최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.17 no.2, 2016년, pp.75 - 86
권진 (김포대학교 보건행정과) , 박지은 (연세대학교 의료복지연구소) , 오지영 (한국폴리텍대학 의료정보과)
The aim of this study was to compare the factors influencing internet game addiction among middle and high school boys. The data was analysed from "Survey on the Online and Game and Family Leisure Activities of Youth and Children in 2009" conducted by the Korean Youth Policy Institute. According to ...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
청소년의 인터넷 중독의 사회환경적 요인은 어떠한 것들인가? | 청소년의 인터넷 중독은 핵가족, 맞벌이 부부의 증가,입시위주의 교육환경, 놀이문화의 부재 등과 같은 사회환경적 요인이 작용한다[1]. 또한 Young(1998)의 연구에서는 청소년 인터넷 중독의 관련요인으로 가족의 환경 특성, 학교 및 또래의 환경요인, 개인적 문제행동이라고 하였다[3]. | |
남자 중·고등학생 중 게임빈도가 더 높은 무리는? | 이러한 결과는 게임이용시간이 증가할수록 자기통제상실 등의 강한 게임중독 성향을 갖는다는 연구결과와도 일치한다[3]. 게임빈도는 중학생이 고등학생보다 이용 빈도의 비율이 더 높았다. 게임빈도와 게임중독간에 유의한 관계가 있다는 것은 게임을 이용할수록 중독 가능성이 높다라고 예측할 수 있기 때문에 청소년들의 게임문화에 대한 우려를 반영하고 있다[18]. | |
청소년들이 여가활동에 제한이 있는 이유는? | 청소년의 여가활동은 일부분 부모와 가정환경의 영향을 받기는 하지만 독립적 인격체로서 스스로 선택하는 여가의 주체이다. 하지만 과도한 입시경쟁과 공교육의 부실화, 가정의 교육적 기능 약화 등으로 청소년이 참여할 수 있는 여가활동은 제한된 게 사실이다[5]. 따라서 오프라인 여가활동 참여를 방해하는 여가제약 요인들을 체험하는 청소년일수록 대체 여가활동으로 인터넷 게임에 빠져들 가능성이 크다[6]. |
National Information Society Agency, A study on the trend of Internet Addiction and Legislation, 2008.
Ministry of Science ICT and Future Planning, A survey on the internet addiction in 2014, 2015.
K. S. Young. Caught in the Net: How to Recognize the Signs of Internet Addiction? anda Winning Strategy for Recovery(Hardcover-Feb 27), New York: John Wiley and Sons., 1998.
W. R. Gordon, M. L. Caltabiano. Urban-rural differences in adolescent self-esteem, leisure boredom and sensation-seeking as predictors of leisure-time usage and satisfaction, Adolescence, Vol. 31, No. 124, pp. 883-902, 1996.
J. H. Oh, C, W. Kim. A Study on Structure of Adolescents' Leisure Constraints Negotiation Process: Focused on Vocational High School Students, The Korea Academic Society of Tourism and Leisure, Vol. 23, No. 7, pp. 511-530, 2011.
S. O. Yu, H. Lee. The Influences of Leisure Constraints on Adolescents' Internet Game Addition, The Korea Academic Society of Tourism and Leisure, Vol. 25, No. 4, pp. 299-305, 2013.
J. H. Park. A study on the status and improvement of high school students' information and communication ethics education, Korea National University of Korea, Cheong Ju, 2009.
S. M. Park, C. D. Kim, M. J. Chun. The Trends and Issues of Adolescent's Internet Addiction Research in Korea, Korea Journal of Youth Counseling, Vol. 13, No. 2, pp. 3-14, 2005.
G. S. Jang. The Influence of the Types of Parent Communication on Children's Game Addiction, Korean Society For Computer Game, Vol. 27, No. 1, pp. 181-188, 2014.
S. H. Kim. Analysis on the family-environmental factors of game addiction among adolescents : focusing on economic, cultural, and social capital, Korea University, Seoul, 2013.
J. Y. Oh, S. H. Kim. Determinants of Game Addition among Middle School Boys, The Journal of Korean Society for School and Community Health Education, Vol. 16, No.1, pp. 39-50, 2015.
M. S. Yun, N. H. Kim, W. K. Park. The Effects of Game, Leisure, Family Factors on the Internet Game Addiction in Middle School Students, Korea Youth Research Association, Vol. 21, No.4, pp. 309-337, 2014.
H. J. Lee, H. J. Ko. The Influence of Family Factors on Overindulgence of Youths' Internet Games, Journal of Cyber society & Culture, Vol. 3, No.1, pp. 85-114, 2012.
National Information Society Agency, A Study of the Development of Internet Game Addiction Scale for Children and Adolescents, 2006.
National Youth Policy Institute, The Study on the Development of Leisure Program for Game Addition of Adolescents, 2009.
J. M. Ha. Male students enjoy online game than female students, http://news.donga.com/3/all/20150307/69994119/1, 2015.
J. H. Lee, C. N. Son. A Survey on Commercial High School Male Students' Internet Game Addiction Tendency, The Korean Society of Stress Medicine, Vol. 16, No.4, pp. 419-426, 2008.
Ministry of Science ICT and Future Planning, Internet Addiction Prevention and Planning, 2014.
Y. S. Kim. A Study of Developing The 'Leisure Participation Condition Type' for Integrating Leisure Constraints and Facilitators, The Korea Academic Society of Tourism and Leisure, Vol. 23, No. 2, pp. 261-277, 2011.
J. K. Kim. An Effect of the parent-children communication on Internet Game addiction, Catholic University of Daegu, 2012.
Ministry of Gender Equality and Family, A Research on Adolescence, 2012.
e-National Indicator, Survey on Adolescence's Leisure Activity, http://www.index.go.kr/potal/main/EachDtlPageDetail.do?idx_cd2695
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.