최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기CHNR : Child health nursing research, v.21 no.4, 2015년, pp.293 - 301
박현정 (김천대학교 간호학과) , 이선희 (김천대학교 간호학과)
Purpose: This study was done to analyze the effectiveness of simulation-based integrated practice program (maternal-child) on nursing knowledge, self-confidence, and clinical competence of nursing students. Methods: A nonequivalent control group pre-post experimental design was used to compare exper...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
병원 실습에서 학교의 교육목표를 반영하기 어려운 실정이 나타나는 이유는? | 간호교육기관의 교육목표는 간호학생들에게 숙련된 간호술, 의사소통능력, 비판적 사고, 그리고 간호지식 등에 대한 능력을 기대하는 것으로 분석되었다[2]. 그러나 한국의 임상실습교육 실태를 살펴보면[3] 병원 실습에서 학교의 교육목표를 반영하기 어려운 실정이며 직접간호 수행을 충분히 경험하지 못하는 것으로 나타났는데, 이는 환자의 질적간호 요구와 간호사고 위험으로 인하여 임상실습의 70% 이상이 활력징후와 관찰 등 비침습적인 간호수행 위주로 이루어지고[4] 있기 때문으로 보인다. 또한 임상실습교육을 위한 자격을 갖춘 양질의 실습장소 부족, 현장실습지도자 부족과 학생 수 제한 등 임상실습의 어려움으로 학생들은 임상실습에 대한 두려움이나 술기부족으로 환자에게 해를 줄 수 있는 경우도 발생한다[5]. | |
간호학 교육의 목적은? | 간호학 교육은 전문직 간호사 양성을 목적으로 간호사로서 필요한 이론적 지식뿐만 아니라 간호실무능력을 갖출 수 있도록 해야 한다. 간호실무능력을 갖추기 위해서는 임상실습교육이 중요한데[1], 임상실습 교육을 담당하고 있는 병원은 환자 치료와 간호라는 목적으로 설립되어 학생들의 실습교육 제반에 대한 지원과 협조가 어려운 실정이다. | |
디브리핑에서 서술하는 시간의 효과는? | 실습이 끝난 후 약 20분간의 정돈할 시간을 가진 뒤, 디브리핑룸에 모여 자신이 수행한 과정에 대해 디브리핑 모듈에 따라 서술하는 시간을 가졌다. 서술을 하다보면 자신의 간호수행에 대해 분석하고 생각하게 되며 자신의 경험을 정리하여 이야기할 수 있게 되어 더 많은 경험을 서로 공유할 수 있게 된다. 이 시간을 통해 부족한 지식과 술기, 태도에 대해 성찰과 반추의 기회를 갖게 된다. |
Yang JJ. Development and evaluation of a simulation-based education course for nursing students. Korean Journal of Adult Nursing. 2008; 20(4):548-560.
Cho MH, Kwon IS. A study on the clinical practice experiences on nursing activities of nursing students. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education. 2007;13(2):143-154.
National League for Nursing. NLN survey on clinical education points to barriers to effective clinical education in pre-licensure nursing programs and need for continued research [Internet]. NY: National League for Nursing; 2009 [cited 2015 June 25]. Available from: http://www.nln.org/newsroom/news-releases/news-release/2009/08/28/nlnsurvey-on-clinical-education-points-to-barriers-to-effective-clinicaleducation-in-pre-licensure-nursing-programs-and-need-for-continued-research-156
Decker S, Sportaman S, Puetz L, Billings L. The evolution of simulation and its contribution to competency. Journal of Continuing Education in Nursing. 2008;39(2):74-80.
Kim SH. Effects of simulation-based practice using standardized patients for the care of women with postpartum hemorrhage on nursing student's clinical performance competence and critical thinking deposition. Korean Parent Child Health Journal. 2012;15(2):71-79.
Anderson JM, Warren JB. Using simulation to enhance the acquisition and retention of clinical skills in neonatology. Seminars in Perinatology. 2011;35(2):59-67.
Kim HR, Choi EY, Kang HY. Simulation module development and team competency evaluation. The Korean Journal of Fundamentals of Nursing. 2011;18(30):392-400.
Hur HK, Song HY. Effects of simulation-based clinical reasoning education and evaluation of perceived education practices and simulation design characteristics by students nurses. The Journal of the Korea Contents Association. 2015;3:206-218. http://dx.doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.03.206
Phrampus P, O'Donnell J. Debriefing in simulation education nursing - using a structured and supported model. Paper presented at: Winter Institute for Simulation, Education, and Research (WISER) second annual symposium on nursing simulation; 2008, DEC, 4th. University of Pittsburgh Medical Center. Pittsburgh. PA.
Jeffries PR. A framework for designing, implementing, and evaluating simulations used as teaching strategies in nursing. Nursing Education Perspectives. 2005;26(2):96-103.
Shim CS. Park MK. Kim JH. Effects of simulation-based delivery education regarding to obstetric clinical practce before and after of nursing students. Journal of Korean Society Maternal Child Health. 2014;18(1):125-133.
Sanford PG. Simulation in nursing education: A review of the research. The Qualitative Report. 2010;15(4):1006-1011.
Marken PA, Zimmerman C, Kennedy C, Schremmer R, Smith, KV. Human simulators and standardized patients to teach difficult conversations to inter professional health care teams. American Journal of Pharmaceutical Education. 2010;74(7):120.
Taekman JM, Shelley K. Virtual environments in healthcare: Immersion, disruption, and flow. International Anesthesiology Clinics. 2010;48(3):101-121. http://dx.doi.org/10.1097/AIA.0b013e3181eace73
Park JY. Self-assessment, self-efficacy and satisfaction after OSCE using smart phone. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education. 2012;18(1):119-129. http://dx.doi.org/10.5977/jkasne.2012.18.1.120
Wotton K, Davis J, Button D, Kelton M. Third-year undergraduate nursing students' perceptions of high-fidelity simulation. Journal of Nursing Education. 2010;49(11):632-639. http://dx.doi.org/10.3928/01484834-20100831-01
Dreifuerst KT. Using debriefing for meaningful learning to foster development of clinical reasoning in simulation. Journal of Nursing Education. 2012;51(6):326-333. http://dx.doi.org/10.3928/01484834-2012040 9-02
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.