$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

지진에 대한 과학 탐구 기반의 STEAM 교육 프로그램 개발과 적용
Development and Application of the Scientific Inquiry-based STEAM Education Program about Earthquakes 원문보기

한국지구과학회지 = Journal of the Korean Earth Science Society, v.37 no.7, 2016년, pp.476 - 488  

이현동 (경북대학교 지구과학교육과) ,  배태윤 (경북대학교 지구과학교육과) ,  이효녕 (경북대학교 지구과학교육과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이 연구의 목적은 과학 탐구 기반의 융합인재교육(STEAM) 프로그램을 개발하고 적용하여 중학생의 과학 자기효능감, 진로 인식, STEM에 대한 태도 변화를 검증하는데 있다. 과학 탐구 기반의 STEAM 교육 프로그램은 '지진'을 주제로 ADBA 모형에 적용하여 총 6차시 분량으로 개발하였다. 중학생을 대상으로 예비적용을 거쳐 수정 보완하여 최종적으로 개발된 프로그램은 광역시 소재의 H 중학교 3학년 학생 105명을 대상으로 효과성을 검증하였다. 자료 분석은 단일집단 사전 사후 대응표본 t-검증을 실시하여 수업 전 후의 과학 자기효능감, 진로 인식, 과학 기술 공학 수학에 대한 태도의 변화에 대하여 효과성을 분석하였다. 결론적으로, '지진'을 주제로 한 과학 탐구 기반의 융합인재교육프로그램은 학생들의 과학 자기효능감과 과학 관련 진로 인식의 향상에 효과가 있었다. 그리고 과학, 기술, 공학, 수학에 대한 태도의 인식, 능력, 가치, 흥미의 지속 영역에서 고르게 유의미한 효과가 나타났다. 개발된 과학 탐구 기반의 융합인재교육 프로그램은 학교 현장에서 충분하게 적용될 수 있으며, 이를 통해 과학적 탐구 능력의 향상과 창의 융합적 사고를 지닌 인재를 기르는데 도움이 될 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purposes of this study were to develop a scientific inquiry-based STEAM education program and to investigate its effect on changing middle school students' self-efficacy in science, job awareness, and attitudes toward STEM. A scientific inquiry-based STEAM program was developed with the theme of...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 따라서 이 연구에서는 지구과학 영역에서 지진을 주제로 융합인재교육 프로그램을 개발하여 학교 현장에 적용해 보고자 한다. 그리고 중학생들을 대상으로 개발된 프로그램을 통해 융합인재교육에서 추구하는 정의적 영역에 대한 향상이 나타나는지 알아보기 위하여 과학 자기효능감, 진로 인식, STEM에 대한 태도에 유의미한 변화가 나타나는지 그 결과를 분석하고자 한다.
  • 따라서 이 연구에서는 지구과학 영역에서 지진을 주제로 융합인재교육 프로그램을 개발하여 학교 현장에 적용해 보고자 한다. 그리고 중학생들을 대상으로 개발된 프로그램을 통해 융합인재교육에서 추구하는 정의적 영역에 대한 향상이 나타나는지 알아보기 위하여 과학 자기효능감, 진로 인식, STEM에 대한 태도에 유의미한 변화가 나타나는지 그 결과를 분석하고자 한다.
  • 1차시는 지진에 의한 피해 사례를 마인드맵(Mind Map)을 활용하여 조별로 토의하고 서로 공유하고 나무젓가락을 이용하여 간단한 실험을 통해 지진이 발생하는 원리와 함께 판 구조론의 개념을 이해하도록 하였다. 또한 지진이 발생했을 때 전파되는 지진파를 기록하는 지진계의 원리를 과학 탐구실험을 통하여 이해한다.
  • 3차시에서는 지진을 효과적으로 견딜 수 있는 내진 설계의 종류를 학습하고 우리나라 내진 설계의 역사적 사실과 실제 건물들을 조사하고 공유하게 된다. 또한 탐구 활동을 통해 건설의 기본구조인 트러스와 아치구조를 이해하고 이것들이 내진 설계에 어떻게활용되는지 이해한다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
STEM/STEAM 교육 모형의 세부 단계 구성은? (2012)에 의해 개발된 과학 탐구와 창의적 설계 기반의 STEM/STEAM 교육 모형을 적용하였다. 이 모형의 세부 단계는 분석(Analysis)-설계(Design)-제작(Build)-평가(Assessment)으로 구성되어 있고 ADBA 모형이라 부른다(Fig. 1).
과학 자기효능감이란? 과학 자기효능감은 학생들이 과학 관련 과제, 수업, 활동을 잘 해낼 수 있다는 자신의 능력에 대한 신념이다(Britner and Pajares, 2001). 이전의 기술, 경험과 다양한 행동적, 심리학적 요인의 상호작용에 의해 형성되는 과학 자기효능감은 과학 관련 활동을 선택하고, 성공적으로 완수하기 위해 노력을 하고, 어려운 과제에 대한 인내심을 가지며, 궁극적으로 학습의 성공에 영향을 미치는 것으로(Bandura, 1986, 1993), 이러한 부분은 융합인재교육과도 관련성이 있다.
프로그램 개발과 관련하여 지진과 관련된 교육과정을 분석한 결과는? 그리고 지진과 관련된 교육과정을 분석해본 결과 2009 개정 과학과 교육과정에서 중학교의 경우에는 ‘지구계와 지권의 변화’ 분야에서 지진이나 화산 활동을 포함한 지구 환경의 변화가 우리 생활에 미치는 영향을 이해하는 내용이 초등학교 교육과정과 연계되어 제시되었으나 지진과 관련된 체계적인 학습 프로그램의 개발은 부족한 실정이다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (67)

