최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기東아시아食生活學會誌 = Journal of the East Asian Society of Dietary Life, v.25 no.5, 2015년, pp.922 - 931
To investigate and analyze the influence of trust on consumer satisfaction in rice cake cafe menus using domestically grown food ingredients, this study divided selection attributes of rice cake cafe menus into safety, nutrition, ethicality and marketability through an exploratory factor analysis an...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
떡에 부재료를 첨가하는 것은 어떤 기능을 하는가? | 쌀을 주재료로 다양한 병과 종류가 발전되었고, 다른 재료와의 맛의 조화가 좋고, 흰 쌀가루를 바탕으로 다른 곡물 및 채소류 등의 재료를 첨가한 떡의 제조가 가능하여(Yoon SS 2008) 떡은 주식이 아닌 우리 민족의 별미음식이었다. 사실, 이러한 부재료의 첨가는 쌀에서 부족한 단백질이나 지방, 비타민을 보충하는 기능으로 떡이 영양가가 높은 건강식임을 보여주고 있다. 떡은 이웃 간의 나눔의 음식으로 매 절기마다 또한 관혼상제 시에 빠지지 않는 음식으로서, 우리나라 떡에는 한국인의 문화가 담겨 있다(Yoon SS 2008). | |
현재 우리나라에서 떡의 가치는 어떠한가? | 떡은 이웃 간의 나눔의 음식으로 매 절기마다 또한 관혼상제 시에 빠지지 않는 음식으로서, 우리나라 떡에는 한국인의 문화가 담겨 있다(Yoon SS 2008). 하지만 떡은 음식의 간편화, 음식의 서구화, 식품공업의 발달, 핵가족화, 각종 제과·제빵 시장의 대중화 등을 원인으로 우리 식생활에서 차지하는 비중은 줄어들고, 떡의 가치는 지속적으로 저하되고 있다(Lee HJ 1999; Yang TS et al 2007; Kim SI & Park YJ 2012). 그러나 현 시점에서 커피와 베이커리 메뉴 중심의 ‘커피를 파는 집’으로 인식되었던 카페들이 최근 다양한 식사와 음료를 즐기는 담소하는 공간으로 변하고(Park GY et al 2006), 한식 세계화 및 국제화의 영향, 식품 소비 트렌드가 ‘건강’과 ‘전통’으로 연결되면서 전통 떡과 한과에 대한 관심은 점차적으로 증가하고 있다. | |
떡이 한 끼 식사로 가치 있고, 건강과 영양을 고려하는 소비자의 욕구를 충족시킬 식품으로 재조명 받을 수 있게 된 시대적 변화는 무엇인가? | 하지만 떡은 음식의 간편화, 음식의 서구화, 식품공업의 발달, 핵가족화, 각종 제과·제빵 시장의 대중화 등을 원인으로 우리 식생활에서 차지하는 비중은 줄어들고, 떡의 가치는 지속적으로 저하되고 있다(Lee HJ 1999; Yang TS et al 2007; Kim SI & Park YJ 2012). 그러나 현 시점에서 커피와 베이커리 메뉴 중심의 ‘커피를 파는 집’으로 인식되었던 카페들이 최근 다양한 식사와 음료를 즐기는 담소하는 공간으로 변하고(Park GY et al 2006), 한식 세계화 및 국제화의 영향, 식품 소비 트렌드가 ‘건강’과 ‘전통’으로 연결되면서 전통 떡과 한과에 대한 관심은 점차적으로 증가하고 있다. 또한 최근 쌀과자 시장의 크기는 약 600억 원 규모로 추정되며, 지속적 성장을 보여주고 있는 추세이다(RDA Inter- robang 2014). 이러한 시대의 변화에 따라 전통 떡은 한 끼의 식사로써 충분한 가치가 있고, 건강과 영양을 고려하는 소비자의 욕구를 충족시킬 수 있는 식품으로 재조명되고 있다(Yoon SJ & Oh IS 2014). |
An SL (2013) The effects of service quality, customer satisfaction and customer loyalty of rice cake cafe. J of Hotel & Resort 12: 271-291.
Baron RM, Kenny DA (1986) The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: conceptual, strategic and stastical considerations. J of Personality and Soc Psychology 51(6): 1173-1182.
Choi HY (2009) Antimicrobial activity of Paeonja japonica extract and its quality characteristic effects in sulgidduk. Korean J of Food Sci 24: 435-444.
Choi SH, Cho YB (2010) A study of the effect of lohas traits on customer participation, customer satisfaction, customer loyalty for Korean traditional pastry customer. J of Foodservice Management Soc of Korea 13: 169-189.
