice and polar-classed ships. For ice-class vessel propulsion system, the ice impact torque design criterion is defined as a periodic harmonic function in re...

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AI 본문요약
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문제 정의

  • This paper obtained theoretically the transient torsional vibration response of a low-speed two-stroke diesel engine due to the irregular ice impact torque in order to evaluate the design and reliability of a directly-coupled propulsion system for an ice-class vessel. Classification regulations on ice-propeller interaction impact torque are applied(7) whereas the Newmark numerical method was used to analyze the transient torsional vibration overall response of the propulsion system(8).
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참고문헌 (10)

  1. Woodyard, D., 2010, Arctic Exploration Increases Demand for Ice Operations, Marine Propulsion, June/July issue pp. 14-16. 

  2. Sodhi, D. S., 1995, Northern Sea Route Reconnaissance Study, US Army Corps of Engineers Cold Regions Research &Engineering Laboratory, Special Report 95-17. 

  3. Garma, G. C., 2000, Ice Loads on Propellers Under Extreme Operating Conditions, Thesis, Memorial University of Newfoundland. 

  4. Baik, S. Y., 2011, The Study for Stress Calculation of Slip Damage between Propeller Boss and Shaft on the Large Vessel, Journal of the Korean Society of Marine Environment & Safety, Vol. 17, No. 3, pp. 291~294. 

  5. Yu, H., 2013, Ice Class Rules & IMO Polar Code Development, ABS, NSRP All Panel Meeting. 

  6. Gilmour, T. H., 2008, Arctic Shipping and Class, U.S. Maritime Administration Arctic Shipping Conference. 

  7. Korean Register, 2012, Guidance Relating to the Rules for the Classification of Steel Ship Part 3 Chapter 20-22. 

  8. Lee, D. C. and Yu, J. D., 2003, Transient and Unstable Torsional Vibration on a 4-stroke Marine Diesel Engine, 2003 Spring Technical Conference of the ASME Internal Combustion Engine Division. 

  9. Barro, R. D. and Lee, D. C., 2014, Transient Torsional Vibration Analysis for Ice-class Propulsion Shafting System Driven by Electric Motor, Transactions of the Korean Society for Noise and Vibration Engineering, Vol. 24, No. 9, pp. 667-674. 

  10. Dynamics Lab. of Mokpo Maritime University(DL-MMU), 2007, Torsional and Axial Vibration Measurement for Hyundai-Samho S248, Document No. MDL-06012. 

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