  1. Ahn, S., Ha, T. and Cho, Y., 2010, Generation of tsunami hazard map. Journal of Korean Society of Disaster & Security, 10(4), 127-133. (in Korean) 

  2. Apedoe, X., Reynolds, B., Ellefson, M., and Schunn, C., 2008, Bringing engineering design into high school science classrooms: The heating/cooling unit. Journal of Science Education and Technology, 17(5), 454-465. 

  3. Bae, S. and Geum, Y., 2010, The recognition and needs of chemical industry teachers about STEM education of chemical industry area in industrial technical high school. Journal of Korean Institute of Industrial Educators, 35(1), 44-67. (in Korean) 

  4. Bae, S., 2011a, The development and application of activity-centered STEM education program of electricity, electronics technology area in middle school. Journal of Korean Institute of Industrial Educators, 36(1), 1-22. (in Korean) 

  5. Bae, S., 2011b, Effect of technology-based STEAM education on attitude toward technology of middle school students. Journal of Korean Institute of Industrial Educators, 36(2), 47-64. (in Korean) 

  6. Baek. Y., Park. H., Kim. Y., Noh. S., Park. J., Lee, J., Jeong., J., Choi, Y., and Han. H., 2011, STEAM education in Korea. The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 11(4), 149-171. (in Korean) 

  7. Bandura, A., 1977, Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215. 

  8. Bandura, A., 1986, Social foundation by thought and action. Englewood Clifts, New Jersey: Prentice-Hall 

  9. Bandura, A., 1993, Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational psychologist, 28(2), 117-148. 

  10. Britner, L. and Pajares, F., 2001, Self-efficacy beliefs, motivation, race, and gender in middle school science. Journal of women and Minorities in Science and Engineering, 7(4), 271-285. 

  11. Chang, J. and Kim, D., 2011, A Study on the effective countermeasures against earthquake disaster. Crisisonomy, 7(3), 203-222. (in Korean) 

  12. Chiappetta, E. and Koballa, T., 2002, Science instruction in the middle and secondary schools. Upper Saddle River, New Jersey: Merrill. 

  13. Fortus, D., Dershimer, R.C., Krajcik, J., Marx, R.W., and Mamlok-Naaman, R., 2004, Designbased science and student learning. Journal of Research in Science Teaching, 41(10), 1081-1110. 

  14. Gauld, C., 1982, The scientific attitude and science education: A critical reappraisal. Science Education, 66(1), 109-121. 

  15. Hughes, B., 2009, How to start a STEM team: With little chance to learn in school how science and math skills might translate into professionally useful knowledge, students are unable to make informed choices about further education and work options. The Technology Teacher, 69(2), 27. 

  16. International Association for the Evaluation of Educational Achievement [IEA], 2012a, TIMSS 2011 international results in mathematics. Boston: TIMSS & PIRLS. 

  17. International Association for the Evaluation of Educational Achievement [IEA], 2012b, TIMSS 2011 international results in science. Boston: TIMSS & PIRLS. 

