$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

보건교사와 초등학교 고학년 학생을 대상으로 한 정신건강교육 실태 및 보호요인 강화 교육 요구도 조사
Survey Study of Current Status of and Need for Mental Health Education Enhancing Protective Factors in the Elementary Schools 원문보기

지역사회간호학회지 = Journal of korean academy of community health nursing, v.27 no.1, 2016년, pp.9 - 20  

이지현 (서울대학교 간호대학) ,  박현애 (서울대학교 간호대학)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose: The purpose of this study was to survey the current status of mental health education and need for mental health education enhancing protective factors in the elementary schools. Methods: We surveyed 10 school health teachers and 328 fifth- and sixth-grade students using 19- and 20-item que...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

문제 정의

  • 본 연구는 초등학교 5, 6학년 학생과 보건교사를 대상으로 학교 보건교육을 통해 실시되는 정신건강교육의 실태를 파악하고, 학생과 보건교사의 보호요인 강화 교육에 대한 요구를 파악하는 서술적 조사연구이다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
청소년기란? 청소년기는 아동기에서 성인기로 이행하는 과도기로서 다양한 신체 ․ 심리 ․ 사회적 변화를 겪으며 성인기 정신건강의 바탕이 마련되는 중요한 시기이다[1]. 이러한 정신건강에서 청소년기의 중요성에도 불구하고 우리나라 청소년들은 과중한 학업 스트레스와 동료 간 경쟁 등으로 인해 삶의 만족도가 세계 30개 국가 중 최하위이고, 주관적 신체적 건강에 비해 정신적 건강은 열악한 것으로 나타났다[2].
학교에서 제공된 정신건강 보호요인 강화 교육의 한계점은? 그 동안 학교에서 제공된 정신건강 보호요인 강화 교육은 학교폭력, 비행, 자살사고 등과 같은 정신건강문제가 이미 발생한 학생들을 대상으로 외부 정신건강전문가나 청소년 상담가가 학교를 방문하여 이루어져 왔다[11-13]. 하지만 이 같은 프로그램들은 외부 전문가들이 특정 정신건강문제나 위험요인을 가지고 있는 일부 학생들을 대상으로 정규 교과과정 외의 시간을 활용하여 실시하고 있어 지속하는데 어려움이 있다. 또한 이미 문제가 발생한 학생들을 대상으로 문제 발생 후 반응적 대책을 한다는 점에서도 한계가 있다.
청소년기가 중요한 이유는? 청소년기는 아동기에서 성인기로 이행하는 과도기로서 다양한 신체 ․ 심리 ․ 사회적 변화를 겪으며 성인기 정신건강의 바탕이 마련되는 중요한 시기이다[1]. 이러한 정신건강에서 청소년기의 중요성에도 불구하고 우리나라 청소년들은 과중한 학업 스트레스와 동료 간 경쟁 등으로 인해 삶의 만족도가 세계 30개 국가 중 최하위이고, 주관적 신체적 건강에 비해 정신적 건강은 열악한 것으로 나타났다[2].
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (28)

  1. Ahn DH, Jung SA, Kim SH, Song WJ, Lee MS. Mental health of elementary and middle school students, and related familial-social factors in health promoting school. The Korean Society of School Health. 2008;21(2):35-46. 

  2. Kim MS. The subjective well-being of Korean children and its policy implications. Health-Welfare Policy Forum. 2015;220:14-26. 

  3. Mo SH, Kim HJ, Lee SY, Kim JH, Yoon KM. A study on mental health improvement policy for children and adolescents III. General report. Seoul: National Youth Policy Institute; 2013. Report No.: 13-R16. 

  4. Choi IJ, Mo SH, Lee SY. A study on mental health improvement policy for children and adolescents II. General report. Seoul: National Youth Policy Institute; 2012. Report No.: 12-R15. 

  5. Jeong CW. Theoretical structure of social and emotional learning and its implications for moral education. Journal of Moral & Ethics Education. 2013;38:153-172. http://dx.doi.org/10.18338/kojmee.2013..38.153 

  6. Yeo JY, Park TY. A study of adolescent's suicidal ideation - the mediation effect of resilience and self-esteem. Korean Journal of Youth Studies. 2013;20(8):121-145. 

  7. Shin WY, Choi MN, Kim JH. The effects of the three resilience factors on problematic online game uses. Journal of Cybercommunication Academic Society. 2009;26(3):43-81. 

  8. Sim MY, Kim KH. Risk and protective factors for suicidal ideation of korean adolescents: moderating effect of sex and developmental period. The Korean Journal of Health Psychology. 2005;10(3):313-325. 

  9. Chung OB, Chung SH, Lim JH. Emotional development & emotional intelligence. Seoul: Hakjisa; 2007. 493 p. 

  10. Din ASE. Prevention and intervention in school settings. In: Remschmidt H, Belfer M, Goodyer P. editors. Facilitating pathways: Care, treatment and prevention in child and adolescent mental health. New York: Springer; 2004. p. 326-334. 

