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NTIS 바로가기한국산업보건학회지 = Journal of Korean Society of Occupational and Environmental Hygiene, v.25 no.3, 2015년, pp.428 - 432
이준희 (연세대학교 보건대학원) , 원종욱 (연세대학교 보건대학원) , 노재훈 (연세대학교 보건대학원) , 김치년 (연세대학교 보건대학원) , 석홍덕 (연세대학교 보건대학원) , 이완형 (연세대학교 보건대학원) , 김영광 (연세대학교 보건대학원) , 황정호 (연세대학교 의과대학 산업보건연구소) , 윤진하 (연세대학교 보건대학원)
Objectives: The purpose of this study was to research 'Daeri' drivers who work for drunken customers as a substitute driver. This was the first study in Korea to investigate assault and verbal abuse experienced while employed as a 'Daeri' driver. Methods: In this study, we conducted a survey to inve...
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핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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대리운전기사의 근로형태는 무엇인가? | 대리운전기사는 제도권에 속해 있지 않은 직업으로 이에 대한 보호 방침이나 관리 방침도 거의 없다. 대리운전기사는 근로자성을 인정받지 못하는 자영업 형태이나 실제 업무는 고객의 의뢰를 중계회사로 부터 받아 일하는 형태로 특수 고용직에 속하며 따라서 중계회사에 일부 종속되어 있는 형태를 보인다 (Cho, 2008; Kim et al., 2011; Koh, 2012; Ku, 2014). | |
대리운전은 어떤 서비스인가? | 국내 활동 중인 대리운전기사의 수는 약 8만 3천명 정도로 추산된다. 대리운전은 자가용의 운전자가 음주 상태로 정상적인 운전이 불가능하기에 이용하는 서비스 이며 따라서 근무시간은 주로 야간이다. 주요 고객으로 취객을 상대하기에 폭력이나 폭언에 노출될 위험성이 높다. | |
대리운전의 주요 고객과 노출되는 위험은 무엇인가? | 대리운전은 자가용의 운전자가 음주 상태로 정상적인 운전이 불가능하기에 이용하는 서비스 이며 따라서 근무시간은 주로 야간이다. 주요 고객으로 취객을 상대하기에 폭력이나 폭언에 노출될 위험성이 높다. 대리운전기사는 하루 평균 44만건 정도의 운전 업무를 수행 하고 있으며 이는 우리나라 KTX 하루 이용고객의 4배정도 되는 수이다 (Korea association of ‘Daeri’ Drivers, 2006; Lee, 2008; Korail, 2010). |
Cho HH. A study on the protection of the individual labor relations of laborers of a special form. Korean comparing labor law Society. 2008;14:200-61.
Headquarter of Transportation culture, Hearing announcement statement to develop a 'Daeri' driver user protection plan. 2007
Jeon JY. Special Criminal Act Maintenance plan (3) Act for such specific crime weighted punishment. Research Monographs of Criminal Policy Research Institute. 2008:1-2.
Kim DY, Son IC, Lee DH, Lee SJ. Special Issue, Workers on the road: Recognition of Disguised self-employed workers -Quick Service drivers and 'Daeri' drivers. Public service and human right. 2011;9:127-206
Korea association of 'Daeri' Drivers, Data for planning the improvement and management plan of the 'Daeri' drivers, 2006, pp. 8-9
KORAIL, Korean Railroad Annual Report 2010 [cited 2015 June 25]; Available from: http://info.korail.com/mbs/www/jsp/board/view.jsp?spage1&boardId9863165&boardSeq10473135&id
Ku MY. Emplyee's character of 'Daeri' driver. Laborer law. 2014(49):337-40
Lee HG, Kim YM, Yoon JD, Lee YM, Song BW, Jang SH. a research of worker's who has special emplyee's form and Group conflict control. Ministry of Labor; 2008.
McEvoy SP, Stevenson MR, Woodward M. Phone use and crashes while driving: a representative survey of drivers in two Australian states. Medical journal of Australia. 2006;185(11-12):630-4.
Stutts JC, Huang HF, Hunter WW. Cell phone use while driving in North Carolina: 2002 update report. Final project report to the North Carolina Governor's highway safety program, The University of North Carolina Highway Safety Research Center, Chapel Hill, NC. 2002.
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오픈액세스 학술지에 출판된 논문
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