최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기지역사회간호학회지 = Journal of korean academy of community health nursing, v.27 no.2, 2016년, pp.183 - 192
전경자 (순천향대학교 간호학과) , 진영란 (청운대학교 간호학과) , 김희걸 (가천대학교 간호학과) , 김춘미 (선문대학교 간호학과) , 송연이 (충청대학교 간호학과) , 김숙영 (을지대학교 간호학과) , 이한주 (상명대학교 간호학과) , 정인숙 (부산대학교 간호대학) , 서기순 (대전과학기술대학교 간호학과) , 최경원 (한국교통대학교 간호학과)
Purpose: The purpose of this study was to seek the direction of community health nursing practice education focus on the nursing education accreditation criteria. Methods: We collected data through e-mail survey to all of 202 Korean nursing baccalaureate education institute in April, 2016. The 93 pr...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
간호교육 평가를 시작한 이유는? | 간호교육의 질 향상을 위하여 간호교육 평가를 시작한 1997년 이후 인증평가의 표준과 기준은 지속적으로 수정 ․ 보완되었다. 한국간호평가원이 2003년에 간호교육인정 표준 및 기준을 처음 개발할 당시에는 교육목적 및 교육목표, 교육과정 및 수업, 학생, 교수, 시설 및 자원, 행정 및 재정 6개 표준과 22개 기준으로 구성하였다[1]. | |
간호교육 인증평가 기준에 제시된 지역사회 실습기관에는 어떠한 것들이 있는가? | 인증평가 기준에 제시된 지역사회 실습기관은 보건소, 보건 지소, 보건진료소, 학교, 산업장, 복지관이다. 대학은 그동안 실습해오던 실습기관이 지역사회간호학 실습의 목표를 달성할수 있다고 생각하면서도 인증평가 기준에 명시된 실습기관의 종류에 포함되지 않아 인정받지 못할 수 있다는 두려움 때문에 실습기관을 변경하기도 하였다. | |
간호교육인정 표준 및 기준을 처음 개발할 당시 6개 표준은 무엇인가? | 간호교육의 질 향상을 위하여 간호교육 평가를 시작한 1997년 이후 인증평가의 표준과 기준은 지속적으로 수정 ․ 보완되었다. 한국간호평가원이 2003년에 간호교육인정 표준 및 기준을 처음 개발할 당시에는 교육목적 및 교육목표, 교육과정 및 수업, 학생, 교수, 시설 및 자원, 행정 및 재정 6개 표준과 22개 기준으로 구성하였다[1]. 이에 대하여 Ahn 등[2]은 미국간호교육 인증평가와 비교하여 투입요소에 해당되는 인적, 물적 자원에 많은 비중을 두고 있음을 지적하면서 ‘교육성과’ 영역이 포함된 안을 제시하였다. |
Korean Accreditation Board of Nursing. Report on validity of accreditation for nursing education program. Seoul: Korean Nurses Association; 2003. 75 p.
Ahn YH, Park KS, Yang SO, Shin KR, Kim MJ. Development of standards and criteria for accreditation of baccalaureate nursing education program. Journal of Educational Evaluation for Health Professions. 2005;2(1):87-103. http://dx.doi.org/10.3352/jeehp.2005.2.1.87
Korean Accreditation Board of Nursing Education. Accreditation assessment standards for education of Korea (The course of the nursing bachelor's degree) [Internet]. Seoul: Korean Nurses Association. 2015 [cited 2016 June 25]. Available from: http://www.kabone.or.kr/kabon02/index04.php
Ministry of Education and Korean Education Development Institute. Statistical yearbook of education. Seoul: Statistics Korea. 2015 [cited 2016 June 25]. Available from: http://kess.kedi.re.kr/index
Lee CY, Lee HR, Kim HR, Kang KA. Current status of community health nursing practicum in bachelor program in Korea. Journal of Korean Academy of Community Health Nursing. 2006;17(1):26-37.
Ryu HS, Song NH, So AY, Park JM, Kim EJ, Lim MY, et al. Community health nursing I. 4th ed. Seoul: Soomoonsa; 2011. 707 p.
American Association of Colleges of Nursing. Public health: Recommended baccalaureate competencies and curricular guidelines for public health nursing. Washington: American Association of Colleges of Nursing; 2003. 33 p.
Pijl-Zieber EM, Kalischuk RG. Community health nursing practice education: Preparing the next generation. International Journal of Nursing Education Scholarship. 2011;8(1):1-15. http://dx.doi.org/10.2202/1548-923X.2250
Wade GH, Hayes E. Challenges and opportunities associated with preceptored community health clinical experiences. Public Health Nursing. 2010;27(5):459-467.
Accreditation Commission for Education in Nursing. Accreditational mannual section III standards and criteria glossary [Internet]. Atlanta: Accreditation Commission for Education in Nursing. 2013 [cited 2016 June 25]. Available from: https://www.ncsbn.org/SC2013.pdf
Kim JH, Song MS. The health service performance frequency and educational needs among the visiting nurses of public health centers. Journal of Korean Academic Society of Home Health Care Nursing. 2015;22(1):22-37.
University of Michigan Center of Excellence in Public Health Workforce Studies. Enumeration and characterization of the public health nurse workforce: Findings of the 2012 public health nurse workforce surveys. Ann Arbor, MI: University of Michigan; 2013. 95 p.
Association of Community Health Nursing Educators (ACHNE). Position paper: Academic faculty qualifications for community/public health nursing [Internet]. Wheat Ridge: The Association of Community Health Nursing Educators (ACHNE). 2009 [cited 2016 June 25]. Available from: https://www.resourcenter.net/images/Achne/files/2009/FacultyQualificationsPositionPaper.pdf
Chin YR, Song YI. The learning experiences of nursing student on community health nursing. Journal of Korean Academy Society Nursing Education. 2016. Forthcoming.
Western Wyoming Community College. Self study report to ACEN [Internet]. Western Wyoming: Western Wyoming Community College. 2014 [cited 2016 June 25]. Available from: https://www.westernwyoming.edu/academics/nursing/pdf/self_study_2014.pdf
Western Wyoming Community College. Preceptor manual [Internet]. Western Wyoming: Western Wyoming Community College. 2014 [cited 2016 June 25]. Available from: https://www.westernwyoming.edu/academics/nursing/pdf/preceptor_manual.pdf
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.