최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기기본간호학회지 = Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing, v.23 no.1, 2016년, pp.51 - 60
김명수 (부경대학교 간호학과) , 김성민 (부산대학교 간호대학) , 정현경 (부산대학교병원 간호부) , 김명희 (부산대학교 간호대학)
Purpose: There is increasing attention to smart-learning as a new education paradigm. The purpose of this study was to identify the level of intention to use smart-based Continuing Nurse Education (CNE) and factors influencing intention to use smart-based CNE. Methods: Participants were 486 nurses f...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
온라인 보수교육은 어떤 변화가 일어나고 있는가? | 이는 온라인 보수교육이 오프라인에 비해 시간과 장소의 제한이 적으며 반복해서 학습할 수 있기 때문에[2] 그 수요가 증가하고 있는 것으로 생각된다. 현재 온라인 간호사 보수교육은 이러닝[3]의 한 형태이나, 최근에는 스마트 기술이 널리 보급되면서 스마트 러닝이라는 개념이 대두되어 기존의 이러닝에서 스마트 러닝으로 교육 패러다임의 변화가 일어나고 있다[4]. 아직 스마트 러닝에 대한 명확하고 통일된 정의는 없으나 흔히 스마트 폰 등을 이용한 학습을 일컫는 데[5], 학습정보에 손쉽게 접근가능하고 학습자간, 학습자-교수자간 상호작용을 효과적으로 지원하며, 자기주도적 학습환경 설계를 가능하게 하는 학습자 주도형의 인간중심적인 학습 방법이라 여겨진다[4]. | |
간호정보역량이란 무엇인가? | 간호정보역량(nursing informatics competency)이란 간호업무를 수행하는 데 있어 정보와 관련된 업무와 역할을 수행하는 능력으로, 본 연구에서는 Staggers 등[20]이 개발한 도구를 Kim[21]이 국내 간호사를 대상으로 요인분석방법을 활용하여 타당도와 신뢰도를 검증한 초보자용 도구를 사용하여 측정한 점수를 말한다. 본 도구는 총 30문항으로 기본적인 컴퓨터의 활용 10문항, 의료정보화와 관련된 소프트웨어 활용 7문항, 전산정보의 관리 6문항, 정보화에 대한 인식 5문항, 정보검색 2문항으로 총 다섯 개의 하부영역으로 구성되어 있다. | |
온라인 보수교육의 수요가 증가하는 이유는 무엇인가? | 우리나라의 간호사 보수교육은 최근 정보기술이 발달되면서 오프라인과 온라인의 두 가지 방법으로 제공되고 있는데, 온라인의 경우 2004년 대한간호협회에서 온라인 보수교육센터를 개설하여 2015년 현재 23개의 프로그램을 운영하고 있으며, 의료인 면허신고제 실시 이후 온라인 보수교육 이수자 수가 2011년 16,124명에서 2012년 41,633명으로 크게 늘어났다[1]. 이는 온라인 보수교육이 오프라인에 비해 시간과 장소의 제한이 적으며 반복해서 학습할 수 있기 때문에[2] 그 수요가 증가하고 있는 것으로 생각된다. 현재 온라인 간호사 보수교육은 이러닝[3]의 한 형태이나, 최근에는 스마트 기술이 널리 보급되면서 스마트 러닝이라는 개념이 대두되어 기존의 이러닝에서 스마트 러닝으로 교육 패러다임의 변화가 일어나고 있다[4]. |
Ministry of Health and Welfare. A study on the actual condition of continuing education in healthcare professionals. Seoul: Ministry of Health and Welfare; 2013. Available from: http://www.prism.go.kr/homepage/researchCommon/retrieveResearchDetailPopup.do?research_id1351000-201300214.
Kwon S, Yun S. A study on the effect of e-learning characteristic on the adoption intention. Korea Society of Information Technology Applications. 2007;7(1):126-142.
Lee J, Lee JK. Conceptualizing e-learning. Interdisciplinary Journal of Adult & Continuing Education. 2005;8(3):1-31.
