최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.17 no.2, 2016년, pp.240 - 245
마지순 (원광보건대학교 유아교육과) , 안라리 (광양보건대학교 유아교육과) , 강영식 (충남대학교 교육대학원 교육학과)
The aim of this study was to examine the effect of teacher's leadership on human relationships in kindergartens and child care centers. The subjects were 215 teachers employed in kindergartens or child care centers in Chungnam and Daejeon Metropolitan City. Questionnaires, which required self-report...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
유아교육기관의 특징은 무엇인가? | 유아교사의 인간관계는 유아교육기관의 조직 특성을 고려해볼 때 교육기관의 분위기와 교육 효과를 결정짓는 중요한 변인으로 작용할 수 있다. 유아교육기관은 타 교육기관 보다 조직규모가 작을 뿐만 아니라 대부분 소수의 여성으로 교직원 집단이 구성되어 있다. 여성위주의 조직은 남성위주의 조직과 달리 의사소통의 방식이나 문제해결의 방식에서 차이가 날 수 있다[2]. | |
유아교사는 어떠한 역할을 요구받는가? | 반면, 유아교사들은 유아를 가르치는 교수자, 유아문제를 해결을 돕는 상담자, 보호자, 대리양육자, 기관의 업무 처리하는 행정실무자 등 다양한 역할을 요구받고 있다. 이와 같은 역할로 인해 보육교사들은 여러 가지 문제 상황에 처하게 되고 다양한 어려움을 겪게 된다. | |
여성위주의 조직이 다른 조직과 다른 점은? | 여성위주의 조직은 남성위주의 조직과 달리 의사소통의 방식이나 문제해결의 방식에서 차이가 날 수 있다[2]. 따라서 다른 조직에 비해 유아교육기관의 조직 구성원간의 관계가 밀접하고 집약적이므로 인간관계에 따라 업무 수행에 많은 영향을 미칠 수 있다. 특히, 학교 내의 인간관계는 단순히 사람들 간의 관계에서 그치는 것이 아니라 학생들에게 다양한 방식으로 영향을 미치게 된다[4]. |
E. M. Gu, Study on the Effects of Daycare Teachers' Job Stress on Their Job Satisfaction, Unpublished master's thesis, Ewha University, Seoul, 2007.
Y. S. Park, Teachers' perceptions of the effect of a director's transformational leadership on their satisfaction with human relationships in a kindergarten organization, The Journal of Early Childhood Education, 31(1), 183-202, 2011. DOI: http://dx.doi.org/10.18023/kjece.2011.31.1.009
Y. J. Park, H. S. Park, An human relationship between day care center's teachers and infant and their parent, Journal of Educational Research, 16, 169-186, 1997.
D. H. Chung, A study on teacher's human relationships in chile care centers, The Journal of Early Childhood Education, 23(1), 321-343, 2014.
M. S. Song, A Study on the relationship between principals' transformational leadership and teachers' job stress as perceived by teachers, Journal of Young Child Studies, 12, 5-17, 2009.
G. Yukl. Leadership in organization(4th Ed.). Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall. 1998.
S. K. Choi, A Study on the Relationship among Teachers' Perceived Principal's Transformational Leadership, Teacher's Leadership, Teacher Efficacy and School Organizational Effectiveness, Unpublished doctoral dissertation, Inchon University, Inchon, 2011.
J. York-Barr, K. Duke, What Do We Know About Teacher Leadership? Findings from Two Decades of Scholarship, Review of Educational Research, 74(3), 255-316, 2004. DOI: http://dx.doi.org/10.3102/00346543074003255
G. N. Gwon, H. Y. Min, The Relationships among Principal's Transformational and Transactional Leadership, Subjective Quality of Life of Teacher, and Organizational Commitment of Teacher in Kindergarten and Day Care Center, Korean Association of Human Ecology, 18(4), 857-867, 2009. DOI: http://dx.doi.org/10.5934/KJHE.2009.18.4.857
K. S. Baek, J. Y. Youn. Teacher's Perspectives on Job Satisfaction and Perceived Servent Leadership in an Early Childhood Education Institution, The Korean Association of Child Studies, 27(1), 67-79, 2006.
W. S. Kim, A study on the relationship between kindergarten principal's transformational leadership and teacher's job performance, Unpublished master's thesis, Inha University, Inchon, 2002.
Y. R. Hur, S. Y. Joung. The effects of servant leadership on preschool teachers' satisfaction with their human relationship, job and work environment, The Journal of Korea Open Association for Early Childhood Education, 14(2), 91-110. 2009
C. Day, A. Harris, Teacher leadership, reflective plactice and school improvement. In Leithwood, K. & Hallinger, P. (Eds.). Second international handbook of educational leadership and administration. Dordrecht: Kluwer Academic, 2003.
M. Katzenmeyer, G. Moller, Awakening the sleeping giant. Helping teacher develop as leader. CA: Corwin Press, 2001.
S. K. Choi, A Study on the Relationship among Teachers' Perceived Principal's Transformational Leadership, Teacher's Leadership, Teacher Efficacy and School Organizational Effectiveness, Unpublished doctoral dissertation, Inchon University, Inchon, 2011.
K. J. Suranna., D. M. Moss, Exploring teacher leadership in the context of teacher preparation. Paper presented at the annual meeting of the AERA. New Orleans, ERIC ED 465751, April 2002.
Y. J. Jeong, A study on the adult attachment types and the human relationship of the early childhood teacher, Unpublished master's thesis, Sookmyung Women's University, Seoul, 2003.
S. M. Lee, H. W. Kim, H. R. Kim, Listening to What Early Childhood Teachers Say aboutLeadership in Early Childhood Settin,. Journal of Future Early Childhood Education, 18(3), 49-79, 2011.
K. W. Hwang, An Exploratory study of the possibilities and Potentials for Implementing Teacher Leadership by Teacher's Perceptions, The Korea educational review, 17(3), 63-91, 2011.
B.-C. Lee, "An empirical study: the effects of leadership, organizational structure, organizational culture on the organizational effectiveness", Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology Vol.5, No.6, pp.485-494, Dec. 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.14257/AJMAHS.2015.12.28
H.-J. Kim, "The effects on creative thinking and creative personality of creativity?personality educational program applying creative problem solving based on movie for pre-kindergarten teacher," Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, Vol.5, No.6, pp.399-409, Dec. 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.14257/AJMAHS.2015.12.11
J.-J. Youn, B.-M., Kim, J.-J., Kim, "Impact of Self-Determination Motivation on Social Support and Personality in Preservice Early Childhood Teachers," Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, Vol.5, No.6, pp.387-397, Dec. 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.14257/AJMAHS.2015.12.31
해당 논문의 주제분야에서 활용도가 높은 상위 5개 콘텐츠를 보여줍니다.
더보기 버튼을 클릭하시면 더 많은 관련자료를 살펴볼 수 있습니다.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.