최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기Journal of Korean biological nursing science, v.18 no.4, 2016년, pp.318 - 326
김윤미 (을지대학교 간호대학) , 김미영 (을지대학교 간호대학) , 서영희 (을지병원 감염관리실)
Purpose: The purpose of this study was to develop and conduct an intensive education program on infection control and investigated how the program influenced nursing students' knowledge, attitude, and confidence in the infection control. Methods: The program was conducted for four days between Janua...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
간호학에서 감염관리는 어디서 다루어지는가? | 최근 메르스와 같은 신종감염병의 발생으로 감염관리의 중요성이 부각되면서 감염관리와 관련된 역량을 갖춘 간호사가 필요하게 되었고, 이미 현장에서 일하고 있는 간호사의 교육도 중요하지만,그와는 별도로 미래의 간호 인력을 양성해 내는 학부과정에서 감염관리역량을 충분히 기르는 것의 필요성이 대두되었다. 이러한 상황에 맞게 간호교육기관에서 감염관리 교육을 강화하려는 움직임이 있는데, 감염관리에 대해서는 기본간호학, 성인간호학, 지역사회 간호학, 모성간호학 등의 교과목에서 일부 다루고 있다. 감염관리 술기술과 관련하여서는 기본간호학에서 주로 다루고 있으나 감염관리에 초점을 맞추기보다는 여러 과정 중 일부만 다루고 있으며 내용적으로나 시간적으로 감염관리에 초점을 맞춘 교육과정은 부족한실정이다. | |
의료관련감염이란? | 의료관련감염은 환자에게 제공되는 의료서비스와 관련되어 발생하는 감염을 의미하며[1], 이는 다제내성균감염, 기구관련감염,수술부위감염 등 다양한 형태의 감염유형을 포함하며, 입원기간의 증가, 의료비 상승, 영구적 손상으로 삶의 질의 저하를 초래한다[2]. 의료관련감염 발생률은 전체 입원환자의 5. | |
간호사에게 감염예방 및 관리방법에 대한 반복적 교육이 필요한 이유는? | 이러한 상황에 맞게 간호교육기관에서 감염관리 교육을 강화하려는 움직임이 있는데, 감염관리에 대해서는 기본간호학, 성인간호학, 지역사회 간호학, 모성간호학 등의 교과목에서 일부 다루고 있다. 감염관리 술기술과 관련하여서는 기본간호학에서 주로 다루고 있으나 감염관리에 초점을 맞추기보다는 여러 과정 중 일부만 다루고 있으며 내용적으로나 시간적으로 감염관리에 초점을 맞춘 교육과정은 부족한실정이다. 따라서 현장에서 일하고 있는 의료인뿐만 아니라 간호학생들이 간호사가 되어서 또는 임상실습 동안 감염예방 및 관리방법을 수행할 수 있도록 지속적이고 반복적인 교육이 필요하다[12]. |
Siegel JD, Rhinehart E, Jackson M, Chiarello L. 2007 Guideline for Isolation Precautions: Preventing Transmission of Infectious Agents in Healthcare Settings [Internet]. Atlanta: Centers for Disease Control and Prevention;2007 [cited 2016 Nov 2]. Available from: http://www.cdc.gov/ncidod/dhqp/pdf/isolation2007.pdf.
Jeong SY, Lee JY, Kim SR, Shin MJ, Lee SE, Kim OS. Development and Implementation of an Education Program for Novice Infection Control Nurses. 2016;21:1. Cited by Carrico, R. Association for professionals in infection control and epidemiology. APIC text of infection control and epidemiology: 3rd ed. Washington; APIC; 2009.
Korean Society for Healthcare-associated Infection Control and Prevention. Hospital acquired infection control. 3rd ed. Seoul: Hanmi Medical Publishing; 2006. p. 1-640.
Korean Association of Infection Control Nurses, editor. Acquired infection control. Seoul: Dongbang Korean Classics; 2006.
Choi EJ, Kim SD, Lee JS. The prediction on the behavior of infection control of operating room nurses in seoul: an application of the theory of planned behavior. Korean Journal Nosocomial Infect Control. 2007;12(2):91-102.
Kim GL, Choi ES. Recognition and performance on management for nosocomial infections among nursing students. Journal of Society of Women Health Nursing. 2005;11(3):232-240.
