$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

Computational Thinking 능력이 소프트웨어 개발에 미치는 영향에 관한 연구
A Study on the Effectiveness of Computational Thinking Ability on Software Development 원문보기

컴퓨터교육학회논문지 = The Journal of Korean Association of Computer Education, v.18 no.5, 2015년, pp.45 - 54  

박성빈 (성균관대학교 교과교육학과 컴퓨터교육전공) ,  안성진 (성균관대학교 교과교육학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

최근 정부와 산업계에서는 국가경쟁력의 핵심요소로 강조되고 있는 소프트웨어의 경쟁력을 강화해야 한다는 요구가 증가하고 있으며 이를 위해서는 소프트웨어를 개발하는 소프트웨어 개발자들의 직무능력 향상이 필요하다고 할 수 있다. 본 연구결과 창의적 문제해결방법인 Computational Thinking이 소프트웨어 개발자들의 직무능력 향상에 긍정적인 영향을 준다는 점과 기존연구결과와는 다르게 소프트웨어 개발이라는 업무적 특성으로 인해 simulation, algorithms & procedures, parallelization 등이 소프트웨어 개발자들에게 영향력 있는 요소로 나타났으며 직무능력 향상을 위해서는 이에 대한 교육이 강조될 필요가 있다. 이중에서 특히 simulation이 가장 큰 영향을 주기에 이에 대한 강화가 필요하다고 할 수 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

There has been rising demand within the South Korean government and among various industries in recent years on the need for strengthening the competitiveness of the software industry, which they highlight as being a core element for national competitiveness. This strategy would require enhancing th...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • The objective of this study is to find the necessary level of CT for the job performance of software developers in order to suggest implications for the enhancement of their ability. The data was collected and the investigation tools were configured to find relationships between the job family of the IT development field, as defined by the NCS, and the sub-competencies of CT.
  • This study found that CT is necessary for enhancing the job competence of software developers. Unlike previous studies, which found abstraction and automation competencies to be most important, this study found that simulation, algorithms and procedures, and parallelization were important, in that order, for the enhancement of software developers’ job competence.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (18)

  1. Park, H. M. (2014). State of global software education and trend of education tools. Korea Internet & Security Agency. 

  2. Park, M. U. (2014). State of domestic education in programming and future of the software industry. DIGIECO. 

  3. Ministry of Science, ICT and Future Planning(2013). Software (SW) innovation strategy. 

  4. Moon, G. S. (2013). On the Direction of the Application of the Concepts of Computational Thinking for Elementary Education. International Journal of Contents, 13(6). 

  5. Korea Foundation for the Advancement of Science & Creativity (2014). Research for introducing Computational Thinking into primary and secondary education. 

  6. Kwon, J. I. (2014). A Study on the Effectiveness of Computational Thinking based Teaching and Learning on Students' Creative Problem Solving Skills. Ph.D. dissertation, Sungkunkwan University Graduate, Seoul: Korea. 

  7. Choi, S. Y. (2011). An Analysis of "Informatics" Curriculum from the Perspective of 21st Century Skills and Computational Thinking. The Journal of Korean Association of Computer Education, 14(6). 

  8. Choi, J. W. (2015). Puzzle-Based Algorithm Learning Model for Improving Computational Thinking for Informatics Gifted Students. Ph.D. dissertation, Graduate School of Korea National University of Education, Chung-Buk, Korea. 

  9. Kim, B. S. & Kim, J. H. (2012). The Development and Implementation of an Algorithm Instructional Material through the Problem Solving on the KOI Final Test of Elementary Students. JOURNAL OF The Korean Association of information Education, 16(1), 11-20. 

  10. Lee, E. K. (2013). Computer Education Curriculum and Instruction : Creative Programming Learning with Scratch for Enhancing Computational Thinking. The Journal of Korean Association of Computer Education, 16(1). 

  11. Koo, J. K. (2014). Understanding "National Competency Standards" for constructing conditions for ability-driven society. Human Resources Development Service of Korea. 

  12. Computer Science Teachers Association (2011). Computational Thinking in K-12 Education. 

  13. Lee, B. M. (2008). SW job performance standards overview. National IT Industry Promotion Agency. 

  14. Bae, Y. K. (2006). Robot programming education model in ubiquitous environment for enhancement of creative problem-solving ability. Ph.D. dissertation, Graduate School of Korea National University of Education, Chung-Buk, Korea. 

  15. National IT Industry Promotion Agency(2012). SW Job Cometency Standards. 

  16. Lee, E. K. (2009). Robot Programming Teaching and Learning Model to Enhance Computational Thinking Ability. Ph.D. dissertation, Graduate School of Korea National University of Education, Chung-Buk, Korea. 

  17. Greg Michaelson (2015). Teaching Programming with Computational and Informational Thinking By Greg Michaelson. School of Mathematical and Computer Sciences, Heriot-Watt University, 5(1). 

  18. Moursund, D. (2009). Computational Thinking. Retrieved from IAE-pedia. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로