최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기Korean journal of child studies = 아동학회지, v.37 no.6, 2016년, pp.185 - 200
조은진 (서울여자대학교 아동학과) , 한세영 (이화여자대학교 아동학과) , 신혜은 (경동대학교 유아교육과)
Objective: This study examined the code of ethics, which offers guidelines for early childhood teachers' ethical decisions and practices. Results and Conclusion: In the second section of this paper, the meaning of the code of ethics is reviewed. The issues of the code of ethics are also investigated...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
영유아교사 윤리강령은 무엇인가? | 모든 전문직에는 그 분야의 특성에 맞는 윤리강령이 있듯이, 유아교육 및 보육 분야에도 영유아교사를 위한 윤리강령이 있다. 영유아교사 윤리강령은 교사로서의 역할을 수행하거나 문제에 부딪혔을 때 판단의 윤리적 기준과 원칙을 제시해 주는 지침이다. 구속력 있는 법령은 아니지만 실수 혹은 고의로 나타날 수 있는 부적절한 행동이나 판단을 예방할 수 있는 내용을 담고 있다. | |
영유아교사들의 업무가 고된 이유는 무엇인가? | 한 사회 내에서 가정과 더불어 다음 세대를 양육하는 책임을 맡고 있기 때문에, 교사들에게는 상대적으로 높은 도덕적 잣대가 적용된다. 다른 교사들에게도 마찬가지겠지만 특히, 성인에 대한 의존도가 높고 의사소통능력이 부족한 영유아들을 돌보고 가르치는 것은 교사로서의 적성과 사명감, 그리고 전문적 지식이 없으면 지속하기 어려운 일이다. 영유아교사들은 하루일과의 다양한 상황 속에서 어린 영유아들을 위한 최선의 의사결정과 실행에 힘쓰고 있다. | |
교사들에게 상대적으로 높은 도덕적 잣대가 적용되는 이유는 무엇인가? | 교사를 직업의 한 종류로만 인식하는 경우는 거의 없다. 한 사회 내에서 가정과 더불어 다음 세대를 양육하는 책임을 맡고 있기 때문에, 교사들에게는 상대적으로 높은 도덕적 잣대가 적용된다. 다른 교사들에게도 마찬가지겠지만 특히, 성인에 대한 의존도가 높고 의사소통능력이 부족한 영유아들을 돌보고 가르치는 것은 교사로서의 적성과 사명감, 그리고 전문적 지식이 없으면 지속하기 어려운 일이다. |
Csikszentmihalyi, M. (1987). Society, culture, and person: A systems view of creativity. In R. J. Sternberg (Ed.), The nature of creativity: Contemporary psychological perspectives (pp. 325-339). New York: Cambridge University Press. doi:10.1007/978-94-017-9085-7_4
Dolgoff, R., Loewenberg, F. M., & Harrington, D. (2005). Ethical decisions for social work practice (7th ed.). Belmont, CA: Brooks/Cole.
Feeney, S., & Sysko, L. (1986). Professional ethics in early childhood education: Survey result. Young Children, 42(1), 15-21. Retrieved from http://eric.ed.gov/?idEJ342934
National Association for the Education of Young Children. (2011). Code of ethical conduct and statement of commitment (reaffirmed and updated). Retrieved from http://www.naeyc.org/positionstatements/
Newport, E. L. (1990). Maturational constraints on language learning. Cognitive Science, 14(1), 11-28. doi:10.1207/s15516709cog1401_2
The British Association of Early Childhood Education. (2011). Code of ethics. Retrieved from https://www.early-education.org.uk
United Nations. (1989). United nations convention on the rights of the child. Retrieved from https://www.unicef.org/crc/
Bae, M. J. (2011). A study of early childhood teachers' ethics consciousness (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT12479915
Child Welfare Act, Act No. 13259 (2015). Retrieved from http://www.law.go.kr
Cho, H. S., Park, E. J., & Ryu, H. S. (2008). A study on the professional ethics of preservice early childhood teachers. Journal of Future Early Childhood Education, 15(1), 301-325. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA5074261
Her, M. K. (2014). Development and application of ethical dilemma resolution program for early childhood teachers (Doctorial dissertation). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT13368056
HOPE+ Human Service Practitioner Training Initiative. (2016). Human service ethical practice manual. Retrieved from http://www.hope-ck.swu.ac.kr/
Jung, M., & Choi, H.-S. (2014). A study on the child-care teacher's ethics and happiness. Korea Journal of Child Care and Education, 88, 21-39. Retrived from http://www.riss.kr/link?idA100152168
Katz, L. G. (1989). Talks with teachers and more talks with teachers (C. S. Lee, Ed. & Trans.). Seoul: Yangseowon. (Original work published 1984)
Kim, E. S., & Park, S. Y. (2009). A study on developing a code of ethical conducts for daycare center directors & teachers. Retrieved from Korea Institute of Child Care and Education website: www.kicce.re.kr
Kim, J. H. (2015). The development and application of a scale for measuring ethical sense of teachers in the early childhood education profession (Doctorial dissertation). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT13688882
Kim, J. J. (1993). Ethical contemplation of social work practice. In O. K. Yang (Ed.), Social work practice and ethics (pp. 13-24). Seoul: Hanul Academy.
Korea Edu-care Association. (2011). Code of ethical conducts for daycare center directors & teachers. Retrieved from http://www.koreaeducare.or.kr
Korean Counseling Psychological Association. (2009). Code of ethical conducts for counsellor. Retrieved from http://www.krcpa.or.kr
Lee, K. S. (2015). Prospects for past, present, and future of educational curriculum for young children. Proceeding of the Korean Society for Early Childhood Education, 19-29. Retrieved from http://kiss.kstudy.com
Lim, S. R. (2002). A study on the teaching ethics of early childhood teachers. The Journal of Korean Teacher Education, 19(1), 157-173. Retrived from http://www.riss.kr/link?idA19625080
Research Center for Kindergarten Teachers' Training & Improvement of Appointment System, Korean Association of Early Childhood Teacher Educators, Korean Association of Early Childhood Teacher Educators in College, The Korean Association of Public Kindergarten Teachers, Korea Kindergarten Association, National Association Private Kindergarten. (2010). Charter and code of ethical conducts for kindergarten teacher. Retrieved from http://www.cbyde.go.kr
Ministry of Health and Welfare, National Child Protection Agency. (2015). Annual state of nationwide child abuse report. Retrieved from http://korea1391.go.kr/
Son, H. Y. (2013). Teachers' ethical dilemmas in full-day class at the kindergarten elementary school (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT13120679
Um, M. Y., Kim, S. C., Oh, H. G., & Yoon, H. M. (2001). Understanding of social work practice. Seoul: Hakjisa.
National Council on Childcare. (n.d.). National childcare ethics code of ethics [Web log message]. Retrieved from http://www.zenhokyo.gr.jp/hoikusi/rinri.htm
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.