Royal College of Nursing. Wipe it out: Essential practice for infection prevention and control [Internet]. London: Royal College of Nursing; 2012 [cited 2016 Nov 2]. Available from: https://www2.rcn.org.uk/__data/assets/pdf_file/0008/427832/004166.pdf.
Community and Hospital Infection Control Association in Canada (CHICA). Canadian infection prevention and control courses [Internet]. Seoul:Author; 2016 [cited 2016 Nov 2]. Available from: http://www.chica.org/educ_education.php.
Society for Healthcare Epidemiology of America (SHEA). Online education [Internet]. Seoul:Author; 2016 [cited 2016 Nov 2]. Available from: http://www.fellowscourse.shea-online.org/Default.aspx.
Infection Prevention Society (IPS). IPS Annual conference [Internet]. Seoul: Author; 2016 [cited 2016 Nov 2]. Available from: http://www.ips.uk.net/education-events/annual-conference.
Jeong SY, Lee JY, Kim SR, Shin MJ, Lee SE, Kim OS. Development and implementation of an education program for novice infection control nurses. Korean Journal Nosocomial Infect Control. 2016;21(1):18-30. http://dx.doi.org/10.14192/kjnic.2016.21.1.18
Park YR. Knowledge, attitude and self-confidence of student nurses regarding nasocomial infection control. Journal of Academy Fundamentals of Nursing. 2007;14(4):429-436.
Yeong HJ. Nursing students' perceptions of clinical learning environment. Journal of the Korean Data Analysis Society. 2010;12(5):2595-2607.
Kim SO, Kang BH. The influence of nursing students'learning experience, recognition of importance and learning self-efficacy for core fundamental nursing skills on their self-confidence. Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society. 2016;17(8):172-182. http://dx.doi.org/10.5762/KAIS.2016.17.8.172
Wolman BB. Dictionary of behavioral science. 2nd ed. San Diego, CA, US: Academic Press; 1989.
Faul F, Erdfelder E, Lang AG, Buchner A. G*Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behavior Research Methods. 2007;39(2):175-191. http://dx.doi.org/10.3758/BF03193146
Kim HS. Effect of infection control education on knowledge, attitude and self-confidence of student nurses about nosocomial infection control. The Journal of Korean Society for School Health Education. 2009;10(1):47-59.
Kim NS. A study on the knowledge and performance of clinical nurses on the control of nosocomial infection [master's thesis]. Seoul: Kyung Hee University; 2000. p. 1-67.
Lee MH, Kang HS. A comparative study on profession-specific handwashing practices of ICU health care providers. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing. 2007;14(3):297-305.
Wandel DD, Maes L, Labeau S, Vereecken C, Blot S. Behavioral determinants of hand hygiene compliance in intensive care units. American Journal of Critical Care. 2010;19(3):230-239. http://dx.doi.org/10.4037/ajcc2010892
Barrett R, Jacqueline R. Hand hygiene practices: Nursing students' perceptions. Journal of Clinical Nursing. 2008;17(14):1851-1857.
Rosenthal VD, Sandra G, Nasia Safdar. Reduction in nosocomial infection with improved hand hygiene in intensive care units of a tertiary care hospital in Argentina. American Journal of Infection Control. 2005;33(7):392-397.
Kim SG. Effects of a simulation-based high-risk neonatal care education on learning satisfaction, class participation, learning motivation and clinical competency in nursing students. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society. 2015;16(10):6807-6815. http://dx.doi.org/10.5762/KAIS.2015.16.10.6807
Jeong MH. Survey of exposure to blood and body fluids, knowledge, awareness and performance on standard precautions of infection control in nursing students. The Journal of the Korea Contents Association. 2015;15(4):316-329. http://dx.doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.04.316.
Bloomfield J, Julia R, Alison W. The effect of computer-assisted learning versus conventional teaching methods on the acquisition and retention of handwashing theory and skills in pre-qualification nursing students: a randomised controlled trial. International Journal of Nursing Studies. 2010;47(3):287-294.
Reime MH, Harris A, Aksnes J, Mikkelsen J. The most successful method in teaching nursing students infection control-E-learning or lecture. Nurse Education Today. 2008;28(7):798-806.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.