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미국 소비자들의 로컬 푸드 구매에 대한 내재된 신념에 관한 연구
Assessment of U.S. Consumers' Underlying Beliefs about Local Food Purchase 원문보기

Culinary science & hospitality research = 한국조리학회지, v.21 no.5 = no.74, 2015년, pp.109 - 118  

신연호 ,  정승은 ,  김동진 (영남대학교 외식산업학과)

초록
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본 연구의 목적은 Ajzen(1991)의 계획된 행동이론을 바탕으로 로컬 푸드를 구매와 관련한 기초적인 인지적 근거를 조사하는 것이다. 개방형 문항으로 이루어진 온라인 설문조사를 통해서 163명의 응답자로부터 자료를 수집하였으며, 수집된 로컬 푸드 구매와 관련한 소비자의 핵심적인 행동적 신념, 규범적 신념, 통제적 신념에 대한 자료를 분석하고 평가했다. 응답자들의 가장 핵심적인 행동적 신념은 지역경제 발전에 이바지함으로 나타났으며, 뒤를 이어 신선함, 식품의 원산지와 취급과정에 대한 지식, 환경혜택, 건강혜택으로 나타났다. 규범적 신념으로는 지역 사업가, 지역 농부, 가족, 지역민, 친구의 순으로 로컬 푸드 구매를 지지하는 것으로 나타났다. 반면, 로컬 푸드 구매와 관련한 장애물로는 불편한 로컬푸드 상점의 위치와 영업시간, 높은 가격, 상품의 제한성과 다양성, 구매처에 대한 제한된 지식등이 주로 거론되었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The main purpose of this study is to get insight into the essential cognitive basis of local food purchase behavior based on Ajzen's (1991) theory of planned behavior. By asking open-ended questions using an online survey, participants' (n=163) salient behavioral, normative, and control beliefs in r...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • Therefore, this research investigated consumers’ underlying beliefs of purchasing local food using the framework of the TPB indirect measures.
  • In order to fill the research gap discussed above, the researchers conducted an elicitation study with 163 respondents from 30 different states to discover consumers’ underlying beliefs of purchasing local food. Thus, the purpose of this study is to get insight into the essential cognitive basis of local food purchase behavior using the TPB elicitation study method.

가설 설정

  • 1. What do you believe are the advantages of purchasing local food?
  • 2. What do you believe are the disadvantages of purchasing local food?
  • 3. Are there any individuals or groups who would approve of purchasing local food?
  • 4. Are there any individuals or groups who would disapprove of purchasing local food?
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참고문헌 (16)

  1. Ajzen I (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes 50(2):179-211. 

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  3. Ajzen I (2002b). Constructing a TpB questionnaire: Conceptual and methodological considerations. Retrieved from http://chuang.epage.au.edu.tw/ ezfiles/168/1168/attach/20/pta_41176_7688352_57138.pdf 

  4. Ajzen I (2002c). Perceived behavioral control, self-efficacy, locus of control, and the theory of planned behavior. Journal of Applied Social Psychology 32(4):665-683. 

  5. Ajzen I (2011). Frequently asked questions. Retrieved from http://people.umass.edu/aizen/faq.html 

  6. Ajzen I, Fishbein M (1980). Understanding Attitudes and Predicting Social Behavior. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall. 

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  16. Vermeir I, Verbeke W (2008). Sustainable food consumption among young adults in Belgium: Theory of planned behaviour and the role of confidence and values. Ecological Economics 64(3): 542-553. 

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