$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

절기에 따른 생태유아교육 활동이 자연친화적 태도와 정서지능에 미치는 효과
The Effect of Eco-Centered Early Childhood Education by Seasonal Divisions on Child Nature-Friendly Attitudes and Emotional Intelligence 원문보기

Korean journal of child studies = 아동학회지, v.37 no.5, 2016년, pp.101 - 116  

박재옥 (인하대학교 아동학과) ,  정혜진 (경기도가족여성연구원 가족행복정책부)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Objective: This study aimed to investigate how the eco-centered early childhood education by seasonal divisions influences the child's nature-friendly attitude and emotional intelligence. Methods: Forty 5-year-olds from 2 preschools in Gyeonggi were selected through convenience sampling and were div...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 그러므로 세시풍속이 포함된 절기에 따른 생태유아교육 활동은 유아의 자연친화적 태도와 정서발달에 긍정적인 영향을 미친다는 점을 시사한다. 또한 세시풍속과 관련된 놀이가 포함된 절기에 따른 생태유아교육 활동이 유아교육기관의 교육과정 운영에 있어 적극적으로 반영해야할 계기를 마련해 주고, 유아들의 놀이문화에 우리나라의 절기에 따른 풍속과 놀이가 자연스럽게 스며들 수 있도록 도움을 주는 기초자료를 제공하였다는데 그 의의가 있다.
  • 본 연구는 절기에 따른 생태유아교육 활동이 유아의 자연친화적 태도와 정서지능에 미치는 영향에 대해 규명하는 것을 목적으로 하였다. 본 연구에서 제기한 연구문제에 따른 주요 결과를 요약하고 논의하면 다음과 같다.
  • 이에 본 연구는 절기에 따른 생태유아교육 활동이 유아의 정서지능 및 자연친화적 태도에 미치는 영향에 대해 분석해 보고자 한다. 또한 활동 경험 유무에 따라 어떠한 차이가 있는 지도 함께 검증해 보고자하며, 이를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
또래, 교사와 함께 하는 자연활동에 대한 교육적 접근이 필요한 이유는? Campbell과 Jobling (2012)은 때문에 아이들은 자신들이 앞으로 살아가야 할 자연환경에 대한 깊이 있는 교육이 필요하다고 하였으나 여전히 많은 아이들은 자연환경으로부터 유리된 경험을 하고 있다고 하였고, Chawla와 Cushing (2007)은 지속가능한 자원을 찾는 방법을 모색하기 위해 유아기를 포함한 부모, 교육자 등 공동체의 자연환경에 대한 교육은 반드시 필요하다고 하였다. An과 Jeon (2015)에 의하면, 유아기 동안 교사와 또래들과 함께한 다양한 사회적 경험은 성인이 되었을 때 사고 형성에 많은 영향을 미칠 수 있으며, 특히 자연과 함께 했던 긍정적인 경험은 성인이 되어서 까지 지속되어 삶 전체에 영향을 미칠 수 있기 때문에 또래, 교사와 함께 하는 자연활동에 대한 교육적 접근이 필요하다. 따라서 유아교육을 담당 하는 사람은 유아에게 자연과 함께 하는 직접적 경험을 제공함으로써 유아의 인지, 정서 발달에 매우 긍정적인 영향을 미칠 수 있으므로 자연에 대한 바람직한 태도를 길러주기 위해 노력해야 한다(J.
생태유아교육이 도입에서 어려운 점은? Lee (2007) 역시 자연환경의 파괴, 민족성 상실, 도시화로 인한 농경사회의 붕괴, 전통문화의 소실과 우리나라의 생태위기를 극복하고 전통적인 교육기반을 복원하기 위해 생태유아교육이 도입되었다고 주장하고 있다. 생태유아교육 기관 담당자들이 세시풍속, 민속놀이 및 민요 등의 도입에 대해 절실한 필요성을 느끼고 있으나 유아교육현장에서 생태유아교육은 가시적인 활동의 결과물이 생성되지 않기 때문에 학부모의 관심을 사기가 힘들며 생태교육을 표방하고 있더라도 실제로는 유기농 먹거리 제공여부가 생태유아교육 실시기관 여부를 판가름하는 기준이 되는 실태에 대해 우려를 표명하였다. Kweon (2010)은 생태유아교육 관점에서 유아교육환경에 대한 반성적 논의와 발전방안을 모색하였다.
유아기의 특징은? 도시화의 확산으로 교실 밖 자연 학습 환경은 유아들에게서 점차 멀어져 가고 있다. 유아기는 인간이 살아가는 동안 주변 환경과 자연 환경에 대해 가장 호기심이 많은 시기이며, 자기 중심성에서 점차 벗어나 자연 환경을 탐구하기에 가장 적합한 시기이다. 유아에게 있어 자연과의 직접적인 경험은 다양한 자연물과 관계를 형성하게 하고 자연이 주는 고마움과 생명의 소중함, 자연과 더불어 살아갈 수 있는 친환경적 지식과 태도를 배울 수 있는 기회가 될 수 있다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (40)

