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NTIS 바로가기東아시아食生活學會誌 = Journal of the East Asian Society of Dietary Life, v.26 no.2, 2016년, pp.152 - 162
김병희 (가톨릭관동대학교 호텔조리외식경영학과) , 최근영 (롯데호텔) , 강근옥 (국립한경대학교 영양조리과학과)
This study surveyed recognition and purchase decision factors related organic food in housewives with young children. The most common reason for purchasing was "environmental-friendly" with 47.6%. When checking food labels, "nutritional ingredients" was the most considered (29.5%). Preference levels...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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유기농 식품을 구매하는 이유는 무엇인가? | 유기농 식품을 구매하는 이유로는 Table 4와 같이 ‘친환경 요인’이 47.6%로 가장 컸으며, 다음은 ‘건강요인’ 29.5%, ‘품질요인’ 13.8%, ‘신뢰요인’ 8.2%의 순이었다. 대구지역 주부들의 유기농 식품 구매이유(Jang JH 2012)에서도 농약으로부터 안전한 ‘친환경 요인’이 63. | |
다소비 유기농 식품의 1∼3순위까지 분석결과는 무엇인가? | 다소비 유기농 식품을 알고자 곡류, 채소류, 유제품류, 난류, 과일류, 조미료류, 견과류, 육류, 음료 등 9항목으로 제시하고, 순위별로 표시하게 한 후 1∼3순위까지 분석하였다. 그 결과, Table 5와 같이 1순위에서 가장 많이 구매되는 품목은 26.8%의 곡류였으며, 다음은 채소류 23.7%, 유제품류 16.9%,난류 14.0%, 과일류 6.0%의 순으로 나타났다. Embrain Trend Monitor(2011)의 유기농 식품관련 인식조사 보고에 의하면 채소류 67. | |
국민건강을 악화시키는 요인은 무엇인가? | 오늘날 의학기술이 발달하고, 국민소득이 증가함에 따라 생활양식의 향상으로 편리함이 증대되면서 평균 수명은 연장되었지만, 오히려 국민건강은 환경, 식생활, 스트레스 등과 같은 요인으로 악화되고 있다(Choi MH et al 2010). 이러한 현황을 개선하고자 하는 의식에 맞추어 웰빙(wellbeing) 개념이 시대적 조류로 등장하면서 웰빙이란 키워드를 단 상품들이 시장에 쏟아져 나오고 있다(Park SJ & You SY 2007). |
An JH, Kang KO (2006) Consumption type of housewives about organic and instant food. Korean J Food & Nutr 19: 28-37.
Choi JE, Kim YG (2011) The relationships of consumers' objective knowledge, subjective knowledge, risk perception and purchase intention of organic food. Korean J culinary Research 17: 153-168.
Embrain Trend Monitor (2011) Tracking survey. pp. 4-17.
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Jang JH (2012) Investigation of the recognition of organic foodstuff and purchase behavior of housewives in Daegu area. MS Thesis Yeungnam University, Daegu. pp. 1-60.
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Park SJ, You SY (2007) A study of the effect of health motivation and environmental concern on choosing organic food. Korean Consumption Culture Association 10: 107-126.
Suh BW (2010) A study of consumers' food choice behavior by comparison of past experience-Focus on organic food. Korean J Food Marketing Economics 27: 19-39.
Song HY (2012) Determinants for purchasing organic foods of parents with elementary school students. MS Thesis Joong-Ang University, Seoul. pp. 1-55.
You SY, Park SJ, Yin H, Dong X (2008) A study of influencing factors of behavioral intention for organic food. J Industrial Economics & Business 21: 441-460.
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