Noh KS, Ju SH, Jung JT. An exploratory study on concept and realization conditions of smart learning. Journal of Digital Convergence. 2011;9(2):79-88.
Lim K. Research on developing instructional design models for enhancing smart learning. Journal of Korean Association of Computer Education. 2011;14(2):33-45.
Gormley DK. Considerations when developing online continuing education programs in nursing. Journal for Nurses in Professional Development. 2013;29(3):149-151. http://dx.doi.org/10.1097/NND.0b013e318291c47d
Yoo IY, Lee YM. The effects of mobile applications in cardiopulmonary assessment education. Nurse Education Today. 2015;35(2):e19-e23. http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2014.12.002
Pyo MY, Kim JY, Sohn JO, Lee ES, Kim HS, Kim KO, et al. The effects of an advanced cardiac life support training via smartphone's simulation application on nurses' knowledge and learning satisfaction. Journal of Korean Clinical Nursing Research. 2012;18(2):228-238.
Davis FD, Bagozzi RP, Warshaw PR. User acceptance of computer technology: A comparison of two theoretical models. Management Science. 1989;35(8):982-1003. http://dx.doi.org/10.1287/mnsc.35.8.982
Smith SE, Drake LE, Harris JGB, Watson K, Pohlner PG. Clinical informatics: A workforce priority for 21st century healthcare. Australian Health Review. 2011;35(2):130-135. http://dx.doi.org/10.1071/AH10935
Walker PH, Walker JM. Nursing informatics: Opportunities for administrators, clinicians, educators, and researchers. Journal of the American Psychiatric Nurses Association. 1995;1(1):22-29. http://dx.doi.org/10.1177/107839039500100107
Kim MH, Kim MS, Chae SW, Kim YS. Relationship of nursing informatics competency and self-leadership among hospital nurses. Korean Academy of Nursing Administration. 2007;13(2):176-183.
Lee SA. Over half of the workers feel that "I was addicted to smartphone"... They use 5.2 mean hours daily. Korea JoongAng Daily. 2015 July 15.
Kim HJ, Kim JH, Jeong SH. Predictors of smartphone addiction and behavioral patterns. Journal of Cybercommunication Academic Society. 2012;29(4):55-93.
Li M. The effect of flow and addiction of mobile game on user's satisfaction and loyalty [master's thesis]. Seoul: Seoul National University; 2006
Lee JH. Exploring the explanatory factors between active smartphoneuse and smartphone addiction: Focused on use behavior and resilience [master's thesis]. Seoul: Sogang University; 2015
Staggers N, Gassert CA, Curran C. Informatics competencies for nurses at four levels of practice. Journal of Nursing Education. 2001;40(7):303-316.
Kim MS. Validity and reliability of informatics competencies for nurses among Korean nurses. Korean Journal of Adult Nursing. 2008;20(3):470-480.
National Information Society Agency. A survey on internet addiction. Seoul: National Information Society Agency; 2014. Report No.: NIA V-RER-14112. Available from: http://www.nia.or.kr/bbs/board_view.asp?BoardID201408061323065914&id15626&Order020303&search_target&keyword&Flag020000&nowpage1&objpage0.
Akour H. Determinants of mobile learning acceptance: an empirical investigation in higher education [dissertation]. Oklahoma: Oklahoma State University; 2009.
Han SM, Lee HS. Nurses' reasons for participation in continuing nursing education. Journal of Vocational Education Research. 2010;29(2):189-204.
Heo HO, Lim KY, Kim HJ, Lee HW. Validation of the assessment instrument for teacher competency for SMART education. Journal of Korean Association for Educational Information and Media. 2013;19(2):151-173.
Eley R, Fallon T, Soar J, Buikstra E, Hegney D. Barriers to use of information and computer technology by Australia's nurses: A national survey. Journal of Clinical Nursing. 2009;18(8):1151-1158. http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2702.2008.02336.x
Ajzen I, Madden TJ. Prediction of goal-directed behavior: Attitudes, intentions, and perceived behavioral control. Journal of Experimental Social Psychology. 1986;22(5): 453-474. http://dx.doi.org/10.1016/0022-1031(86)90045-4
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.