  1. Campbell, C., & Jobling, W. (2012). Effective science learing environments. In C. Campbell & W. Jobling (Eds.), Science in early childhood (pp. 80-85). Cambridge University Press. 

  2. Chawla, L., & Cushing, F. D. (2007). Education for strategic environmental behaviour. Environmental Education Research, 13(4), 437-452. doi:10.1080/13504620701581 

  3. Laird, S. G., McFarland-Piazza, L., & Allen, S. (2014). Young children's opportunities for unstructured environmental exploration of nature: Links to adults' experiences in childhood. International Journal of Early Childhood Environmental Education, 2(1), 58-75. 

  4. An, E.-J., & Jeon, Y.-Y. (2015). The effect of group play activities through traditional children's songs on young children's prosocial behavior and aggression. Journal of Children's Literature and Education, 16(4), 223-245. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA101743705 

  5. Cho, E.-J. (2011). Effects of the nature experience activities in the gorest on emotional intelligence and emotional creativeness of young children (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT12514105 

  6. Cho, H.-S. (2005). The development and evaluation of a nature friendly program for young children. Korean Journal of Early Childhood Education, 25(5), 343-366. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA99534791 

  7. Choi, H. S. (2011). Effects of nature-griendly mathematics education on children's mathematical abilities (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT12565361 

  8. Choi, S.-A. (2010). The effect of nature meditation activities on preschool children's emotional intelligence and daily stress (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT11918789 

  9. Han, J. S. (2003). The educational meaning of nature experience activity at kindergarten (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT9085259 

  10. Han, S. H. (2014). Effects of children's emotional intelligence, maternal parenting behaviors, and teacher-child relationship on peer-competence (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT13358931 

  11. Han, S.-K. (2006). The effects of cooking and backyard gardening activities on children's pro-environmental attitude and scientifie process skill (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT10791069 

  12. Hwang, G. M. (2005). An effect of nature-friendly educational program on young children's emotional intelligence (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT12237844 

  13. Im, G. A. (2012). A study on the effects of the nature-friendly educational activities of the 'exploring nature through getting familiar with and communing with nature' approach on children's nature-friendly attitudes and scientific investigation skills (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT12909039 

  14. Jang, J.-Y. (2014). The influence of cooking associated with backyard gardening activities on children's pro-environmental attitude and social competence (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT13482015 

  15. Jin, Y. M., & Park, H. A. (2016). The effects of traditional group play on preschoolers' development of social skills and emotional intelligence. The Journal of Eco Early Childhood Education & Care, 15(1), 215-242. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA101833315 

  16. Kim, H., & Lee, S. (2013). The effects of childcare center teachers' job satisfaction and burnout on young children's emotional intelligence and social ability. Journal of Korean Council for Children & Rights, 17(3), 369-391. Retrieved from http://www.newnonmun.com/article56854 

  17. Kim, J.-J. (2009). A study on young children's curiosity and naturefriendly attitude shown through their nature experiential activities. Korean Journal of Children's Media, 8(2), 259-278. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA76539289 

  18. Kim, M.-K. (2011). Effects of nature friendly educational activities through a walk on young children's naturalist intelligence and emotional intelligence (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT12396480 

