최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.21 no.5, 2020년, pp.141 - 149
This study was undertaken to analyze the intervening effect of nursing simulation among nursing students. This was a critical review study, and data obtained were reviewed using various data bases, including RISS, KISS, NDSL, DBpia, and KRI. The terminologies entered in the data base were nursing an...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
간호교육 기관들은 몇 년에 한번 한국간호교육평가원의 평가를 받아야 하는가? | 간호교육에서 시뮬레이션 교육이 간호학생들이나 간호사들의 업무역량을 향상시키는데 다양한 긍정적 효과가 있음을 입증하는 연구가 지속적으로 나오고 있다[1-3]. 특히, 우리나라에서 간호사를 배출하는 간호교육 기관들은 교육기관으로서 인증받기 위하여 5년마다 한국간호교육평가원의 평가를 받아야 한다. 이 때, 간호학생들이 간호사의 핵심역량을 포함한 학습성과를 성취할 수 있도록 교육과정을 운영하는 것이 성과기반 교육과정의 핵심이다[4]. | |
시뮬레이션 교육의 장점은 무엇인가? | 시뮬레이션 교육의 장점은 환자들의 안전을 위협하지 않으면서도 반복적이면서도 일관된 평가를 할 수 있는 것이다. 미국의학협회에서는 시뮬레이션 실습을 통해 가장 잘 사정할 수 있는 의사의 핵심역량은 환자간호와 의료술기이며 의학지식, 실무기반 학습과 전문성을 사정하는 것도 가능하다고 하였다[6]. | |
본 연구는 간호교육에서 시뮬레이션 중재연구의 현황 및 연구결과를 비판적으로 분석한 문헌분석연구이다, 본 연구의 구체적인 목적은 무엇인가? | 1) 시뮬레이션 중재연구의 연도별 발표형태(박사, 석사, 저널)를 파악한다. 2) 발표형태에 따른 표본수와 연구 설계를 파악한다. 3) 연구 설계에 따른 시뮬레이션 중재결과의 핵심역량을 분석한다. |
M. I. Centrell, S. I. Meyer, V. Mosack, "Effects of simulation on nursing student stress: An integrative review", Journal of Nursing Education, Vol.56, No.3, pp.139-144, 2016. DOI: http://doi.org/10.3928/01484834-20170222-04
A. Tubaishat, L. I. Tawalbeth, "Effect of cardiac arrhythmia simulation on nursing students' knowledge acquisition and retention", Western Journal of Nursing Research, Vol.37, No.9, pp.1160-1174, 2015. DOI: http://doi.org/10.1177/0193945914545134
Korean Accreditation Board of Nursing Education. Handbook of Korean Accreditation Board of Nursing Education [Internet]. Korean Accreditation Board of Nursing Education, [cited 2017 January 12], Available From: http://www.kabone.or.kr/HyAdmin/view.php?&bbs_idkab01&page6&doc_num560 (accessed Nov. 20, 2019)
E. H. Lee, Development of outcome-based rubric for evaluating performance in nursing simulation, PhD dissertation, Ajou University, Suwon, Korea, pp.119-122, 2015.
R. J. Scalese, R. Hatala, The comprehensive textbook of healthcare simulation. p.135-160, Springer Publishers, 2013.
International nursing association for clinical simulation and learning, Standards Committee. "INACSL standards of best practice: $simulation^{sm}$ simulation design", Clinical Simulation in Nursing, Vol.12, pp.5-12, 2016. DOI: http://doi.org/10.1016/j.ecns.2016.09.005
J. M. Lee, H. S. So, Y. K. Kim, J. E. Kim, M. J. An, "The effects of high fidelity simulation-based education on clinical competence and confidence in nursing student: A systemic review", Journal of The Korea Contents Association, Vol.14, No.10, pp.850-861, 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.10.850
J. Lee, P. J. Oh, "Effects of the use of high-fidelity patient simulation in nursing education: A meta-analysis", The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, Vol.54, No.9, pp.501-507, 2015. DOI: http://doi.org/10.3928/01484834-20150814-04
McMaster University. GRADE Online Learning Modules [Internet]. McMaster University, [cited 2019 January 01], Available From: https://cebgrade.mcmaster.ca/index.html (accessed Dec. 5, 2019)
S. Y. Bang, Y. Eun, "The effect of debriefing using reflective questions and writing in simulation training-post operative care of abdominal surgery-", The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, Vol.23, No.4, pp.463-473, 2017. DOI: http://doi.org/10.5977/jkasne.2017.23.4.463
J. Y. Kim, N. R. Heo, "Effect of a simulated education-based hypoglycemia scenario using a high-fidelity simulator on acquisition and retention of diabetes knowledge and academic self-efficacy in nursing students", The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, Vol.23, No.3, pp.319-329, 2017. DOI: http://doi.org/10.5977/jkasne.2017.23.3.319
S. J. Lee, Y. S. Roh, J. O. Kim, K. I. Jang, E. N. Ryoo, Y. M. Park, "Comparison of multi-mode simulation and SimManⓡ simulation on evaluation of nursing care for patients with dyspnea", The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, Vol.16, No.1, pp.51-60. DOI: http://doi.org/10.5977/JKASNE.2010.16.1.051
Korean Accreditation Board of Nursing Education. Core competency and program outcome [Internet]. Korean Accreditation Board of Nursing Education, [cited 2013 May 15], Available From: http://www.kabone.or.kr/HyAdmin/view.php?&bbs_idkab01&page13&doc_num399 accessed Nov. 05, 2019)
F. Faul, E. Erdffelder, A-G. Lang, A. Buchner, "G*power 3: A flexible statistical analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences", Vol.39, pp. 175-191, 2007. DOI: http://dx.doi.org/10.3758/BF03193146
Y. L. Ham, Development and evaluation of a simulation educational program using a high-fidelity patient simulator for undergraduate nursing student, Yonsei University, Seoul, Korea, pp.127, 2009.
J. J. Yang, "Development and evaluation of a simulation-based education course for nursing student", The Journal of Korea Academic Society of Adult Nursing, Vol.20, No.4, pp.548-560, 2008.
J. Y. Kim, Development of a scenario of simulation and analysis of the effect of debriefing: focuse on case of cerebral hemorrhage patient, Master's thesis, Eulji University, Daejeon, Korea, pp.75, 2012.
S. E. Choi, H. J. Kim, "Effect of structured debriefing on the learning outcomes of nursing students in simulation-based education", Journal of the Korea Institute of Information & Communication Engineering, Vol.22, No.9, pp.1208-1213, 2018. DOI: http://doi.org/10.6109/jkiice.2018.22.9.1208
J. A. Park, J. Y. Hong, "The effect of simulation education on critical thinking disposition, problem solving process, communication skills, and clinical competence of nursing students", Journal of Learner-Centered and Instruction, Vol.17, No.19, pp.1208-1213, 2017. DOI: http://doi.org/10.22251/jlcci.2017.17.19.769
J. M. Kim, Y. S. Choi, "Effect of practice education using the simulator, critical thinking, problem solving ability and nursing process confidence of nursing students", Journal of Digital Convergence, Vol.13, No.4, pp.263-270, 2015. DOI: https://doi.org/10.14400/JDC.2015.13.4.263
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.