  18. Jung, G., 2008, Earthquake and urban safety: Occurrence and steps of earthquake in Korea. Urban affairs, 43(478), 12-25. (in Korean) 

  19. Kim, A. and Park, I., 2001, Construction and validation of academic self-efficacy scale. The Journal of Educational Research, 39, 95-123. (in Korean) 

  20. Kim, C., 2000, The theory and practice of career education. Gyeonggido: Korean Studies Information, 38 p. (in Korean) 

  21. Kim, J., 2011, A Cubic model for STEAM education. The Korean Journal of Technology education, 11(2), 124-139. (in Korean) 

  22. Kim, J., Ju, H., and Lee, K., 2013, The effects of STEAM program based on life science for science-related affective domain and creativity in high school students. Biology Education, 41(4), 531-543. (in Korean) 

  23. Kim, S., 2009, The effects of career value clarification program on middle school students' career identities and career decision-making abilities. Unpublished M.E. thesis, Kosin University, Busan, Korea, 59 p. 

  24. Kolodner, J.L., Camp, P.J., Crismond, D., Fasse, B., Gray, J., Holbrook, J., and Ryan, M., 2003, Problem-based learning meets case-based reasoning in the middleschool science classroom: Putting learning by design into practice. The journal of the learning sciences, 12(4), 495-547. 

  25. Kwon, Y., Nam. J., Lee, k., Lee, H., and Choi, K., 2013, Science education: From thinking to learning. Seoul, Korea: Bookshil Publishing Company. 

  26. International Technology Education Association [ITEA]., 2000, Standards for technological literacy: Content for the study of technology. Reston, VA: Author. 

  27. Lee, E. and Choi, Y., 2013, The Effect Of The application Of STEAM within the technology subject's information and communication technology unit on middle school students technological thinking disposition. The Korean Journal of Technology education, 13(2), 128-155. (in Korean) 

  28. Lee, H., Oh, Y., Kwon, H., Park, K., Han, I., and Ahn, H., 2011, Elementary school teachers' perceptions on integrated education and integrative STEM education. Korean Journal of Teacher Education, 27(4), 117-139. (in Korean) 

  29. Lee, H., Son, D., Kwon, H., Park, K., Han, I., Jung, H., Lee, S., Oh, H., Nam, J., Oh, Y., Phang, S., and Seo, B., 2012, Secondary teachers' perceptions and needs analysis on integrative STEM education. Journal of the Korean Association for Science Education, 32(1), 30-45. (in Korean) 

  30. Lee, H., Park, K., Kwon, H., and Seo, B., 2013, Development and implementation of engineering design and scientific inquiry-based STEM education program. Korean Journal of Teacher Education, 29(3), 301-326. (in Korean) 

  31. Lee, H., Kwon, H., Park, K., and Oh, H., 2014, Development and application of integrative STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) education model based on scientific inquiry. Journal of the Korean Association for Science Education, 34(2), 63-78. (in Korean) 

  32. Lee, Y., 2012, The effects of STEAM education program based on creative design and scientific inquiry for interest, self-efficacy and career choice in middle school students. Unpublished M.E. thesis, Kyungpook National University, Daegu, Korea, 78 p. 

  33. National Research Council [NRC], 1996, National science education standards: A guide for teaching and learning. Washington, DC: National Academy Press. 

  34. National Research Council [NRC], 2000, Inquiry and national science education standards: A guide for teaching and learning. Washington, DC: National Academy Press. 

  35. National Research Council [NRC], 2013, Next generation science standards. Washington, DC: National Academies Press. 

  36. National Council of Teachers of Mathematics [NCTM], 2000, Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author. 

  37. Mahoney, M.P., 2010, Student attitude toward STEM development of an instrument for high school STEMbased programs. Journal of Technology Studies, 36(1), 24-34. 

  38. Ministry of Education and Science Technology [MEST], 2007, 2007 Revised national science curriculum. Seoul, Korea: Author. 

  39. Ministry of Education and Science Technology [MEST], 2008, National middle school curriculum (III): Mathematics, Science, Technology $^{\circ}{\S}$ Home Economics. Seoul, Korea: Author. 

  40. Ministry of Education and Science Technology [MEST], 2009, 2009 Revised national high school curriculum. Seoul, Korea: Author. 

  41. Ministry of Education, Science, and Technology [MEST], 2011, Science curriculum[no. 9]. Seoul: Ministry of education and science technology. 

  42. Ministry of Education, Science and Technology [MEST], 2012, Science curriculum (MEST Notification No. 2011-361). Seoul: Ministry of Education Science and Technology. 

