$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

유아 숲 체험활동의 효과에 대한 메타분석: 중재변인별 효과크기를 중심으로
A Meta-Analysis for the Effect of Forest Experience on Young Children: Effect Size on the Moderating Variables 원문보기

韓國林學會誌 = Journal of Korean Forest Society, v.105 no.1, 2016년, pp.139 - 148  

조영민 (충북대학교 산림치유학과) ,  김동준 (충북대학교 산림학과) ,  연평식 (충북대학교 산림학과) ,  이효은 (충북대학교 산림치유학과) ,  이규하 (충북대학교 산림치유학과) ,  박근태 (충북대학교 산림치유학과) ,  이은정 (충북대학교 산림치유학과) ,  이보배 (충북대학교 산림학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 유아 숲 체험활동의 효과에 관한 연구결과들을 메타분석에 의해 종합하고, 효과적인 프로그램 구성 및 운영을 위한 지침을 제시하기 위한 것이다. 분석을 위해 국내에서 수행된 연구 30편을 선정하고 동질성 검정 후 고정효과모형을 적용하여 효과크기를 산출하였다. 연구결과 유아 숲 체험활동의 전체효과크기는 0.797로 나타났으며 Cohen의 효과크기 해석에 따라 큰 효과크기를 나타내었다. 중재변인별 효과크기는 매일형이 가장 큰 효과를 나타내었으며(ES=0.939), 활동기간별 효과크기는 4개월 이상이 큰 효과를 나타내었다(ES=0.972). 활동집단별 효과크기는 10-20명이 가장 큰 효과크기를 나타내었으며(ES=0.980), 활동시간별 효과크기는 180분이 가장 큰 효과크기를 나타내었다(ES=1.318). 마지막으로 유아 숲 체험활동의 종속변인별 효과크기는 다중지능이 가장 큰 효과크기를 나타내었다(ES=0.957).

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to evaluate critically the effects of forest experience on young children using meta-analysis. To test this, a total 30 studies were identified, and mean effect size of variables was calculated by applying Fixed-effect model. As a result, the overall effect size of fore...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 하지만 집단크기가 16명 이상일 경우에도 10명 이하로 구성할 때와 같이 거의 유사한 효과크기를 보인다고 연구보고들도 있다(Kim, 2001; Kim 2007). 따라서 본 연구는 10명을 기준으로 집단크기를 구성하여 유아 숲 체험 활동의 다양한 기능을 향상을 위해 효과적인 집단크기를 분석하고자 한다. 유아 숲 체험 활동의 활동집단별 효과크기를 살펴본 결과, 10-20명 집단이 효과크기가 큰 것으로 나타났다(ES=0.
  • 프로그램의 진행요소가 잘 구성 되었다는 것은 프로그램의 통계적 유의도와 프로그램 참여자에게 훨씬 더 많은 혜택을 부여한다는 것을 의미한다 (Durlak and Dupre, 2008). 따라서 본 연구에서는 지속적으로 축적된 유아 숲 체험활동 연구들을 중재변인별로 메타분석을 실시하여 추후 유아 숲 체험활동의 효과를 증대시키기 위한 요인을 제시하고 추후 프로그램 개발을 위한 기초자료를 제공하고자 한다. 구체적인 목표는 다음과 같다.
  • , 2009). 따라서 이 연구는 유아 숲 체험활동에 대한 개별 연구의 현 상태를 보여주고, 유아 숲 체험활동에 대한 지식을 축적(Knowledge Building)하는 데 의미있는 기초를 제공하고, 향후 연구 방향을 제시해 준다는 점에서 의의가 있다.
  • 본 논문은 유아 숲 체험활동 연구들을 중재변인별로 메타분석을 실시하여 추후 유아 숲 체험활동의 효과를 증대시키기 위한 요인을 제시하고자 시도하였다. 하지만 메타분석에서 나온 연구결과들이 현장에 적용하여 동일한 결과가 나타나지 않을 수 있는 한계점이 있다.
  • 본 연구는 유아 숲 체험활동의 효과를 체계적이고 종합적으로 보고하고자 메타분석(Meta-Analysis)을 이용하여 선행연구를 분석하였다. 메타분석 선정기준에 의거하여 총 30편의 논문을 선정하였으며, CMA프로그램을 이용하여 동질성 검정 후 고정효과모형을 적용하여 효과크기를 산출하였다.
  • 이처럼 선행연구들을 살펴본 결과, 대다수의 프로그램이 60분 이하와 61-120분 이하로 진행될 때 그 효과성이 컸다고 보고 한 반면, 121분 이상은 사례가 충분하지 못해 이에 대한 효과성 크기 파악에 한계가 있었던 부분도 있다. 이에 본 연구에서는 선행연구에서 진행시간의 범주가 효과적이라고 보고한 것에 근거하여 활동시간별 범주를 설정하고자 한다. 유아 숲 체험 활동의 활동시간별 효과크기를 분석한 결과, 180분 집단이 효과크기가 큰 것으로 나타났다 (ES=1.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
자연 체험 또는 숲체험 프로그램이 각광받게 된 배경은? 따라서 유아의 일상생활에서 과도한 스트레스를 받지 않는 환경을 만들어주는 것이 중요하며, 특히 유아기관에서 보내는 시간이 증가함으로 인해서 유아교육기관에서 스트레스를 줄여 줄 수 있는 환경을 만들어주는 것이 필요하다(Lee, 2014). 이런 배경으로 인하여 유아들에게 신체적·정신적 건강을 회복시켜주고, 탐구적 학습 환경을 제공하기 위해 자연 체험 또는 숲체험 프로그램이 각광받게 되었다.
유아들에 대한 우리 나라 교육은 어떤 방법에 몰두하고 있는가? 현대의 생활환경은 유아들에게 많은 정보를 받아들이도록 요구하고, 부모들 또한 자녀에게 많은 기대를 함으로써 유아들에게 스트레스를 줄 수 있는 가능성을 가지고 있다(Alsop and McCaffrey, 1993). 또한, 지금까지의 우리 나라 교육은 유아들의 능력 개발을 통한 성장 발달에 치중하여 과도한 방법으로 몰두하고 있으며, 그 결과 유아들의 능력은 뛰어나지만 심한 스트레스로 정서불안이나 신경과민증 등 심리적인 문제에 시달리거나, 심하게는 공격적인 모습을 보이는 경우가 발생되고 있다(Choi and Seo, 2010). 
현대의 생활환경이 유아들에게 스트레스를 줄 수 있는 가능성을 가지고 있는 이유는? 현대의 생활환경은 유아들에게 많은 정보를 받아들이도록 요구하고, 부모들 또한 자녀에게 많은 기대를 함으로써 유아들에게 스트레스를 줄 수 있는 가능성을 가지고 있다(Alsop and McCaffrey, 1993). 또한, 지금까지의 우리 나라 교육은 유아들의 능력 개발을 통한 성장 발달에 치중하여 과도한 방법으로 몰두하고 있으며, 그 결과 유아들의 능력은 뛰어나지만 심한 스트레스로 정서불안이나 신경과민증 등 심리적인 문제에 시달리거나, 심하게는 공격적인 모습을 보이는 경우가 발생되고 있다(Choi and Seo, 2010).
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (70)

