$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

기본간호학 교수의 간호교육인증평가에 대한 인식, 직무만족도 및 전과의도
Recognition of Accreditation for Nursing Education, Job Satisfaction and Intention to Change Teaching Area for Faculty in Fundamentals of Nursing 원문보기

기본간호학회지 = Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing, v.24 no.2, 2017년, pp.157 - 166  

박형숙 (부산대학교 간호대학) ,  정승교 (세명대학교 간호학과) ,  양영옥 (가야대학교 간호학과) ,  양진향 (인제대학교 간호학과) ,  김명수 (부경대학교 간호학과) ,  신용순 (한양대학교 간호학부) ,  김동희 (부산대학교 간호대학) ,  김현주 (부산가톨릭대학교 간호대학) ,  원종순 (을지대학교 간호대학(성남)) ,  조복희 (전남대학교 간호대학.간호과학연구소) ,  박경연 (신라대학교 간호학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose: This study was done to explore recognition of accreditation for nursing education, job satisfaction and intention to change teaching area for faculty in Fundamentals of Nursing. Methods: Participants were 104 faculty members teaching Fundamentals of Nursing. Each participant responded to a ...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

문제 정의

  • 이상에서 살펴 본 바와 같이 학습성과의 달성을 위해서는 교수의 역할이 매우 중요하며, 이에 한국간호교육인증평가에서도 교수 영역을 주요 평가 영역으로 다루고 있다. 이에 본 연구에서는 간호실무 현장에서 요구하는 역량 배양의 핵심적 토대가 되는 기본간호학을 담당하는 교수들을 대상으로, 간호교육인증평가에 대한 인식과 직무만족도 및 담당 교과목을 변경하고자 하는 의도 즉 전과의도를 조사하고자 한다. 본 연구 결과는 기본간호학 교육의 질적 향상을 위해 교육현장의 문제를 고찰하는 기회를 제공하고, 궁극적으로는 간호교육인증평가의 본질을 유지하기 위한 평가기준 개발의 기초자료로 활용할 수 있을 것이다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
‘환자안전 확보’와 ‘의료의 질 향상’에 대한 관심이 증가하게 된 계기는 무엇인가? 의료서비스가 공급자 중심에서 수요자 중심으로 변화되면서 ‘환자안전 확보’와 ‘의료의 질 향상’에 대한 관심이 증가하였다. 이에 부응하여 간호교육 현장에서는 간호의 사회적 책무를 다할 수 있는 간호사를 양성하기 위한 다양한 노력들을 하여 왔으며, 2015년에는 간호교육 인증평가 의무화법이 국회를 통과하여 간호교육의 질을 보장하기 위한 법률적 토대가 마련 되었다.
간호교육 현장에서 간호의 사회적 책무를 다할 수 있는 간호사를 양성하기 위해 마련한 것은 무엇인가? 의료서비스가 공급자 중심에서 수요자 중심으로 변화되면서 ‘환자안전 확보’와 ‘의료의 질 향상’에 대한 관심이 증가하였다. 이에 부응하여 간호교육 현장에서는 간호의 사회적 책무를 다할 수 있는 간호사를 양성하기 위한 다양한 노력들을 하여 왔으며, 2015년에는 간호교육 인증평가 의무화법이 국회를 통과하여 간호교육의 질을 보장하기 위한 법률적 토대가 마련 되었다.
간호교육 인증평가 의무화법의 목적은 무엇인가? 간호교육 인증평가의 목적은 보건의료현장에서 요구하는 간호역량을 갖춘 간호사를 배출하기 위함이다[1]. 역량은 한 개인의 직무수행에 영향을 미치고, 업무성과와 관련된 지식과 기능, 특성들을 통합한 것으로[2] 역량배양이라 함은 직무기술과 태도 교육을 포함하는 것이다[3].
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (29)

  1. Korean Accreditation Board of Nursing Education. Purpose of accreditation board of nursing education. [Internet]. Seoul: Korean Accreditation Board of Nursing Education; [cited 2017 March 16]. Available from: http://kabone.or.kr/kabon02/index.php 

  2. Parry SR. The quest for competencies: Competency studies can help you make HR decision. Training. 1996;33(7):48-56. 

  3. Shin SM. A study of planning and evaluation for 'Nursing Research' curriculum applied outcome-based education. SNU Journal of Education Research. 2016;25(1):97-117. 

  4. Kontos S, Stremmel AJ. Caregivers' perception of working condition a child care environment. Early Childhood Research Quarterly. 1988;3(1):77-90. 

  5. Turocy PS. The impact of instructor expertise and competency on student learning and strategies for improvement. Athletic Training Education Journal. 2016;11(3):158-160. https://doi.org/10.4085/1103158 

  6. Learning Objective in Nursing. 3rd revision. Seoul: Korean Nurse Association; 2012. 

  7. Moon SJ. Recognition of geriatric hospital nurse for medical institution certification, job satisfaction and job stress, study on the turnover intention. Journal of the Korean Society for Multicultural Health. 2015;5(2):55-64. 