  43. Ministry of Education [MOE], 2015, Science curriculum (MOE Notification No. 2015-74). Sejong: Ministry of Education. 

  44. Moon, C., Kim, J., and Kim, J., 2012, Development of creative STEAM study data of "Making a forklift" at specialized high school. The Journal of Vocational Education Research, 31(2), 103-121. (in Korean) 

  45. Mooney, M.A. and Laubach, T.A., 2002, Adventure engineering: A design centered, inquiry based approach to middle grade science and mathematics education. Journal of Engineering Education, 91(3), 309-318. 

  46. Oh, T. and Lee, H., 2002, Effects of career value clarification program on the career maturity and decision-making abilities of high school students. Korea Journal of Counseling, 3(2), 439-447. (in Korean) 

  47. Organization for Economic Cooperation and Development [OECD], 2001, Knowledge and skills for life: First results from the OECD Programme for International Student Assessment (PISA) 2000. Paris: OECD. 

  48. Organization for Economic Cooperation and Development [OECD], 2004, Learning for tomorrows world: First results from PISA 2003. Paris: OECD. 

  49. Organization for Economic Cooperation and Development [OECD], 2007, PISA 2006: Science competencies for tomorrow's world, Vol. 1. Paris: OECD. 

  50. Organization for Economic Cooperation and Development [OECD], 2010, PISA 2009: What students know and can do, Vol. 1. Paris: OECD. 

  51. Osborne, J., Simon, S., and Collins, S., 2003, Attitudes towards science: A review of the literature and its implications. International Journal of Science Education, 25(9), 1049-1079. 

  52. Park, B. and Lee, H., 2014, Development and application of systems thinking-based STEAM Education Program to improve secondary science gifted and talented students' systems thinking skill. Journal of Gifted/Talented Education, 24, 421-444. (in Korean) 

  53. Park, S., Kim, B., and Kim, J., 2012, Development and application of automata STEAM instruction material in electro-mechanical technology unit at middle school. The Korean Journal of Technology Education, 12(2), 199-220. (in Korean) 

  54. Park, H. and Shin, Y., 2012, Effects of science lesson applying STEAM education on self-efficacy, interest, and attitude towards science. Biology Education, 40(1), 132-146. (in Korean) 

  55. Pearson, G. and Young, A.T. (Eds.)., 2002, Technically speaking: Why all americans need to know more about technology. Washington, DC: National Academies Press. 

  56. Sanders, M., 2009, STEM, STEM education, STEM mania. Technology Teacher, 68(4), 20-26. 

  57. Sanders, M., Kwon, H., Park, K., and Lee, H., 2011, Integrative STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) education: Contemporary trends and issues. Secondary Education Research, 59(3), 729-762. 

  58. Seo, B., 2012, Development and implementation of creative design and scientific inquiry-based STEM education program. Unpublished M.E. thesis, Kyungpook National University, Daegu, Korea, 72 p. 

  59. Seo, J. and Shin, Y., 2012, Effects of STEAM program development and application for the lower grades of elementary school. Science Education, 25(1), 1-14. (in Korean) 

  60. Song, J., Shin, S., and Lee, T., 2010, A study on effectiveness of STEM integration education using educational robot. Journal of The Korea Society of Computer and Information, 15(6), 82-89. (in Korean) 

  61. Sohn, W., 2009, Multi-level background variables and achievement: Result from PISA 2003-2006 data. Secondary Education Research, 57(2), 235-250. (in Korean) 

  62. Son, E. and Woo, A., 2003, Analysis of the factors affecting the students' career choice related to science. Journal of Research in Curriculum & Instruction, 7(2), 113-123. (in Korean) 

  63. Sung, E. and Na, S., 2012, The effects of the integrated STEM education on science and technology subject self-efficacy and attitude toward engineering in high school students. The Korean Journal of Technology Education, 12(1), 255-274. (in Korean) 

  64. Tark, M., 2011, The relationships among science selfefficacy, science attitudes and academic achievement of elementary student. Unpublished M.E. thesis, Seoul National University of Education, Seoul, Korea, 17 p. 

  65. Yang, H., 2005, The survey of understanding regarding the career education of middle school students and the development of science-centered career education program for third grade in middle school. Unpublished M.E. thesis, Ehwa Womans University, Seoul, Korea, 91 p. 

  66. Yoo, S., 2015, The effects of STEAM-based science career education on the awareness for science career of elementary school students. Unpublished M.E. thesis, Gyeongin National University of Education, Incheon, Korea, 48 p. 

  67. Yoon, M., 2003, Effects of thinking styles on academic achievement with the mediators of academic motivation and subject-specific interests. Unpublished Ph.D. dissertation, Korea University, Seoul, Korea, 91 p. 

저자의 다른 논문 :

LOADING...

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로