  11. Lee DY, Roh EM, Kim IY, Ko GN, Choi JW, Lee YR, et al. School-based short term mental health awareness and school bullying prevention programs: Preliminary Report. Journal of the Korean Academy of Child and Adolescent Psychiatry. 2014;25(4):196-202. http://dx.doi.org/10.5765/jkacap.2014.25.4.196 

  12. Lee CH, Kang SY, Lee DH. A study on mental health improvement policy for children and adolescents III: Efficient intervention program for children and adolescents. Seoul: National Youth Policy Institute; 2013. Report No.: 13-R16-2. 

  13. Park HS. The development of an integrated suicide.violence prevention program for adolescents. Journal of Korean Academy of Nursing. 2008;38(4):513-521. http://dx.doi.org/10.4040/jkan.2008.38.4.513 

  14. Yang SO, Kwon MS, Jeong GH, Lee SH. A study on the awareness of importance, performance level, and perceived competence level of school health promotion programs. Journal of Korean Academy Community Health Nursing. 2009;20(1):96-104. 

  15. Hyun MS, An YM, Nam KA, Park SW. The school related stress and mental health education need among the middle school students. Journal of Korean Academy Psych Mental Health Nursing. 2005;14(2):119-128. 

  16. Oh GS. The school related stress and the need of mental health education among high school students. Journal of Korean Academy Community Health Nursing. 2007;18(2):320-330. 

  17. Kim KR, Ju HO, Kim YH. A descriptive analysis on health education in elementary school after introduction of 7th curriculum modification. Journal of Korean society for Health Education and Promotion. 2005;22(1):41-54. 

  18. Choi MJ. Jin SW. Needs assessment of in-service education on teaching for school health teachers. Journal of the Korea Academia- Industrial Cooperation Society. 2014:15(11):6509-6517. http://dx.doi.org/10.5762/kais.2014.15.11.6509 

  19. Lim JH, Kim SH. Effects of individual learning and collaborative learning on academic achievement, self-directed learning skills and social efficacy in smart learning. Journal of Korean Association for Educational Information and Media. 2013;19 (1):1-24. 

  20. Lee GY. A survey on needs and current conditions of school health education contents in the elementary school. The Korean Society of School Health. 2006;19(2):1-12. 

  21. Moon YL. Kwak BS, Ahn KH, Han GC. Development of curriculum for human-rights education in the kindergarten, elementary, middle and high school. Seoul: Educational Research Institute Seoul National University; 2003. 357 p. 

  22. Seoul Metropolitan Office of Education. 2013 consulting manual for the school health teacher on the mental health and sex education [Internet]. Seoul: Ministry of Education and Korean Educational Development Institute. 2013 [cited 2015 March 25]. Available from: http://www.schoolhealth.kr/shnhome/bbs/bbs01002v.php?LstNum11690&PageNum2&msch_gbntotal&GbnCode&RGbnCode&sch_subjectY&sch_contentsY&sch_keywordY&sch_pub_srcY&totSearchGbnY&searchkey%EC%BB%A8%EC%84%A4%ED%8C%85&data_gbn_m_list01,02,03,04,05,06,07&data_type_list01,02,03,04,05,06,07,08,99&sch_gbnALL&file_type_listPDF,HWP,MOV,XLS,PPT,JPG,ETC&purlbbs01005s 

  23. Seoul Metropolitan Office of Education. 2015 guidelines for school health services [Internet]. Seoul: Seoul Metropolitan Office of Education. 2015 [cited 2015 March 21]. Available from: http://www.bogun.seoul.kr/sub06/index.asp?spc6&spD01 

  24. Woo OK. The implementation process of school health education act. The Korean Society of School Health. 2015;28(1):38-46. http://dx.doi.org/10.15434/kssh.2015.28.1.38 

  25. Park JH, Kim DY, Woo OK, Kim MK, Kim JH, Kim HJ, et al. Research on achievement standards and achievement levels based on the national curriculum revised in 2009: Middle school and high school health. Seoul: Korean Educational development Institute; 2013. Report No.: CRC 2012-18. 

  26. Han SH. Effects of smoking prevention education on knowledge and attitude toward smoking and the satisfaction of education among middle school students. The Journal of Korean Community Nursing. 2002;13(2):230-238. 

  27. Yoo JS. Lee JS. The effects of the psychological environment perceived by early adolescents on their psychosocial maladjustment. Journal of Korean Home Management Association. 2004:22(5):175-183. 

  28. Ministry of Gender Equality and Family Republic of Korea. 2013 a study of adolescents' media use [Internet]. Seoul: Seoul Metropolitan Office of Education. 2015 [cited 2015 December 3]. Available from: http://kosis.kr/statHtml/statHtml.do?orgId154&tblIdDT_MOGE_3020400126&vw_cdT_STOP_TITLE&list_id154_15414_DD&seqNo&lang_modeko&languagekor&obj_var_id&itm_id&conn_pathE1 

저자의 다른 논문 :

LOADING...

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로