최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기정보교육학회논문지 = Journal of the Korean Association of Information Education, v.20 no.5, 2016년, pp.433 - 442
전수진 (부천부곡초등학교)
The purpose of this paper is to prove the effect of flipped learning on learning motivation in software education. For this study, the experiment was consisted of experimental group and control group for university of education. They learned software education using Scratch programming for 10 weeks....
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
플립러닝은 어떤 특징들을 가지는가? | Bergmann 외(2013)는 플립러닝의 특징을 첫째 교사와 학생 간 상호작용과 개별화 접촉시간이 증가하고, 둘째 학생들이 자신의 학습에 대해 책임을 가지며, 셋째 교사가 ‘주변의 안내자(guide on the side)’가 되며, 넷째 직접적인 교수와 구성주의 학습과의 혼합이 일어나며, 다섯째 학습결손이 일어난 학생들도 뒤처지지 않으며, 여섯째 학습내용이 지속적인 재검토 또는 다시 적용되기 위해 축적되고, 일곱째 모든 학생들이 자신의 학습에 참여하고, 여덟째 모든 학생들이 개별화 교육을 받을 수 있다고 언급했다[7]. | |
플립러닝이란? | 플립러닝은 하나의 코스에서 전형적인 강의와 가정학습의 형태인 과제 등과 같은 요소들이 거꾸로 된 교육 형태를 말한다[5]. 또한, Lage 외(2000)는 “Inverted Classroom”이라는 용어를 사용하여 플립러닝 형태의 수업을 지칭하였다[13]. | |
스크래치강좌는 어떤 장점이 있는가? | ‘스크래치’ 강좌는 스크래치의 기본 기능을 재미있는 게임 및 유용한 프로젝트를 제작해 보는 활동을 통해 재미있게 학습 하도록 구성되어 있다. 따라서 학생들이 프로그래밍에 대하여 흥미를 가지고 쉽게 따라 할 수 있도록 구성 되어 있다는 점이 매우 큰 장점이다. |
B. S. Kim (2015). Practice in Exploratory History Learning Applying Flipped Learning. Education Study, Sungshin Woman University, 62, 33-56.
D. H. Cho (2016). A Case Study of the Japanese Education Utilizing Flipped Learning. Journal of Japanese Language & Literature Teaching, 72, 187-206.
E. J. Jang (2015). A Study on Korean Language Instruction Applying Flipped Learning. Journal of Korean Journal of Teacher Educaition 31(2), 199-217.
E. J. Son, J. H. Park, I. C. Im, Y. Lim, S. W. Hong (2015). Impact of flipped learning applied at a class on learning motivation of collage students. Journal of the Society for Cognitive Enhancement and Intervention, 6(2), 97-117
EDUCAUSE (2012). 7 things you should know about Flipped Classrooms. EDUCUASE Learning Initiative February 2012. Retrieved December 6, 2013 from http://net.educause.edu/ir/library/pdf/eli7081.pdf.
H. S. Lee, S. C. Kang, C. S. Kim (2015). A study on the Effect of Flipped Learning on Learning Motivation and Academic Achievement. Journal of the Korea Association of computer education, 18(2), 47-57.
J. Bergmann, J. Overmyer, B. Wilie (2013, July 9). The flipped class: what it is and what it is not. Retrieved December 6, 2013 from http://www.thedailyriff.com/articles/the-flipped-classconversation-689.php.
J. M. Keller, S. Song (2014). Attractive instructional design (2nd ed.). Seoul: Science education publisher.
J. W. Lim (2015). A study of flipped instructional model and application for pre-service teachers of English. Journal of English Language & Literature Teaching, 21(2), 157-173.
J. Y. Lee, Y. H. Kim, Y. B. Kim (2014). A Study on Application of Learner-Centered Flipped Learning Model. Journal of Engineering Education Research, 30(2), 163-191.
Korea Institute of Curriculum and Evaluation(2015). A Study for Developing a Draft of the Informatics Curriculum, Korea Institute of Curriculum and Evaluation Report, CRC2015-17
M. J. Lage, G. J. Platt, M. Treglia (2000). Inverting the classroom: A gateway to creating an inclusive learning environment. Journal of Economic Education, 31(1), 30-43. Retrieved December 12, 2013 from http://dx.doi.org/10.1080/00220480009596759.
N. M. Kim, B. A. Chun, J. I. Choi (2014). A case study of Flipped Learning at College: Focused on Effects of Motivation and Self-efficacy. Journal of Educational Technology, 30(3), pp.467-492
S. Bates, R. Galloway (2012). The inverted classroom in a large enrolment introductory physics course: a case study. In Proceedings of the Higher Education Academy STEM conference, London, UK.
S. E. Lee (2015). A Case Study of Flipped Learning at College English: Focused on Failure Tolerance and Preference. Journal of English Language and Literature, 21, 28(3), 289-316.
S. G. Beum, J. H. Im (2012). A case Study of UNIST e-Education: Inverted(flipped) Learning Model. In Proceedings of the society of e-learning.
S. J. Jun, S. G. Han, S.H. Kim (2016). Effect of design-based learning on improving computational thinking. Behaviour & Information Technology, 1-11.
S. J. Park (2015). Practice in Exploratory History Learning Applying Flipped Learning, 22(2), 1-21.
S. M. Yoo (2015). A Study on C Programming Instruction Applying Flipped Learning. Proceedings of Korean Society For Internet Information, 149-150.
S. U. Han (2012). The Effects of Keller's Motivation Strategy on Learning Motivation and Academic Achievement-Focusing on 2nd Grade Students of High School, Master's Thesis, The Graduate School of Education Dankook University.
S. Y. Lee (2016). A Case Study of Flipped Learning in Algorithm Class. Proceedings of the Korean Society of Computer Information Conference, 24(1), 183-186.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.