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미디어그룹의 경영전략 : 사업영역, 플랫폼 전략, 콘텐츠유통 전략, 비즈니스 전략
Media Groups' Management Strategies: Business Areas, Platform Strategies, Content Distribution Strategies and Business Strategies 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.14 no.2, 2016년, pp.157 - 167  

김덕모 (호남대학교 신문방송학과)

초록
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본 연구는 다음과 같은 연구 목적에서 수행되었다. 첫째, 한국 지상파 방송이 직면한 경영위기와 이들 방송사의 플랫폼 전략 및 콘텐츠 유통 전략을 살펴보고자 하였다. 둘째, 이러한 현황 분석을 토대로 글로벌 미디어 그룹의 관련 분야의 대응전략과 사업영역 조정 전략을 다각도로 살펴보고자 하였다. 셋째, 이러한 분석을 토대로 우리나라 방송 산업이 경쟁력을 확보할 수 있는 방안을 제시하고자 하였다. 또한 디지털융합 시대의 세계 여러 나라의 디지털 전환 정책과 실제 사례들을 면밀히 비교 분석하여 우리나라 지상파 방송의 경영전략 모색을 위한 시사점을 제시하고자 하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This article was to study the following three purposes. First, to identify and describe the platform strategies, content strategies, and management challenges that currently define the South Korean terrestrial broadcasting business. Second, to analyze from various angles the business area of global ...

주제어

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  • This study addresses the following four areas in order to meet the objectives described above. Research question 1: How should we differentiate and characterize the business area of media group in Korea?
  • Research question 2: With the expansion of both wire and wireless internet infrastructure and smart media devices, how has the television viewing behavior of users changed? How can we identify and establish new media platform strategies to fit the evolving circumstance?
  • Research question 3: How can the content production sector become more competitive globally?
  • Research question 4: What are the optimal business strategies for growth in media group?
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참고문헌 (19)

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  16. Choi Se Gyeong, N-screen TV business outlook and response strategies in an era: focusing on content distribution and consumption paradigm shift of the cone, "Studies of Broadcasting Culture" Vol. 22, No. 2, pp. 30-31, 2010. 

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