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TAM 및 TRA을 기반으로 한 '용이성'과 '경험'의 관점에서 벤처지원 정책의 효율성 연구
A Study on the Efficiency of VSP(Venture Support Policy) from the Concept of 'Ease of Use' and 'Experience' Perspective, Using Integrated Model with TRA and TAM 원문보기

Industry promotion research = 산업진흥연구, v.1 no.1, 2016년, pp.41 - 49  

김인수 (KAIST(한국과학기술원) 기업가정신연구센터)

초록
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합리적 행동이론(TRA)과 기술수용이론 (TAM)을 기반으로, SMEs가 벤처지원정책을 수용하는 요인이 무엇인지를 밝히고, 정부가 효율적 방법으로 정책 지원하고 있는지를 알아보며, 지속성의 관점에서 SMEs를 위한, 효율적인 벤처정책 지원 방향을 제시하고 있다. 주요 결과를 살펴보면, 첫째, Experience가 Ease of Use에 영향이 있었고, 둘째, EASE of Use가 Usefulness는 영향이 있지만, Intention to Use에 대하여 영향이 없었으며, 셋째, Usefulness가 Intention to Use 에 직접적 매우 강한 영향을 미치고 있을 뿐 아니라, 다른 많은 변수를 매개하고 있다는 것을 알 수 있다. 한편, 정책 수용 의지 (Intention to use)에 영향을 미치는 요인을 분석한 결과, Output Quality가 Usefulness에 영향을 미치고 있음을 알 수 있었다. 이는 정책수행의 결과가 선택하고 수행 할 때는 기업 입장에서 이해득실에 대한 많은 것을 고려 하고 있는 지극히 이성적으로 행동하는 기업이라는 것을 알 수 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study is to examine constructs influencing the acceptance of SMEs for VSPs and the efficiency of VSPs, based on the two theories theory of reasoned action (TRA) and technology acceptance model (TAM) in the context of venture support program in Korea. This study concentrates on the government's ...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • the EXP policy and the EASE policy. Additionally, this chapter suggest an effective way to encourage SMEs to succeed by analyzing the fundamental reasons for their acceptance of VSPs to attain their long-term goals. This paper’s academic contribution is to find the reasons for SMEs availing of VSPs as well as to verify the factors and the structure that influences the acceptance intention of VSPs, using the integrated model of the TRA and the TAM (i.
  • The fourth chapter concentrates on the government’s venture support policy (VSP), namely the examination of the efficiency of current government VSPs in terms of preferential treatment for SMEs experiencing many other venture support programs (the EXP policy), and the reduction of documents/processes related to venture support programs for SMEs so that they are easily accessible and implementable (the EASE policy). Additionally, this paper will suggest an effective way to encourage SMEs to succeed by analyzing the fundamental reasons for their acceptance of VSPs to attain their long-term goals.
  • Many researchers have begun to study, even beyond the range of extended TAM, to model perceived ease of use as being core concept, as well as to use external factors as independent variables in order to explain the usability from the directive experience using the specific system (Venkatesh and Davis, 1996). In this article, the concept of EASE is employed as to evaluate the government policies on SMEs which believe that the easer SMEs apply for and implement VSPs, the more opportunity for success SMEs get. So, we expect that EASE will lead to improvements in the job performances by using VSPs as well as usefulness on VSPs.
  • This article suggests an integrated research model in order to examine what factors make SMEs accept VSP. The integrated research model is modified with TRA and TAM (extended TAM).
  • This paper’s academic contribution is to find the reasons for SMEs availing of VSPs as well as to verify the factors and the structure that influences the acceptance intention of VSPs, using the integrated model of the TRA and the TAM (i.e., the extended TAM).
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참고문헌 (23)

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  22. V. Venkatesh, "Creation of Favorable User Perceptions: Exploring the Role of Intrinsic Motivation', Mis Quarterly, pp.239-260, 1999. 

  23. V. Venkatesh, and F. D. Davis, "A Model of the Antecedents of Perceived Ease of Use: Development and Test", Decision Sciences, 27(3), pp.451-481, 1996. 

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