최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기CHNR : Child health nursing research, v.22 no.2, 2016년, pp.71 - 78
Purpose: The purpose of this study was to investigate the influence of child-care efficacy, job efficacy, and health promoting lifestyle on the job satisfaction of in-home child care helpers who are called Idolbomi. Methods: Participants for this survey were 153 in-home child care helpers who worked...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
아이돌봄 지원 사업이란? | 2006년 정부주도의 아이돌봄 지원 사업이 시범운영 되 었고, 2007년부터는 본격적인 공공서비스가 제공되었다[1]. 아이돌봄 지원 사업이란 부모의 다양한 자녀 양육 수요를 충족시킬 수 있는 가정 내 개별 돌봄 서비스의 활성화를 통해 취업 부모들의 양육부담 경감 및 개별 양육을 희망하는 수요에 탄력적 대응, 경력단절 중장년 여성의 고용증진, 취약계층의 육아 역량 강화를 목적으로 한 여성가족부의 사업으로, 이 사업에서 양성된 양육전문 돌보미를 ‘아이돌보미’ 라고 칭하며, 이들은 돌봄 서비스가 필요한 3개월-12세 이하 아동이 있는 가정에 파견되어 부모의 돌봄 공백시간 동안 아동의 개별 보육을 담당하게 된다[1]. | |
아이돌보미의 역할은? | 어린 아동의 경우 스스로 건강문제를 확인하고 적절한 행위를 할 수 있는 능력이 없기 때문에 부모나 주된 양육자에게 의존적이며 그들에게 절대적인 영향을 받게 된다는 것은 일반적으로 이해되는 사실이다. 아이돌보미는 아이들의 신체적 발육과 건강한 정서발달 지원 등 제 2의 부모 역할 및 아동을 안전하게 보살피고 교육하는 등의 역할을 담당하게 되므로[1], 아동의 성장발달에 영향을 미치며, 어머니에게는 아동 양육에 대한 정보를 제공하는 중요 자원이 될 것이다. 따라서 양육전문 돌보미로 활동하는 아이돌보미가 아동의 건강증진 행위에 영향을 미칠 가능성이 높기 때문에 아동간호사는 관심을 가져야 한다. | |
아이돌보미의 직무만족에 어떤 요인이 영향을 주는가? | 아이돌보미의 양적 확산뿐만 아니라 가정 보육의 질적인 측면을 보장하기 위하여 아이돌보미의 직무만족에 대한 탐구가 필요하다. 최근 연구에서 아이돌보미의 보수와 인간관계가 직무만족에 영향을 미치며[3], 아이돌보미의 직무 불안정성과 여가시간의 부족이 직무만족에 영향을 준다고 하였다[4]. 아이돌보미의 직무만족의 요인으로 보수나 직무 불안정성과 같은 제도적인 부분에서의 미흡함은 점차 보완될 것으로 생각되지만, 직무만족에 개인적인 요소로서의 아이돌보미의 건강지각 및 건강관리 행위, 자기효능감 등은 거의 연구가 미흡한 실정이기 때문에 관심을 가지고 탐구할 필요가 있다. |
Ministry of Gender Equality & Family. Outline of child care service in 2015. Seoul: Ministry of Gender Equality & Family; 2015. 1-220.
Kil KS, No SN. The effects of self-efficacy of early childhood teacher self-concept and job satisfaction. Journal of the Korean Home Economics Association. 2004;42(11):123-136.
Jung SH, Kim JH. The study on the effects of the child-care service provider's job stress, job satisfaction, turnover intention. Journal of Korea Service Management Society. 2013;14(2):275-304.
Bandura A. The explanatory and predictive scope of self-efficacy theory. Journal of Social and Clinical Psychology. 1986;4(3):359-373. http://dx.doi.org/10.1521/jscp.1986.4.3.359
Judge TA, Bono JE. Relationship of core self-evaluations traits-self-esteem, generalized self-efficacy, locus of control, and emotional stability-with job satisfaction and job performance: A meta analysis. Journal of Applied Psychology. 2001;86(1):80-92. http://dx.doi.org/10.1037/0021-9010.86.1.80
Kang JW, Kwon JA. The study of efficacy on in-home child caregivers. The Research of Child Education and Care. 2012;8(2):61-76.
Kim HJ. The relationship between efficacy belief and role performance of childcare teachers. Korean Journal of Human Ecology. 2006;15(1):45-53.
Kang RH. A study of the child care teacher's professional recognition and self-efficacy on job satisfaction. Journal of Vocational Education Research. 2006;25(1):71-88.
Walker SN, Sechrist KR, Pender NJ. The health promoting lifestyle profile II [Internet]. College of Nursing: University of Nebraska Medical Center; 1995 [cited 2014 April 3]. Available from: http://www.brandeis.edu/roybal/docs/Health-Promoting%20Lifestyle%20Profile%20II%20_website_PDF.pdf.
Stuifbergen AK, Becker HA. Predictors of health promoting lifestyles in persons with disabilities. Research in Nursing and Health. 1994;17(1):3-13. http://dx.doi.org/10.1002/nur.4770170103
Gottlieb NH, Green LW. Life events, social network, lifestyle, and health: an analysis of the 1979 national survey of personal health practices and consequences. Health Education Quarterly. 1984;11(1):91-105.
Park HJ, Jung HS, Lee JH. Effects of self-efficacy on health promotion lifestyle in teachers. Journal of Korean Society of School Health. 2009;22(2):183-191.
Lee CH, Koh TS. Structural equation modeling of job satisfaction, efficacy, health promoting lifestyles and psychological well-being of child care teachers. Journal of Future Early Childhood Education. 2009;16(2):49-70.
Jeong NO. Influence of parents' parenting efficacy on health promotion behavior in early childhood. Child Health Nursing Research. 2009;15(2):236-244. http://dx.doi.org/10.4094/jkachn.2009.15.2.236
Lee SM, Kim SM. A basic study on public nanny service characteristics and improvement strategies. Family and Environment Research. 2011;49(4):51-65.
Byun MH, Kang KJ, Chung HJ. Evaluation the childcarer (IDOLBOMI) demonstration service and policy direction. Journal of Korean Family Resource Management Association. 2007;11(2):67-83.
Lee YR, Park SN, Chu MS. Impact of perceived health status, depression and job stress on job satisfaction among child care providers. Journal of Korean Academic Society of Home Health Care Nursing. 2014;21(1):26-35.
Faul F, Erdfelder E, Lang AG, Buchner A. G*power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behavior Research Methods. 2007;39(2):175-191. http://dx.doi.org/10.3758/BF03193146
Hyun JH. The effects of practice on student teachers' perceived efficacy for child care and teaching. Korean Journal of Child Studies. 2003;24(6):117-131.
Kim HJ. A study on the relationship among occupational stress, parenting stress, depression and health promoting behavior in officeworking mothers [master's thesis]. Seoul: Seoul National University;2011. p. 1-66.
Bae HJ. A study on the teacher's job satisfaction in child care and education center [master's thesis]. Seoul: Hanyang University; 2008. p. 1-86.
Jang HS, Kim YH, Suh YS, Kim HS, Moon MH, Ok RS. A correlational study on health promoting lifestyle, self-efficacy, family function and menopausal symptoms of climacteric women. Korean Journal of Women Health Nursing. 2000;6(4):606-618.
Ahn HJ. A study on the job satisfaction of people who provide childcare [master's thesis]. Jeollanamdo: Chodang University; 2014. p. 1-74.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.