최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기韓國食生活文化學會誌 = Journal of the Korean Society of Food Culture, v.31 no.6, 2016년, pp.624 - 633
이지선 (경희대학교 호텔관광대학) , 안성수 (경희대학교 호텔관광대학) , 정라나 (경희대학교 호텔관광대학)
This study identified the sensory properties of samples of pizza dough at three pizza companies and three masonry oven pizzerias from Seoul, Korea and compared consumer acceptability among panels of university students. Six pizza dough samples were prepared (pan pizzas from Pizza Hut, Mr.pizza, and ...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
뉴욕식 피자의 제조 방식은? | 미국에 정착한 피자도 여러 가지 모습으로 변형되어 뉴욕(New york)식 피자는 크러스트가 매우 얇고, 소스 및 치즈를 매우 얇게 바르며, 바삭하게 굽는 방식이고, 시카고(Chicago)식 피자는 빵을 발효시켜서 크기를 부풀게 하는데, 이 때 크러스트의 두께가 2~3 cm가 되어 ‘Deep Dish’라는 별칭을 가지고 있기도 하다(Hanna 2006; Limongi et al. 2012). | |
소비자는 피자 화덕 오븐을 사용하는 피자의 어떤 특성을 선호하는 것인가? | 결론적으로 소비자들은 피자 크러스트의 기호 유도 인자로서 팬피자의 외관적 특성과 색깔, 유제품의 향, 감칠맛의 특성을 선호하며 화덕피자의 쫄깃함, 응집성, 질긴 정도, 부착성의 특성을 선호하는 것으로 나타났다. 그리고 정보제공에 있어 화덕피자는 정보 제공 후 기호도가 높아지는 것을 알 수 있는데, 이는 화덕피자를 이탈리아 문화의 정통성과 연관 시키는 소비자 심리가 반영된 것이라고 볼 수 있다. | |
피자 레스토랑을 선택하는 선호도 연구에 따르면 소비자 만족도에 영향을 미치는 요소는? | Park(2002)의 피자 레스토랑을 선택하는 선호도 연구에 따르면 피자 레스토랑을 선택하는 중요한 요소로서 ‘크러스트가 담백하고 고소하다’, ‘피자의 두께’, ‘기름기의 양’의 항목들이 소비자 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 피자 크러스트의 특성이 피자 전문점 선택에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타난 연구에서는 한국에서 판매되는 대부분의 피자 크러스트의 유형들이 서로 크게 차이가 없어 고객들이 중요하게 인식하지 않기 때문인 것으로 밝히고 있다(Kang & Jeong 2006). 이는 최근 미국식 피자에 비해 담백하다는 평가를 받고 있는 이탈리아식 화덕피자 레스토랑의 개점 추세가 증가함에 따라 과거의 천편일률적인 피자 크러스트의 유형을 벗어나 소비자가 좀 더 다양한 선택을 할 수 있게 되었다는 것을 시사한다. |
Drake MA, Yates MD, Gerard PD, Delahunty CM, Sheehan EM, Turnbull RP, Dodds TM. 2005. Comparison of differences between lexicons for descriptive analysis of cheddar cheese flavor in Ireland, New Zealand, and the United States of America. Int. Dairy J., 15(5):473-483
Hanna M. 2006. How a Neapolitan street food became the most successful immigrant of all. American Heritage magazine, 57(2):1-1
Jaeger SR, Andani Z, Wakeling IN, MacFie HJH. 1998. Consumer preferences for fresh and aged apples: A crosscultural comparison. Food Qual. Pref., 9(5):355-366
Kam HW, Suraini AA, Suhaila M. 2008. Sensory aroma from Maillard reaction of individual and combinations of amino acids with glucose in acidic conditions. International J. Food Sci. Technol., 43(9):1512-1519
Kang JH, Jeong IS. 2006. Estimating effects of attributes on pizza restaurant choice by university students. J. East Asian Soc. Diet. Life, 16(1):29-36
Kim HY. 1994(a). Texture profiles of frozen cheese pizzas and effects of heating in microwave or conventional oven. Korean J. Soc. Food Sci., 10(3):232-237
Kim HY. 1994(b). Flavor profile of french type salad dressings. Korean J. Soc. Food Sci., 10(3):238-241
Laura GC, Maria ABR, Jussara CMDT, Carmen CT. 2006. Physical, Textural and sensory characteristic of 7 day frozen part-baked French bread. LWT, 39(5):540-547
Limongi S, Simes DRS. Demiate IM. 2012. Production of pizza dough with reduced fermentation time. Food Sci. Technol., 32(4):701-709
No MK, Kim JS. 2013. Comparative composition profile of nonvolatile components (chlorogenic acid, caffeine & trigonelline) of commercial columbia coffee (coffea arabica) as an index of flavor acceptability. J. Korea Soc. Coffee Ind., 2(1):19-28
Park IS. 2002. A study on customer's attribution in selecting pizza. Master's degree thesis, Kyonggi University, Seoul, Korea
Samuel PH, Jean-PD, Nazimah H, Winna H, Conor MD. 2008. The sensory quality of fresh bread: Descriptive attributes and consumer perceptions. Food Res. Int., 41(10):989-997
Associazione verace pizza napoletana, AVPN. Available from: http://www.pizzanapoletana.org/index_eng.php, [accessed 2014.04.20]
Dominos Nutrition Guide. Available from: http://www.dominospizza.co.nz/menu/nutritional-info, [accessed 2014.04.20]
Hwang ES. 2013. Cheese consumption increase twice in 10 years. Choson news. Available from: http://news.chosun.com/site/data/html_dir/2013/12/19/2013121902682.html, [accessed 2014.04.28]
Hwang HE. 1995. Big three of american style pizza all came to Korea. Maeil Business Newspaper. Available from: http://newslibrary.naver.com/viewer/index.nhn?articleId1995110700099114001&edtNo15&printCount1&publishDate1995-11-07&officeId00009&pageNo14&printNo9263&publishType00010, [accessed 2014.04.28]
Kang SJ. 1997. American or Italian, war of the pizza. DongA news paper. Available from: http://newslibrary.naver.com/viewer/index.nhn?articleId1997021400209122001&editNo45&printCount1&publishDate1997-02-14&officeId00020&pageNo22&printNo23452&publishType00010, [accessed 2014.04.20]
Kang YG. 1994. Traditional Italian pizza is made debut. Maeil Business Newspaper. Available from: http://newslibrary.naver.com/viewer/index.nhn?articleId1994040500099113005&edtNo15&printCount1&publishDate1994-04-05&officeId00009&pageNo13&printNo8720&publishType00010, [accessed 2014.04.22]
Kim AR. 2015. 'Crustal movements' of the pizza market. Domino's Pizza to leap into first place. Hankyung news. Available from: http://www.hankyung.com/news/app/newsview.php?aid201509172838g&intype1, [accessed 2014.04.20]
Pizza Hut Nutrition informations. Available from: http://order.pizzahut.com/nutrition-information, [accessed 2014.04.18]
해당 논문의 주제분야에서 활용도가 높은 상위 5개 콘텐츠를 보여줍니다.
더보기 버튼을 클릭하시면 더 많은 관련자료를 살펴볼 수 있습니다.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.