Dony P (1997) An examination of the nature of trust in buyerseller relationship. J of Marketing 61: 35-51.
Hankyoreh news (2015) http://www.hani.co.kr/arti/society/area Accessed on 8. 2. 2015.
Jeonju Culture Tour (2014) http://food.jeonju.go.kr/index Accessed on November 11. 2014.
Jung HS, Yoon HY (2008) An exploratory study on the ethical attitudes of consumers in consumption situations -Based in the consumer ethics scale-. Korean J of Food Cookery Sci 24: 1-10.
Jung YK, Kim MJ, Song HJ, Lee ME (2009) Current situation in farm restaurants and improved strategies for rural development. Korean J of Food Culture 24: 692-701.
Ju SY, Lee KH, Yang ES, NO ES (2002) The effect of university student's preference of rice cake and rural areas. The Korean Soc of Human Ecology pp 72-72.
Kang JH, Kim JE (2009) A survey of the perception of the superior factors to of Korean traditional foods by college students with food related majors. Korean J of Food Culture 24: 155-163.
Kang IH (1996) Culture of Korea j food - Role of style - Korean passage rites food. Korean Soc of Food Culture 11: 541-545.
Kim CK (2009) The current state and future tasks for Korean local food -Focused on farmer marketplace and csa-. J of Soc Research 20(9): 159-169.
Kim CH, Lee JH (2007) The study on the consumers' perception and purchasing behaviored rice cake as a meal. The Korean J of Culinary Research 13: 59-68.
Kim HJ (2009) Building local food system through school foods safety movement-A case study of Naju city in Geonnam province, Korea. The Korean Rural Sociological Soc 19(2): pp 630-692.
Kim HJ (2012) Experience rural village on the experience of satisfaction research program. MS Thesis Kyonggi University, Suwon. pp 14-20.
Kim JE (2013) Impact of perceptions of local foods on consumer buying behavior -Based on consumer confidence-. Korean J of Tourism Research 28(2): pp 225-244.
Kim JE (2014a) A study on how the catering service menus made with local food effects of consumer's satisfaction -Fo-cused on university student in Jeonju-. Korean J of Tourism Research 29: 337-355.
Kim JE (2014b) The effect of bakery products made by local ingredients on purchasing intention. Korean J of Tourism Research 29(2) pp 143-162.
Kim SI (2014) Influence of confidence on local foods on consumer's purchase behaviors from tasty farm eateries. J East Asian Soc Dietary Life 24: 906-914.
Kim SI, Park YJ (2012) The actual condition investigation and improvement plan on plating tteokgalbi of the Damyang. J East Asian Soc Dietary Life 22(3): 323-333.
Korea Institute for Entrepreneurial Development (2010) http://www.changuptoday.co.kr/news Accessed on 6. 1. 2010.
Kim OH, Shin ME, Lee KH (2012) Quality characteristics of gluten rice duck made from different rice as a meal substitute. J East Asian Soc Dietary Life 22(5): 684-691.
Lee HJ (1999) Usage of traditional rice cake in scientific contemplation and industrialization task. The Korean Soc of Food Sci and Nutrition 45: 72-87.
Lewis JD, Wegert A (1985) Trust as a social reality. Soc Forces 63: 967-985.
Min KH (2013) A study on the influence of recognition for Jeonju Hanok village on the image of traditional cultures and satisfaction with traditional Korean restaurants. The Korean J of Culinary Research 19: 36-48.
Oliver RI (1997) Satisfaction: A Behavioral Perspective on the Consumer. AcGraw-Hill. New York, NY.
Park GY, Jeon HJ, Han MJ (2006) The effects of customers' preference variables on the level of satisfaction with the menu at rice cake cafe. The Korean J of Culinary Research 12: 1-16.
Park KG (2013) Effect on selected attribute on functional bakery product to perceptual value and utility satisfaction. J of Hotel & Resort 12: 311-328.
RDA (2014) Why Hangwa is Step Down Ancetral? RDA Interrobang 131th ed p 1-20.
Wilson T (1995) An integrated model of buyer-seller relationship. J of Academy Marketing Sci 23: 335-345.
Yang TS, Park KY, Han MJ (2007) A study on the customer's preference and satisfaction of rice cake cafe menu. Journal of Foodservice Management Society of Korea 10(1): 155-177.
Yoon SS (2008) Rice cake culture of Korea. J East Asian Soc Dietary Life pp 1-7.
Yoon SJ, Oh IS (2014) Usage status of traditional rice cake as a meal substitute and analysis on the selection attributes affection purchase. The Korean J of Culinary Research 20: 38-53. Accessed on 1. 6. 2010.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.