  1. Alsop, P. and McCaffrey, T. 1993. How to Cope with Childhood stress: A Practical Guide for Trachers. Longman, UK. pp. 214-215. 

  2. An, M.S. 2014. The development and effectiveness of child art activities program through play in the forest[dissertation]. Incheon National University, Korea. 

  3. Borenstein, M., Hedges, L.V., Higgins. J.P.T., and Rothstein, H.R. 2009. Introduction to Meta-Analysis. John Wiley & Sons, Ltd. West Sussex. pp. 15-19. 

  4. Bea, S.W., Kim, E.Y., and Son, J.A. 2010. verifying the effectiveness of psychosocial rehabilitation programs : identifying programs total 8 individual effects. Social Science Research Review 26(4): 247-269. 

  5. Cho, Y.M., Shin, W.S., and Yeoun, P.S. 2011. The influence of forest experience program length on sociality and psychology stability of children form low income families. The Journal of Korean Institute of Forest Recreation 15(4): 97-103. 

  6. Choi, J.E. and Seo, H.A. 2010. The effects of the forest trip program on children's attitude toward the environment and their ability of engage in scientific inquiry. Korean Society for Eco Early Childhood Education 9(1): 71-94. 

  7. Choi, S.K. 2013. The development and effects of young children's play program in the forest[dissertation]. Yeungnam University, Korea. 

  8. Christup, H. 1974. The effect of dance therapy on the concept of body image. In M. Costonis(Ed.), Therapy in motion (pp. 152-161), Urbana: University of Illinois Press. 

  9. Cohen, J. 1988. Statistical power analysis for the behavioral science (2nd ed). Lawrence Erlbaum, Hillsdale, NJ. pp. 274-288. 

  10. Durlak. J.A. and Dupre, E.P. 2008. Implementation matters: A review of research on the influence of implementation on program outcomes and the factors affecting implementation. American Journal of Community Psychology 41: 327-350. 

  11. Duval, S.J. and Tweedie, R.L. 2000. Trim and fill: A simple funnel-plot-based method of testing and adjusting for publication bias in meta-analysis. Biometrics 56: 455-463. 

  12. Ritter, M., Low, K.G. 1996. Eddects of dance/movement therapy: a meta-analysis. The arts in Psychotherapy 23(3): 249-260. 

