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민화에 나타난 십이지동물의 민속의식에 관한 연구
Study on Folklore Consciousness of Twelve Chinese Zodiac Animals Shown in Folk Painting 원문보기

한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.17 no.6, 2016년, pp.347 - 359  

이종관 (동방문화대학원대학교 미래예측학과)

초록

사람은 본인의 생각과는 무관하게 열두 동물 중에 하나의 동물 "띠"라고 하는 개념과 연관된다. 생활 주변에서 뿌리 깊게 지닌 "띠"의 문화와 이에 대한 민속학적 관점에서 민화에 나타난 십이지의 의미를 살펴봄으로써 아시아권의 민속신앙과 감정 그리고 문화적 배경을 알아보면서 상호 영향과 변화하는 과정을 이해하는 계기가 되기를 기대하며 작성된 글이다. 연구결과 쥐라고 하는 동물은 인간과 더불어 함께 하며 설화나 자연계에서 동반하고 있으며, 소라는 동물은 인류와 함께 더불어 공존하면서 인류의 문명과 같이하고 있다. 호랑이는 인간에게 벽사의 신으로 가장 두려우면서도 가까이하고 있다. 설화 속의 토끼는 인간에게 희망과 이상을 심어주고 있다. 상상 속의 용은 토속신앙의 깊은 뿌리를 형성하고 있으며, 농경문화와 인류의 수호신으로 자리하고 있다. 뱀은 대마도와 제주도에서는 인간을 지켜주는 해신으로 사람들의 생활 속에 깊이 신앙되고 있음을 알 수 있었다. 유목문화에서의 말은 그들의 수호신으로 또는 신과의 영매자로서 유목사회의 기본으로 숭상되고 있었다. 고대 일본인들은 원숭이를 신성시하였으며 보물과 연관 지었다. 원숭이의 지혜를 빌리려는 인간의 욕구의 욕구가 담겨 있다. 닭은 인간과 함께 살아가면서 하늘과 인간 세계를 연결하는 길조로서 의미를 담고 있다. 개는 무속의 저승 설화에서 이승과 저승을 연결하는 메신저의 기능을 수행하는 것으로 신앙되고 있다. 돼지 역시 인간과 공존하며 다산의 의미로 해석되고 있다. 십이지 동물은 민족 간에 의미는 다소 다를지 몰라도 인간과 함께 공유하며 인간의 내면에 자리 잡고 사람들의 생활 속에서 신앙되고 있음을 알 수 있었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

People are destined to live according to the time and fate after they are born. Man is connected with the idea that is called the Chinese zodiac sign related to one out of 12 animals, regardless of one's thought. This paper was written with the expectation that it will be a new turning point underst...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
한국 문화에 등장하는 소에 대한 일반적인 관념은? 한국 문화에 등장하는 소에 대한 일반적인 관념은 “고집이 세고 어리석다” 는 부정적인 측면도 있지만, 풍요⦁외로움⦁자애⦁여유⦁ 은일이라는 긍정적인 측면에 더 큰 무게가 실려 있다. 전통적으로 소는 농가의 가장 중요한 자산이자 한 가족처럼 취급되는 동물이었다.
띠란 무엇인가? 십이지에 얽힌 한국인의 정서를 보면 十二支라는 말은 다소 생소할지 몰라도 열두 띠라는 말은 한국인 에게는 매우친숙하다. 띠는 사람이 태어난 해의 地支에 열두 동물의 이름을 따로 붙여 이르는 말로 우리나라 사람들의 인식 속에는 자연스레 “십이지=열두 띠=열두 동물” 이라는 등식이 자리하고 있다. 십이지에 대한 관념은 동서양에 걸쳐 광범위하게 형성되어 있지만 십이지를 동물로 배속한 나라가 그리 많지 않다.
십이지를 동물로 배속한 나라는 우리나라를 제외하면 어디가 있는가? 십이지에 대한 관념은 동서양에 걸쳐 광범위하게 형성되어 있지만 십이지를 동물로 배속한 나라가 그리 많지 않다. 한국을 비롯하여 중국, 일본, 베트남, 인도, 이집트, 멕시코정도이다[1] 사람은 태어나면서 자연의 순리에 따라 살아간다. 숙명적으로 태어날 때부터 태어나는 시간과 해에 따라 살아가야 한다.
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참고문헌 (20)

  1. kin,Man-Tae, Seoul, 2011, During the Pendency of Action 21., Ministry of Education, Science and Technology (Oct, 2011), pp.80 

  2. Jeon Young Soon, Seoul, 2001, "Study on the novel of tales as material of 'Rat'", Domestic Master of Degree in the Graduate School of Education in Sogang University, pp.87 

  3. Cho Hyeong Jeong, Seoul, 2009, "Comparative study of buddhism shown in the Korean & Japanese tales. Focusing on the heritage of the three states and past and present story collection.", Domestic Master of Degree in the Graduate School of Dankook University, pp.6. 

