최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기교육시설 : 한국교육시설학회논문집 = Journal of the Korean Institute of Educational Facilities, v.23 no.1, 2016년, pp.43 - 54
석민철 (Department of Architectural Engineering, Dong Eui Univ.) , 류호섭 (Department of Architecture, Dong Eui Univ.)
The purpose of this study was to survey teachers' perception of classroom space utilization through analyzing the physical environment of elementary school classrooms (56 classrooms in 10 schools). Most of the teachers arranged desks in the two person parallel type (sectional layout : standard type)...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
학습환경을 구성하는 다양한 물리적, 심리적 요소들은 학생과 교사에게 어떤 영향을 미치고 있는가? | 학습환경을 구성하는 다양한 물리적, 심리적 요소들은 학생과 교사의 학습 및 생활태도에 많은 영향을 미치고 있다. 그 중에서도 교실은 교사와 학생이 하루 중 가장 많은 시간을 보내는 공간이다. | |
교실은 어떤 공간인가? | 그 중에서도 교실은 교사와 학생이 하루 중 가장 많은 시간을 보내는 공간이다. 교실은 교사들이 수업을 계획하고 준비하는 업무공간이기도 하며, 학생들의 학습공간이며 생활공간이기도 하다. | |
교실을 하나의 생태계라고 보는 경우, 그 이유는 무엇인가? | 교실은 물리적이고 기계적인 공간이 아니라, 교사-학생, 학생-학생, 그리고 그들을 둘러싼 교실 환경과 사회, 문화적인 맥락에 의해 영향을 받는 의미 체계로서의 공간이며, 단순한 학습공간이라기 보다는 작은 사회라고 보고 있다. 또한 다양한 요소들이 서로 상호작용하며 영향을 주고받는 하나의 생태계라고 보는 경우도 있다(정한호 63-64, 재인용). |
Choi, Man, Quality Study of Elementary School Classroom Space, Graduate School of Gwangju National University of Education, pp.5-33, 2008. 10
Choi, Sung-Wook, Some Essential Aspects of the Space in Education as an Autonomous Realm of Life : Conforming to the Endogenous Theory of Education, The Journal of Educational Principles, 11(2), pp.1-30, 2006
Chung, Hye-Young, The Education Meaning of 'School- space' and Tasks for its Forming, The Journal of Education Studies, 51(2), pp.151-161, 2014
Denton. P. H., Seating arrangements for better classroom management, The Journal of Adventist Education, vol.54, pp.29-32, 1992
Duncanson. E., Volpe. J., & Achilles. C., A Case Study : Natural Outcomes of Creating Classroom Space, National forum of educational and supervision journal, 26(4), pp.1-8, 2009
Evertson. C. M & Neal. K. W, Looking into Learning-Centered Classrooms Implications for Classroom Management. Washington, DC : National Education Association, 2006
Gandini, L. 1998. Educational and caring spaces. In The hundred languages of children : The Reggio Emilia approach-Advanced reflections, 2nd ed., eds. C. Edwards, L. Gandini & G. Forman, pp.161-178. Greenwich, CT: Ablex.
Guardino. C. A., & Fullerton. E., Changing behaviors by changing the classroom environment, Teaching Exceptional children, 42(6), pp.8-13, 2010
Jeong, Han-Ho, A Study on Factors of the Obstruction in the Process of Classroom Instruction, Journal of research in education, vol.32, pp.63-94, 2008
Jeong, Joo-Seong & Rieu, Ho-Seoup, An Analysis about the Transition of Introduction and Actual Situation of Management in open-planned elementary schools, Journal of the Korean Institute of Educational Facilities, 16(3), pp.49-58, 2009
Maddern. K., Seats in groups, columns or row, 2011, http;//www.tes.com/article.aspx?storycode6142416 Site accessed February 7, 2015
Park, Innwoo, A study on problems of the current classroom and expectations of the future classroom perceived by teachers in secondary education, The Korean Association for Educational Methodology Studies, 22(1), pp.265-290, 2010.2
Rosenfield. P., Desk arrangement effects on pupil classroom behavior, Journal of Educational Psychology, 77(1), pp101-108, 1985
Song, Soo-Kyoung, The elementary school teacher's awareness and management of classroom wall composition, Graduate School of Korea National University Education, pp.8-31, 2006
Suk, Min-chul & Rieu, Ho-Seoup, Architectural Research About Re-organization of Elementary School Learning Space, Journal of the Korean Institute of Educational Facilities, 20(1), pp.3-14, 2013
Tarr. P., Consider the wall, Beyond the Journal, Young Children on the Web, pp.1-5, 2004
Yi, Eun-Mi, School Space as Educational Space : a Study, Graduate School of Yonsei University of Education, pp.5-32, 1994. 12
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.