  13. Hong, Y.S. 2015. The effect of forest-kindergarten's forests activities on the self-leadership of infant[dissertation]. Hankuk University, Korea. 

  14. Hwang, S.D. 2014. Intuitive understanding of the meta-analysis. Hakjisa, Korea. pp. 1-320. 

  15. Jang, S.H., Kim, K.B., and Koo, S.S. 2013. Group counseling. Dongmunsa, Korea. pp. 14-57. 

  16. Jeon, H.S. 2015. The effects of forest experience activities as an outdoor paly on the creativity of young children[dissertation]. Soongsil University, Korea. 

  17. Jung, M.S. 2005. Social welfare program development. Hakhyeoksa, Korea. pp. 53-130. 

  18. Kang, J.R. 2011. Group counseling. Hakjisa, Korea. pp. 16-47. 

  19. Kang, S.Y. 2014. The development and effectiveness of the mindfulness meditation-based forest healing program for reducing poor children's stress recognition[dissertation]. Seoul National University of Education. Korea. 

  20. Kim, D.G. and Kim, H.J. 2006. The effect of forest experience activities to the children's emotional intelligence. Journal of Future Early Childhood Education 5(1): 57-78. 

  21. Kim, E.S. 2013a. Impact of play in the forest on children's creativity. Korean Society for Holistic Education 17(2): 23-42. 

  22. Kim, E.S. 2013b. Impact of play in forest on children's prosocial ability. The Journal of Korea Open Association for Early Childhood Education 18(4): 205-229. 

  23. Kim, S.H. 2007. Meta-analysis for the effectiveness of researches related to horticultural therapy[dissertation]. Konkuk University, Korea. 

  24. Kim. S.J. 2001. The Meta-analysis of the cognitive-behavioral group counseling effect on depression[dissertation]. Sookmyoung Women's University. 

  25. Kim. E.R. 2010. (A)meta-analysis of the group art therapy effect on depression[dissertation]. Kyungsung University. 

  26. Kim, H.T. 2003. Theory and practice of psychology consultation. Dongmunsa, Korea. pp. 1-502. 

  27. Kim, S.L., Ahn, H.J., and Lee, S.J. 2014. The Research Trends of Korean Articles on Forest Kindergarten. Journal of Future Early Childhood Education 21(1): 87-113. 

  28. Kim, K.C. and Park, S.D. 2014. A meta-analysis of electronic media effects in early childhood education. The Journal of Korea Open Association for Early Childhood Education 19(3): 219-246. 

  29. Kim, S.H., Park, H.J., and Kim, S.Y. 2015. The effects of forest play activity in young children's emotional regulation ability and problem behavior. Korea Journal of Child Care and Education 90: 1-21. 

  30. Kim, Y. 2011. Impact on the child's creativity of free play in the Korea's first forest kindergarten[dissertation]. Incheon National University, Korea. 

  31. Kim, Y.H. and Lee, J.H. 2009. The effects of nature friendly education program on preschooler's ecological knowledge and positive attitudes toward nature. Korean Journal Community Living Science 20(3): 331-341. 

  32. Lee, D.R. 2013. lnfluence of forest activity on children's emotional intelligence and awareness of respect for life[dissertation]. Dongguk University, Korea. 

  33. Lee, E.Y. 2014. A study on effects of forest experience activities in connection with nature photography appreciation on science process skills and environment friendly attitudes of young children[dissertation]. Chungang University, Korea. 

  34. Lee, H.W. 2014. A meta-analysis on the effects of multi-cultural education programs for children. Theory and Practice of Education 14(1): 43-63. 

  35. Lee, I.S. 2008. An influence of forest experience activity on child's language expression and nature-friendly attitude [dissertation]. Sungshin Women's University, Korea. 

  36. Lee, I.W. 2014. The effects of forest experience activities upon young children's daily stress reduction. The Journal of Korea Open Association for Childhood Education 19(6): 83-103. 

  37. Lee, J.H. 2003. Principles and practices of group counseling. Beopmunsa, Korea. pp. 1-650. 

  38. Lee, J.H. 2013. The effects of nature-friendly inquiry activities in the forest on children's creativity[dissertation]. Kyungnam University, Korea. 

  39. Lee, K.M. 2012. The influence of forest experience activities upon children's emotional intelligence[dissertation]. Chungang University, Korea. 

  40. Lee, M.H. 2003. A study of the variety of the infant educational institutions in Germany. Journal of Future Early Childhood Education 10(4): 25-62. 

  41. Lee, M.H. and Kim, E.S. 2011. The effects of forest education on children's attentiveness. The Korean Society for Eco Early Childhood Education 10(4): 149-170. 

  42. Lee, S.H. 2012. Influence of extended poetry activities based upon nature experience on young children's literacy ability. Korean Journal of Early Childhood Education 14(2): 159-186. 