  4. Heo Gyun, Paju, 2010, The Culural History of 12 Chinese Zodiac. Dolbaege, pp.52-54, 54-55, 56, 57, 58, 60, 51-66, 62, 63. 

  5. Kim Seong Un, Seoul, 2014, "A Study of Realization of the Beauty of Korea through Bull Painting and Nostalgia -Focusing on the Bull Painting Titled "The Homecoming Song"", Journal of Korean Society of Communication Design Vol. 22, Single Issue, pp.1. 

  6. Kim Seong Un, Seoul, 2014, "Study on Types of Cow Paintings by Theme", Korea Science & Art Forum, pp.57. 

  7. Yoon Ji Eun, Seoul, 2006, "Study on the Depiction of Oxen in Westernized Modern Korean Paintings", Domestic Master of Degree in the Graduate School of Ewha Womans University, pp.4. 

  8. Choi Myeong Sook, Korea, 1995, "Study on Tiger Painting Shown in Folk Painting", Domestic Master of Degree in the Graduate School of Kongju National University, pp.80. 

  9. Choi Jeong Mi,Korea, 2014, "Study on Ceramic Expression as a Motive of Rabbit Image", Domestic Master of Degree in the Graduate School of Kyung Hee University, pp.5-6. 

  10. Yeom Won Hee, Korea, 2007, "Study On the Symbolism of Rabbit On the Moon", Gohwang Collection of Dissertations, Chapter. 41, Graduate School of Kyung Hee University, p.35. 

  11. Park So Bin, Korea, 1996, "Study On Symbolism & Formativeness of Dragon", Domestic Master of Degree in the Graduate School of Chosun University, pp.1, 10, 25, 54. 

  12. Wu Su Shan, Korea, 2013, "A study on the three-dimensional ring design of the 12 Chinese zodiac pictographic characters", Domestic Master of Degree in the Design Graduate School of Kookmin University, pp.16. 

  13. Nagatome Hisae, Park Jeon Yeol, Korea, 1990, "Japanese gods and their Origins in Tushima island", Korea Folk Lore of Korea Folk Lore Association Vol. 23(Sep 23, 1990), pp.241. 

  14. Kim Man Tae, Korea, 2012, "A Study on the Patterns of Religious Manifestations of the Big Dipper as a Constellation Faith," The Journal of Korean Studies, Vol. 159(Sep, 2012), Korean Study Institute of Yonsei University, pp.157-158, pp.161. 

  15. Xing Li, Korea, 1997, "Worship of Horse By Mongolian People". Korean Folk Lore of Korea Folk Lore Association Vol.29 (Dec, 1997), pp.78. 

  16. Kyeong Seo Geun, Korea, 2009, "Investigation of 12 Chinese Zodiac Animals Shown in the Annual Customs", Domestic Master of Degree in the Graduate School of Mokpo National University, pp.76. 

  17. Song Young Sook, Korea, 2011, "A Study on 12 Chinese Zodiac Animals in the Japanese Folklore", Domestic Master of Degree in the Graduate School of Chonbuk National University, pp.178. 

  18. Kim Ji Hyeon, Korea, 2009, "A Study on the Chicken Painting By Lee Jung Seop", Domestic master of Degree Graduate School of Education in Chonbuk National University, pp.41-42.14-29.39.23-29.30.32pp. 

  19. LING Li Na, Korea, 2009, "A Study on the Compared Proverbs as the Material of dog & Cat in Korea & China", Domestic master of degree in the Graduate School of Chungnam National University, p.44. 

  20. Kim Jong Dae, Korea, 2000, "The symbol of folklore about Pigs, an affirmative concept and a negative concept", Chungang Folk Lore Vol. 13, Korean Folklore Research Institute of Chungang University, p.63. 

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