  19. Kim, S. H., & Park, E. J. (2014). The influence of nature experience activities based on ecological picture books on both scientific research skills and natural friendly attitude for the children. Journal of Early Childhood Education & Educare Welfare, 18(1), 60-88. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA99959571 

  20. Kim, S.-H. (2015). The effect of activity in nature on young children's emotional intelligence and nature friendly attitude (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT13717433 

  21. Kim, H. J. (2008). The effect of ecological art education program with community on young children's emotional intelligence (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT11383015 

  22. Kweon, M.-R. (2010). An investigative study on the early childhood education environment through the reflective discussion: On the view of eco early childhood education. The Journal of Eco-Early Childhood Education, 9(4), 85-107. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA100113906 

  23. Lee, J. E. (2008). R & D on seasonal Korean music of infants education program (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT11229958 

  24. Lee, J.-Y. (2015). The effects of physical activity programs on the natural environment on the infant's basic motor skills and nature friendly attitude: Focused on the two years old age's classes (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT13817802 

  25. Lee, K.-S., & Sohn, S.-Y. (2012). A comparison of the daily lives of children in Korea, China, Japan and Taiwan. Korean Journal of Early Childhood Education, 32(2), 49-71. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA99535322 

  26. Lee, S. H. (2013). Impact of using picture books eco-friendly nature activities to the infant's emotional intelligence and verbal creativity (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT13310503 

  27. Lee, S. M. (2012). Impact of natural-objects exploration activities on the nature-friendly attitude and drawing representation skills of preschoolers (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT12926892 

  28. Lee, Y. S. (2007). A discourse on the ecological folklore and development of eco-kid education: In the case of the education of season's custom in Gwangju & Jeonnam eco-kid community. The Korean Folklore, 46(1), 43-74. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA76249615 

  29. Lim, E. J. (2013). The effects of nature play activities through a walk on young children's emotional intelligence and playfulness (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT13036660 

  30. Lim, J.-T., & Kim, S.-O. (2000). Research on understandings of professors, directors, and teachers about ecology centered early childhood education. The Korea Association of Child Care and Education, 6, 1-20. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA3022159 

  31. Oh, H.-J. (2008). Effect of nature based art activities on the emotional intelligence of young children: Focused on preschool children (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT11518995. 

  32. Oh, J.-S., & Bae, J.-H. (2015). A comparative analysis of research trends in academic journals about environmental education and ecological education for young children. Korean Journal of Child Care and Education, 94, 21-44. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA101196296 

  33. Pyeon, H.-M. (2007). Aspects of acceptance of traditional Customs by early childhood education institutions and going beyond limitations. The Korean Folklore, 46, 105-136. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA76249617 

  34. Ryu, J.-M. (2011). Impact of play-in-nature activities on the emotional intelligence of preschoolers (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT12633860 

  35. Ryu, S.-H., Park, Y.-H., & Lee, S.-W. (2013). The effects of gardening activities promoting nature-experience on young children's emotional intelligence and nature-friendly attitude. Korean Education Inquiry, 31(3), 1-20. Retrieved from http://www.earticle.net/Article.aspx?sn204028 

  36. Shin, M.-J. & Kwon, Y.-H. (2014). The effects of the cooperative nature-friendly activity program on child's peer competence and emotional intelligence. The Journal of Korea Open Assotiation for Early Childhood Education, 19(1), 427-449. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA9994372 

  37. So, K. H. (2007). The effects of a nature experience activity program on children's nature friendly attitude and artistic expression ability (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT11028013 

  38. Song, M.-H. (2016). The effect of mathematical storytelling activities using natural objectives on young children mathematical abilities and eco-friendly attitudes (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT14021498 

  39. Suh, H.-J. (2014). The effets of u-learning integrated eco experience activities on young children's environmental friendly attitudes and emotional intelligence. The Journal of Korea Open Association for Early Chilhood Education, 19(2), 447-472. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA100000281 

  40. Yu, H.-J. (2012). The effect of nature experience activities on children's emotional intelligence and social skills (Master's thesis) Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT12915658 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로