  43. Lee, Y.N. 2014. Development and effects of infant-led playcentered forest walk program: Perspective in ecological early childhood education[dissertation]. Duksung Women's University, Korea. 

  44. Lipscy, M.W. and Wilsin, D.B. 2002. Practical meta-analysis. Sage Publication, CA. pp. 1-264. 

  45. Leste, A. and Rust, J. 1990. Effects of dance on anxiety. American Journal of Dance Therapy, 12:19-25. 

  46. Ma, J.S. 2008. The influence of forests activities based on children's science ability and science attitude. The Journal of Korean Association for Child Physical Education 9(1): 85-101. 

  47. Mun, Y.H. 2010. Impact of music activities through forest on the development of the music ability of preschoolers[dissertation]. Incheon University, Korea. 

  48. Nam, J.H. and Kim, E.R. 2012. A meta-analysis of the group art therapy effect on depression. Korean Journal of Art Therapy 19(5): 993-1006. 

  49. Oh, S.H. 2014. The influence of forest experience activities on the children's emotional intelligence and the changing process of perception & attitudes towards Nature[dissertation]. Dongguk University, Korea. 

  50. Oh, S.S. 2002. Theory and practice of meta-analysis. Konkuk University Publishing Department, Korea. pp. 36-132. 

  51. Oh, S.S. 2009. Investigation of meta-analytic techniques for integrating research results. The Research Institute of Agricultural Resources Development Konkuk University, Korea. pp. 150-283. 

  52. On, E.A. 2013. The effects of forest experience activities on the early children emotional intelligent development and aggressive decrease[dissertation]. Chonbuk National University, Korea. 

  53. Orwin, R.G. 1983. Afail-safe N for effect size in meta-analysis. Journal of Educational Statistics 8: 157-159. 

  54. Park, E.H. 2014. The meta-analysis on the effects of communication- training counseling program[dissertation]. Kyungbuk National University, Korea. 

  55. Park, S.D. 2014. A meta analysis of forest kindergarten effects in early childhood education. Journal of Future Early Childhood Education 21(4): 67-89. 

  56. Park, S.J. 2012. Forest activity's effect on young children's multiple intelligence[dissertation]. Catholic University, Korea. 

  57. Pilling, S., Bebbington, P., Kuipers, E., Garetu, P., Geddes, J., Orbach, G. 2002. Psychological treatments in schizophrenia: I, Meta-analysis of gamily intervention and cognitive behaviour therapy. Psychological Medicine 32: 793-782. 

  58. Pitschel-Walz, G., Leucht, S., Baeuml, J., Kissling W., and Engel, R.R. 2001. The effect of family interventions on relapse and rehospitalization in schizophrenia-a meta-analysis. Schizophrenia Bulletin 27: 73-92. 

  59. Seo, Y.K. 2004. The meta-analysis of academic achievement variables for the underachieving Gifted Children[dissertation]. Sookmyung Women's University, Korea. 

  60. Seo, Y.M. 2015. Development and application of natural object theme-based forest education program for young children[ dissertation]. Chungang University, Korea. 

  61. Shin, J.Y. 2012. The development and effects of the forest kindergarten education program focusing on expressive life area. Korean Society for Early Childhood Teacher Education 16(1): 163-188. 

  62. So, M.S. 2012. Effects of play activity using natural materials on children's creativity in forest kindergarten[dissertation]. Seoul National University of Education, Korea. 

  63. Song, E.J. 2009. The effects of forest experience activities on young children's spatial abilities[dissertation]. Seoul National University of Education, Korea. 

  64. Son, M.J. 1999. 1st Psychosocial rehabilitation program. Korean Clinical Psychology Association 2:1-54. 

  65. Song, J.H. 2004. A meta-analysis on effects of social skills training for the mentally disabled[dissertation]. Gwangju University, Korea. 

  66. Shin, W.S. and Kim. M.J. 2010. Program development and evaluation. gongdongche, Korea. pp. 34-187. 

  67. Smit, Y., Huibers, M.J.H., Ioannidis, J.P.A., Dyck can R., Tilburg, van W., and Arntz, A. 2012. The effectiveness of longterm psychoanalysis psychotherapy: A meta-analysis of randomized controlled trials, Clinical Psychology Review 32: 81-92. 

  68. Yoo, G.J., Kim, E.A., and Yoo, H.J. 2014. The effect of the content-based naturalistic activity program on multiple intelligence of young children-focused on five-year-olds. The Journal of Korea Open Association Foe Early Childhood Education 19(4): 353-381. 

  69. Yoon, I.G. 2004. The effect of a nature experience activity program on young children's creativity[dissertation]. Chungnam National University. Korea. 

  70. Yun, K.E. 2013. The effects of forest play activity upon children's daily stress reduction[dissertation]. Seoul National University of Education, Korea. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로