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국내 표준연료(휘발유) 도입 필요성 검토 연구
A feasibility study on Introducing the Reference Fuel(Gasoline) for Testing Vehicles in South Korea 원문보기

한국유화학회지 = Journal of oil & applied science, v.33 no.4, 2016년, pp.824 - 835  

강형규 (한국석유관리원) ,  성상래 (한국석유관리원) ,  송호영 (한국석유관리원) ,  황인하 (한국석유관리원) ,  하종한 (한국석유관리원) ,  나병기 (충북대학교 화학공학과)

초록
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2015년 기준 자동차 등록대수는 약 2,100만대를 넘어 1가구당 1.07대를 보유하고 있는 실정이나[1], 국내 자동차용 표준연료에 대한 기준은 부재한 상황이다. 자동차용 표준연료(reference fuel)는 차량의 연비와 배출가스를 인증하거나 새로운 자동차를 개발할 때 차량의 성능 등을 평가하기 위해 사용하는 연료를 의미한다. 현재 국내에는 차량의 배출가스, 성능, 연비시험 등을 위해 유통연료를 사용하고 있으며, 유통연료는 석유 및 석유대체연료사업법과 대기환경보전법 상의 품질기준을 만족하지만 각 제조사의 원료와 공정 등에 따라 연료의 물성차이가 있어 차량 시험 시 편차가 발생할 수 있다. 본 연구에서는 국내 유통되는 휘발유 품질모니터링 분석결과를 바탕으로 표준연료 기준(안)을 설정하고, GDI와 MPI 연료 분사 방식의 차량에 적용하여 비교 평가한 결과, 실제 유통연료를 사용했을 때 최대 3.8%까지 발생하는 연비차이가 1.1%까지 감소함을 확인할 수 있었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Although the number of registered cars in South Korea is above 21million and one family has about 1.07 cars, there is no national standard for automobile reference fuel in South Korea. Reference fuel is the fuel used for certificating vehicle performance, emissions and fuel economy. Now, domestic ma...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 연구에서는 국내 표준연료(휘발유) 도입 필요성을 검토하고, 상세 표준연료 기준(안)을 설정하고 이를 평가하였다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
외국의 경우 자동차 표준연료는 어떻게 정하고 있으며 어떻게 운영하고 있는가? 자동차 표준연료는 자동차의 연비, 증발가스, 배출가스 등 인증시험에 사용하는 연료로서 미국, 유럽, 일본 등 자동차 선진국에서는 자동차 표준연료의 품질 기준을 법으로 정하고 있으며 자국의 유통 품질기준보다 강화된 형태로 운영하고 있다. 국내의 경우에는 인증시험에 사용하는 표준연료의 기준이 없으며, 석유 및 석유대체연료사업법과 대기환경보전법 기준을 충족하는 유통 연료를 사용하도록 규정하고 있다[2-4].
국내의 경우 자동차 표준연료는 어떻게 정하고 있는가? 자동차 표준연료는 자동차의 연비, 증발가스, 배출가스 등 인증시험에 사용하는 연료로서 미국, 유럽, 일본 등 자동차 선진국에서는 자동차 표준연료의 품질 기준을 법으로 정하고 있으며 자국의 유통 품질기준보다 강화된 형태로 운영하고 있다. 국내의 경우에는 인증시험에 사용하는 표준연료의 기준이 없으며, 석유 및 석유대체연료사업법과 대기환경보전법 기준을 충족하는 유통 연료를 사용하도록 규정하고 있다[2-4]. 그러나 국내 유통연료의 품질 기준은 계절적 특성(동절기, 하절기)에 따라 일부 항목이 다르게 규정되어 있고[3-4], 연료 제조사별 원유, 생산 공정, 배합기재 수급 등의 차이에 따라 연료의 품질 차이가 발생한다.
자동차 표준연료의 정의는 무엇인가? 자동차 표준연료는 자동차의 연비, 증발가스, 배출가스 등 인증시험에 사용하는 연료로서 미국, 유럽, 일본 등 자동차 선진국에서는 자동차 표준연료의 품질 기준을 법으로 정하고 있으며 자국의 유통 품질기준보다 강화된 형태로 운영하고 있다. 국내의 경우에는 인증시험에 사용하는 표준연료의 기준이 없으며, 석유 및 석유대체연료사업법과 대기환경보전법 기준을 충족하는 유통 연료를 사용하도록 규정하고 있다[2-4].
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참고문헌 (17)

  1. Ministry of Land, Infrastructure and Transport, MOLIT STATISTICS SYSTEM, http://stat.molit.go.kr 

  2. Ministry of Trade, Industry and Energy, Energy consumption efficiency, Greenhouse gas emissions and Fuel efficiency Test Method (2015) 

  3. Ministry of Trade, Industry and Energy, Petroleum and Petroleum Substitute Fuel Business Act(2015) 

  4. Ministry of Environment, Clean Air Conservation Act (2016) 

  5. Federal Regulation Title 40:Protection of Environment - Chapter I - Subchapter U - Part 1065- Subpart H - ${\S}1065.710$ 

  6. California Environmental Protection Agency (Air Resource Board), 'California 2015 And Subsequent Model Criteria Polutant Exhaust Emission Standards And Test Procedures And 2017 And Subsequent Model Greenhouse Gas Exhaust Emission Standards And Test Prodedures For Passenger Cars, Lighty-Duty Trucks, And Medium-Duty Vehicles' - Part II, A, 100.3 Certification Fuel Specifications (2012) 

  7. Commission Regulation(EC) No 692/2008 (2008R0692 - EN - 04.02.2015 - 008.001), 119-120 

  8. STRATAS ADVISORS, Fuel Specification By Country, www.stratasadvisors.com 

  9. American Society for Testing and Materials, Standard Test Method for Research Octane Number of Spark-Ignition Engine Fuel (ASTM D2699) 

  10. American Society for Testing and Materials, Standard Test Method for Distillation of Petroleum Products at Atmospheric Pressure (ASTM D86) 

  11. American Society for Testing and Materials, Standard Test Method for Determination of Total Sulfur in Light Hydrocarbons, Spark Ignition Engine Fuel, Diesel Engine Fuel, and Engine Oil by Ultraviolet Fluorescence(ASTM D5453) 

  12. American Society for Testing and Materials, Standard Test Method for Vapor Pressure of Petroleum Products(Mini Method)(ASTM D5191) 

  13. American Society for Testing and Materials, Standard Test Method for Hydrocarbon Types, Oxygenated Compounds and Benzene in Spark Ignition Engine Fuels by Gas Chromatography(ASTM D6839) 

  14. American Society for Testing and Materials, Standard Test Method for Determination of Individual Components in Spark Ignition Engine Fuels by 100-Metre Capillary (with Precolumn) High-Resolution Gas Chromatography(ASTM D6730) 

  15. Uisun Lim, "The study on the environmental assessment of vehicle for olefin content and vapor pressure variation in automotive gasoline", Korea Petroleum quality & Distribution Authority (2012) 

  16. Maryam Hajbabaei., et al.,"Impact of olefin content on criteria and toxic emissions from modern gasoline vehicles" Fuel, 107, pp.671-679 (2013) 

  17. Taeyoon Lim, "Characteristics of Particle Number and Exhaust emission by Alteration of MTBE Contents in Gasoline", Journal of Energy Engineering' Vol. 24, No. 4, pp.11-16 (2015) 

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