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대도시 대리운전 기사의 안전 운행에 영향을 주는 고객의 폭언 및 폭행 실태에 관한 연구
A Descriptive Study on Violence by Customer against 'Daeri' Drivers in Korea 원문보기

한국산업보건학회지 = Journal of Korean Society of Occupational and Environmental Hygiene, v.25 no.3, 2015년, pp.428 - 432  

이준희 (연세대학교 보건대학원) ,  원종욱 (연세대학교 보건대학원) ,  노재훈 (연세대학교 보건대학원) ,  김치년 (연세대학교 보건대학원) ,  석홍덕 (연세대학교 보건대학원) ,  이완형 (연세대학교 보건대학원) ,  김영광 (연세대학교 보건대학원) ,  황정호 (연세대학교 의과대학 산업보건연구소) ,  윤진하 (연세대학교 보건대학원)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Objectives: The purpose of this study was to research 'Daeri' drivers who work for drunken customers as a substitute driver. This was the first study in Korea to investigate assault and verbal abuse experienced while employed as a 'Daeri' driver. Methods: In this study, we conducted a survey to inve...

주제어

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문제 정의

  • 본 연구는 우리나라에서 활발하게 활동하고 있는 직업이지만 사회적으로 법적으로 인정받지 못하고 있는 대리운전기사에 대한 첫 연구이다.
  • 근무 환경으로 낯선 차량에 음주 후의 고객을 응대해야 한다는 점에서 고객의 욕설 및 폭언과 같은 감정 노동에도 취약한 직업군으로 생각된다. 이에 본 연구는 사회적 사각지대에 있는 대리운전기사들의 실질적 업무 환경을 알아보고자 하였으며 업무 환경 중 실제 대리 운전 중 안전 운행에 영향을 줄 수 있는 직접 폭력이나 폭언의 빈도를 알아보고자 하였다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
대리운전기사의 근로형태는 무엇인가? 대리운전기사는 제도권에 속해 있지 않은 직업으로 이에 대한 보호 방침이나 관리 방침도 거의 없다. 대리운전기사는 근로자성을 인정받지 못하는 자영업 형태이나 실제 업무는 고객의 의뢰를 중계회사로 부터 받아 일하는 형태로 특수 고용직에 속하며 따라서 중계회사에 일부 종속되어 있는 형태를 보인다 (Cho, 2008; Kim et al., 2011; Koh, 2012; Ku, 2014).
대리운전은 어떤 서비스인가? 국내 활동 중인 대리운전기사의 수는 약 8만 3천명 정도로 추산된다. 대리운전은 자가용의 운전자가 음주 상태로 정상적인 운전이 불가능하기에 이용하는 서비스 이며 따라서 근무시간은 주로 야간이다. 주요 고객으로 취객을 상대하기에 폭력이나 폭언에 노출될 위험성이 높다.
대리운전의 주요 고객과 노출되는 위험은 무엇인가? 대리운전은 자가용의 운전자가 음주 상태로 정상적인 운전이 불가능하기에 이용하는 서비스 이며 따라서 근무시간은 주로 야간이다. 주요 고객으로 취객을 상대하기에 폭력이나 폭언에 노출될 위험성이 높다. 대리운전기사는 하루 평균 44만건 정도의 운전 업무를 수행 하고 있으며 이는 우리나라 KTX 하루 이용고객의 4배정도 되는 수이다 (Korea association of ‘Daeri’ Drivers, 2006; Lee, 2008; Korail, 2010).
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참고문헌 (11)

  1. Cho HH. A study on the protection of the individual labor relations of laborers of a special form. Korean comparing labor law Society. 2008;14:200-61. 

  2. Headquarter of Transportation culture, Hearing announcement statement to develop a 'Daeri' driver user protection plan. 2007 

  3. Jeon JY. Special Criminal Act Maintenance plan (3) Act for such specific crime weighted punishment. Research Monographs of Criminal Policy Research Institute. 2008:1-2. 

  4. Koh J-G. A proxy driving system supporting user convenience and system efficiency. Journal of the Korea Institute of Information and Communication Engineering. 2012;16(8):1725-33 

  5. Kim DY, Son IC, Lee DH, Lee SJ. Special Issue, Workers on the road: Recognition of Disguised self-employed workers -Quick Service drivers and 'Daeri' drivers. Public service and human right. 2011;9:127-206 

  6. Korea association of 'Daeri' Drivers, Data for planning the improvement and management plan of the 'Daeri' drivers, 2006, pp. 8-9 

  7. KORAIL, Korean Railroad Annual Report 2010 [cited 2015 June 25]; Available from: http://info.korail.com/mbs/www/jsp/board/view.jsp?spage1&boardId9863165&boardSeq10473135&id 

  8. Ku MY. Emplyee's character of 'Daeri' driver. Laborer law. 2014(49):337-40 

  9. Lee HG, Kim YM, Yoon JD, Lee YM, Song BW, Jang SH. a research of worker's who has special emplyee's form and Group conflict control. Ministry of Labor; 2008. 

  10. McEvoy SP, Stevenson MR, Woodward M. Phone use and crashes while driving: a representative survey of drivers in two Australian states. Medical journal of Australia. 2006;185(11-12):630-4. 

  11. Stutts JC, Huang HF, Hunter WW. Cell phone use while driving in North Carolina: 2002 update report. Final project report to the North Carolina Governor's highway safety program, The University of North Carolina Highway Safety Research Center, Chapel Hill, NC. 2002. 

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