최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.13 no.10, 2015년, pp.397 - 403
김민숙 (백석문화대학교 간호과) , 윤순영 (백석대학교 간호학과)
The purpose of this study is to identify factors affecting flow state of the cooperative learning on nursing students live in convergence era. Data was collected a total of six weeks to two nursing freshman class 93 people from April to June 2015. Data were analyzed using descriptive statistics, pea...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
협동학습이란 무엇인가? | 협동학습은 소집단의 구성원들이 공동으로 노력하여 주어진 학습과제나 학습목표를 도달하는 수업방법으로, 특히 협동심을 바탕으로 하기 때문에 과다한 경쟁상황하에서 나타날 수 있는 바람직하지 못한 교육적 결과를 완화시켜주고 학생들의 정서적, 인지적 상호작용을 도모할 수 있다는 점에서 그 필요성이 강조되고 있다[6]. 협동학습은 효과적인 교수-학습 방법의 하나로서 그 가치가 있을 뿐 아니라 전인교육에 초점을 둔 학습방법의 하나로 이해할 수 있다. | |
협동학습의 필요성이 강조되는 이유는 무엇인가? | 협동학습은 소집단의 구성원들이 공동으로 노력하여 주어진 학습과제나 학습목표를 도달하는 수업방법으로, 특히 협동심을 바탕으로 하기 때문에 과다한 경쟁상황하에서 나타날 수 있는 바람직하지 못한 교육적 결과를 완화시켜주고 학생들의 정서적, 인지적 상호작용을 도모할 수 있다는 점에서 그 필요성이 강조되고 있다[6]. 협동학습은 효과적인 교수-학습 방법의 하나로서 그 가치가 있을 뿐 아니라 전인교육에 초점을 둔 학습방법의 하나로 이해할 수 있다. | |
학습몰입의 개념은 어떤 상태를 말하는 것인가? | 몰입의 개념은 학생들의 학업적, 사회적 적응을 위해 매우 유용하게 적용될 수 있으며 삶이 고조되는 순간에 물 흐르듯 행동이 자연스럽게 이루어지는 느낌으로서, 어떤 과제를 해결하거나 활동에 집중할 때 나타나는 최적의 심리적 상태이다[8]. 또한 학습몰입의 경험은 배우고자 하는 열망과 호기심을 일으켜 좀 더 새롭고 어려운 수준의 과제에 도전하고 또 성취하고자 하는 동기를 유발하는 원동력이 될 수 있다[9]. |
J. Y. Cho, B. S. Rhee, "Examining factors related to college students' learning outcomes: focusing on effects of college", The Journal of Educational Administration, Vol.27, No.1, pp.199-222, 2009.
S. I. Na, "Teaching guide", Seoul national university press, 2007.
Magney, J. R., "working and learning together. techniques: Making Education & Career Connections, Vol.72, pp.57, 1997.
Johnson, D. W,. Johnson, R. T., " Cooperative learning and traditional American values: An appreciation. NASSP Bulletin, Vol.80, pp.63-65, 1996.
Aronson, E., Blaney, N., Stephan, C. Sikes, J., Snapp, M., "The jigsaw classroom". Beverly Hills, CA: Sage publication, Inc.1978.
E. Y. Kim, "The effect of cooperative learning on women university students learning strategies, academic self-efficacy, and academic achievement", Korean Journal of Educational Research, Vol.47, No.2, pp.1-24, 2009.
Csikszentmihalyi, M., "Flow: The psychology of optional experience:. NY: Harper and Row. 1990.
S. J. Lee, "The effect of flow on learning and self-efficacy on college adaptation and academic achievement in undergraduate students", The Korean Journal of Educational Psychology, Vol. 25, No.2, pp.235-253, 2011.
G. H. and I. J. Rha, "Optimal flow experience in web based instruction", The Korean Association of Computer Education, Vol.6, No.2, pp.71-79, 2003.
M. H. Ko, "The effects of learning contents using storytelling strategies on flow and learning achievement", Unpublished Master dissertation, Incheon University, 2008.
Stein, J. J., "Asynchronous computer conferencing as a supplement to classroom instruction in higher education: The impact of selected learner characteristics on user satisfaction and the amount of interaction", Unpublished doctoral dissertation, Wayne State University, 1997.
J. S. Chung, K. Y. Lim, "Effect analysis of factors related to the learner participation, achievement, and satisfaction in the web-based discussion", Journal of Educational Technology, Vol.16, No.2, pp.107-135, 2000.
E. Y. Kim, J. H. Kim, Y. S. Choi, "Effects of reflective activity on learning flow, academic self-efficacy, and academic achievement toward the use of Social Network Services(SNS) on cooperative learning", The Korean Association for Educational Methodology Studies, Vol.23, No.4, pp.665-686, 2011.
J. H. Hahn, S. I. Ko, "The effect of leadership on LMX, trust and team commitment in cooperative learning based on team management", The Journal of Vocational Education Research, Vol.28, No.3, pp.111-132, 2009.
G. S. Cho D. C. Shin, "The effects of members' trust, team flow, and cooperative learning attitudes in physical education classes through the application of a cooperative learning model", Pedagogical Research, Vol.17, No.2, pp. 549-567, 2013.
H. S. Hwang, "The effects of cooperative learning on learning outcomes, attitudes, and satisfaction in social studies classes of university using SNS", Social studies education, Vol.53, No.4, pp.125-144, 2014.
Y. J. Yoo, "The effects of cooperative learning on academic achievement, flow in game and satisfaction with learning In a Online-Game Learning Environment", Unpublished Master dissertation, Chung Ang University, 2007.
Y. H. Kim, Y. S. Kim, "Study on the relationships among learner's individual differentiation factors, flow, language learning strategies, achievement, and satisfaction in online english writing learning", Korean Association for Educational Information and Media, Vol.12, No.4, pp.289-314, 2006.
DOI: http://dx.doi.org/10.7236/JTIIBC.2015.15.4.169
Y. J. Joo, J. Y. Kim, H. R. Choi, "Investigating the structural relationship among self-regulated learning, learning flow, satisfaction and learning persistence in corporate e-learning", Journal of Educational Technology, Vol.25,No.4, pp.101-124, 2009.
S. J. Kwon, K. I. Jung, "The relationship among enjoyment, flow and satisfaction of P.E Class in elementary schoolchild", The Journal of Korea Elementary Education. Vol.25, No.3, pp, 149-165, 2014.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.