최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기水産海洋敎育硏究 = Journal of fisheries and marine sciences education, v.28 no.2 = no.80, 2016년, pp.366 - 375
The purpose of this research is to describe the experiences of transfer students in nursing colleges. This study was based on the qualitative content analysis. To collect qualitative data, 10 personal interviews were conducted from June 2013 to September 2014. Five sub-themes emerged from the data a...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
간호학과의 교육과정의 특징은 무엇인가? | , 2003). 이는 같은 전공을 하는 이들의 집단속에서 전문가에 의해 또는 학습자간 교류를 통해 전문지식과 가치, 감각, 행동규범 등을 습득하는 특징을 지니고 있다. 더구나 간호학과의 편입은 일반 타전공에 비하여 다소 독특한 과정을 밟도록 되어 있다. | |
간호학과의 교육과정의 구성은 어떻게 되어있는가? | 간호학과의 교육과정은 단순한 지식의 습득 뿐 아니라 전문가로서의 자질과 정체성을 확보하도록 구성되어 있다(Sin Gyeong-Lim et al., 2003). | |
대학 편입 증가현상을 가져온 원인은 무엇인가? | 한국 사회의 학벌 중심적 특성은 최근 대졸자의 취업난과 맞물려 대학생들의 대학 간 이동과 전공의 재 선택이 가능한 대학 편입 증가현상을 가져왔다. 2011년 교육과학기술부 자료에 의하면 전국의 대학 편입생 수는 35,000명을 넘어섰고 간호학과의 편입자수도 매년 증가하고 있다(Ministry of Education, Science and Technology, 2011). |
Cameron, C. S.(2003). The lived experience of transfer students in collaborative baccalaureate nursing program, Unpublished doctoral dissertation, University of Toronto, Canada.
Guba, E. G.(1981). Criteria for assessing the trustworthiness of naturalistic inquiries, Educational Technology Research and Development, 29(2), 75-91.
Graneheim, U. H. & Lundman, B.(2004). Qualitative content analysis in nursing research: Concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness, Nurse Education Today, 24, 105-112.
Kim, Kyoung-Jun(2000). A study on the career decision level of transfer collegians, Unpublished master's thesis, Myoung Ji University, Seoul.
Kim, Mi-Sook.Lee, Soo-Jeong & Kim, Sung-Hoon (2008). A study on the relationship with criteria for college admission decision and student's college achievement, Korean Educational Development Institute.
Kim, Yeong-Kyeong.Cho, Myung-Ok & Yang, Jin-Hyang(2005). The experiences of identity developing among the enrolled nursing students, Qualitative Research, 6(1), 15-31.
Kim, Young-Gil(2008). We should cultivate integrated talents in the global era, The Monthly Technology & Standards, 72(0), 13-14.
Lee, Eun-Kyoung(2000). A study for transferring students' status, educational model and program development, A Study for Students Life, 34, 28-50.
Lewis, C. & Lewis, J. H.(2000). Predicting academic success of transfer nursing students, Journal of Nursing Education, 39(5), 234-237.
Ministry of Education, Science and Technology(2011). Education statistical year book.
Oh, Young-Jae(2006). A study on the university life of transfer students after transference, The Journal of Educational Administration, 24(2), 451-474.
Park, Byung-Young(2009). College students' transfer and countermeasures, KEDI Position Paper, 6(3), 1-32.
Park, Jin-Hee(2012). Comparison of nurses' image among BSN, 2nd-BSN and RN-BSN students, Unpublished master's thesis, Chonnam University, Gwangju.
Sandelowski, M.(1986). The problem of rigor in qualitative research, Advances in Nursing Science, 8(3), 27-37.
Yeom, Ji-Sook(2009). A study of experiences of transfer students in early childhood education students, The Journal of Korea Open Association for Early Childhood Education, 14(2), 239-263
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.