  8. Kim MJ, Choi JS. Effects of perception of the healthcare accreditation, and job stress on turnover intention in nurses. Journal of Muscle and Joint Health. 2015;22(2):87-95. https://doi.org/10.5953/JMJH.2015.22.2.87 

  9. Yi M, Oh JH, Hwang HM, Kwon EJ, Lee J, Park EY. Hospital workers' experience with hospital evaluation program: A focus group study. Journal of Korean Academy of Nursing. 2011;41(4):568-579. https://doi.org/10.4040/jkan.2011.41.4.568 

  10. Cho MH, Sung UY. The job satisfaction and teaching efficacy of the teachers and teacher' recognition of accreditation system by participation in accreditation of child care centers. Korean Journal of Child Education and Care. 2012;12(2):101-119. 

  11. Judge TA, Thoresen CJ, Bono JE, Patton GK. The job satisfaction-job performance relationship: A qualitative and quantitative review. Psychological Bulletin. 2001;127(3):376-407. 

  12. Mount M, Ilies R, Johnson E. Relationship of personality traits and counterproductive work behaviors: The mediating effects of job satisfaction. Personnel Psychology. 2006;59(3):591-622. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.2006.00048.x 

  13. Kim K, Yun B, Jeon M. The effects of school health teachers' self-efficacy on job satisfaction. Journal of Educational Research. 2011;9(2):22-42. 

  14. Wang Y, Liesveld J. Exploring job satisfaction of nursing faculty: Theoretical approaches. Journal of Professional Nursing. 2015;31(6):482-492. https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2015.04.010 

  15. Al-Hussami M, Saleh MYN, Abdalkader RH, Mahadeen AI. Predictors of nursing faculty member's organizational commitment in governmental universities. Journal of Nursing Management. 2011;19(4):556-566. https://doi.org/10.1111/j.1365-2834.2010.01148.x 

  16. Baker SL. Nurse educator orientation: Professional development that promotes retention. Journal of Continuing Education in Nursing. 2010;41(9):413-417. https://doi.org/10.3928/00220124-20100503-02 

  17. Chung CE, Kowalski S. Job stress, mentoring, psychological empowerment, and job satisfaction among nursing faculty. Journal of Nursing Education. 2012;51(7):381-388. https://doi.org/10.3928/01484834-20120509-03 

  18. Darby-Davis MJ. Predictors of nursing faculty's job satisfaction and intent to stay in academe. Journal of Professional Nursing. 2014;30(1):19-25. https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2013.04.001 

  19. Lee E. Application of teaching portfolio as an evaluation tool for implementation of the outcome-based curriculum. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction. 2017;17(4):459-478. https://doi.org/10.22251/jlcci.2017.17.4.459 

  20. Polit DF. Statistics and data analysis for nursing research. 2nd ed. Upper Saddle River, New Jersey: Pearson; 2010. p. 202, 204. 

  21. Spector PE. Measurement of human service staff satisfaction: Development of job satisfaction survey. American Journal of Community Psychology. 1985;13(6):693-713. 

  22. Lee HY. The development of a inventory for teaching competency in colleges of engineering and the relationship among teaching competency, teaching efficacy, job satisfaction, and course evaluation [dissertation]. Seoul: Ewha Womans University; 2012. 

  23. Lawler EE. Satisfaction and behavior. In: Hackman JR, Lawler EE, Porter LW, editors. Perspectives on behavior in organizations. 2nd ed. New York: McGraw-Hill; 1983. p. 78-97. 

  24. Ko EJ, Lee JY, Bae SH, Kim HJ. Changes in compliance rates of evaluation criteria after healthcare accreditation: Mainly on radiologic technologists working at university hospitals in Daejeon area. Journal of Korean Society of Radiological Science. 2013;36(4):281-290. 

  25. Kim YS, Park KY. Nurses' awareness on healthcare accreditation, work overload, and professional self-concept and their influencing activities of patient safety management among nurses. Journal of the Korean Data Analysis Society;16(6B):3377-3392. 

  26. Snarr CE, Krochalk PC. Job satisfaction and organizational characteristics: Results of a nationwide survey of baccalaureate nursing faculty in the United States. Jounal of Advanced Nursing. 1996;24(2):405-412. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.1996.19725.x 

  27. Lee KS. Exploring variables influencing the quality of child care [dissertation]. Seoul: Sungkyunkwan University; 2000. 

  28. Kim ML. Influential factors on turnover intention of nurses: The affect of nurse's organizational commitment and career commitment to turnover. Journal of Korean Academy of Nursing Administration. 2007;13(3):335-344. 

  29. Kovner CT, Brewer CS, Greene W, Fairchild S. Understanding new registered nurses' intent to stay at their jobs. Nursing Economics. 2009;27(2):81-88. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로