강판콘크리트구조(SC)가 철근콘크리트(RC) 구조물에 부분 적용될 경우, RC 구조와 SC 구조간의 이종부재 접합부 구간이 발생된다. 선행연구에서는 이종부재 접합시스템인 상단 및 하단 베이스플레이트형 접합시스템을 개발하였으며, 실증실험을 통하여 두 접합시스템의 구조건전성을 확인하였다. 본 연구에서는 전산해석을 통해 두 접합시스템의 구조건전성을 확인하였으며, 해석 및 실험결과 비교를 통해 전산해석모델의 타당성을 검증하였다. 전산해석모델을 활용하여 두 접합시스템의 구조거동을 분석하였으며, 윙플레이트 간격에 대한 해석결과가 향후 최적설계에 적용될 수 있도록 제시하였다.
강판콘크리트구조(SC)가 철근콘크리트(RC) 구조물에 부분 적용될 경우, RC 구조와 SC 구조간의 이종부재 접합부 구간이 발생된다. 선행연구에서는 이종부재 접합시스템인 상단 및 하단 베이스플레이트형 접합시스템을 개발하였으며, 실증실험을 통하여 두 접합시스템의 구조건전성을 확인하였다. 본 연구에서는 전산해석을 통해 두 접합시스템의 구조건전성을 확인하였으며, 해석 및 실험결과 비교를 통해 전산해석모델의 타당성을 검증하였다. 전산해석모델을 활용하여 두 접합시스템의 구조거동을 분석하였으며, 윙플레이트 간격에 대한 해석결과가 향후 최적설계에 적용될 수 있도록 제시하였다.
When steel plate concrete (SC) structure is partially applied to reinforced concrete (RC) structures, connecting part between each structure is generated. In previous research, connection systems, such as the top & bottom baseplate-types, were developed and their structural integrity was confirmed w...
When steel plate concrete (SC) structure is partially applied to reinforced concrete (RC) structures, connecting part between each structure is generated. In previous research, connection systems, such as the top & bottom baseplate-types, were developed and their structural integrity was confirmed with the actual bending tests. In the present study, the integrity of both baseplate types were numerically investigated and verified through the comparison between experimental and analytical results. Using the numerical models, the structural behavior of connection systems is analyzed. This research suggests the analysis results on the wingplate spacing in this study be able to apply the future optimal design.
When steel plate concrete (SC) structure is partially applied to reinforced concrete (RC) structures, connecting part between each structure is generated. In previous research, connection systems, such as the top & bottom baseplate-types, were developed and their structural integrity was confirmed with the actual bending tests. In the present study, the integrity of both baseplate types were numerically investigated and verified through the comparison between experimental and analytical results. Using the numerical models, the structural behavior of connection systems is analyzed. This research suggests the analysis results on the wingplate spacing in this study be able to apply the future optimal design.
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