최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기韓國 家政科敎育學會誌 = Journal of Korean Home Economics Education Association, v.28 no.2, 2016년, pp.79 - 93
This study analyzes the middle school Home Economics textbook's 'Adolescence consumption life' unit using framework of Education for Sustainable Development(ESD) to examine correlation with the current Home Economics ESD, and aims to provide the base data for the composition of the educational curri...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
유네스코는 지속가능발전교육의 비전을 어떻게 제시하였는가? | 특히 2002년 개최된 UN총회에서 2005년부터 2014년까지 ‘지속가능발전교육의 10년(UN Decade of Education for Sustainable Development, UN DESD)’으로 선포되면서 지속가능발전의 목표는 교육문제에 있어서도 새로운 대안으로 제시되었다. 선도 기관으로 지정된 유네스코(UNESCO)는 지속가능발전교육의 비전을 ‘모든 사람에게 미래적 삶의 가치와 긍정적인 사회변화를 위해 필요로 하는 지식과 가치를 습득하고, 행동양식 및 생활양식을 학습하는 것을 가능하게 해주는 교육의 기회를 열어주는 것’으로 제시하였다(UESCO, 2002; McKeown, Hopkins, Rizi & Chrystalbridge, 2002). 이러한 측면에서 삶의 문제를 다루는 가정과교육과 지속가능발전교육의 상관성은 매우 크다고 볼 수 있다. | |
지속가능발전교육 10년의 가장 궁극적인 목표는 무엇인가? | 지속가능발전교육 10년의 가장 궁극적인 목표는 지속가능발전에 관한 가치를 모든 학습과정에 통합시켜, 모든 사람을 위해 더욱 지속가능하고 정의로운 사회를 만들도록 하는 것이다 | |
지속가능발전교육에 대한 필요성, 가치, 내용 등을 파악할 수 있는 가정교과만의 지침서 개발을 위한 연구가 지속적으로 이루어져야 하는 이유는? | UNESCO에서 내세우고 있는 지속가능발전(ESD)교육의 목표들은 범교과적이고 거시적인 관점에서 다루어지기 때문에 가정교과 특성에 맞는 단원 구성과 내용요소 선정을 위한 노력이 있어야 한다. 예를 들어 지속가능한 삶을 유지하기 위한 소비생활을 위하여 환경을 보호하고, 공정무역 물품을 구매하면서 윤리적 소비를 경험하며, 인권을 보장받을 수 있는 있는 소비문화를 지켜나가기 위한 내용요소로 단원 구성이 이루어진다면 학습자들은 보다 폭넓고 통합적인 지식체계를 갖출 수 있을 것이다. 따라서 지속가능발전교육에 대한 필요성, 가치, 내용 등을 파악할 수 있는 가정교과만의 지침서 개발을 위한 연구와 협의가 지속적으로 이루어져야 한다. |
Ahn Y-H (2007). A Study on analyzing and improving Korean language textbooks of The junior high school for The education for sustainable development. Unpublished master's thesis, Korea National University of Education, Chung Buk, Korea.
Choi H-J & Jang S-G (2014). Analysis of Education for Sustainable Development Contents of 3-to 5-Year-Old's NURI Curriculum based on the Guiding for Kindergarten Educational Activities. Early Childhood Education Research & Review. 18(4), 251-270.
Kim B-U & Moon Y-S (2009). A Study on the Improvement Method by Analyzing Contents Related to the Education for Sustainable Development within Technology. Home Economic Textbooks in High School - Based on Vehicle Chapter in Transportation Fields-. Environmental Education, 22(1), 97-109.
Kim E-J, Yoo Y-E, Shin E-S & Park, E-H (2013). An inquiry into and implication of school education and early childhood education for sustainable developments in Germany, England and Australia, The Journal of Korea Open Association for Early Childhood Education, 18(4), 75-100.
Kim H-S (2015). An analysis of content related to education for sustainable development in the elementary social studies textbooks : with a focus on the seventh curriculum, revised curriculum of 2007, and revised curriculum of 2009, Unpublished master's thesis. Seoul National University, Seoul, Korea.
Oh Y-J & Choi K-H (2012). Analyses and Comparison of Science Content on Education for Sustainable Development in Middle School Science Curriculum. Environmental Education, 25(1), 89-104.
Oh Y-J & Yeum M-G (2014). Analysis of Education for Sustainable Development (ESD)-related Contents in High School 'Social Studies' Textbooks - Focusing on the 'Regional Development and Environmental Conservation' Unit -. Environmental Education, 27(2), 217-238.
Park M-R & Cho J-S (2010). Application and Development of Teaching-Learning Plan for 'Sustainable Residence Created with Neighbor', Journal of Korean Home Economics Education Association, 22(3), 1-18.
Romey W.(1980). Inquiry techniques for teaching science. Seoul : Jeonpasciecesa.
Lee S-K, Lee J-Y, Lee S-C, Lee Y-J, Min G-S & Sim S-G(2005). 유엔 지속가능발전교육 10년을 위한 국가 추진 전략 개발 연구, 대통령자문 지속가능발전위원회.
Lee Y-S (2010). Development of Practical Problem Based Teaching-Learning Plans and Evaluation of Its Effectiveness on Middle School Students' Self Efficacy, Ego Resilience and Happiness: Focused on the Unit 'Youth's self Management' in Middle School Technology.Home Economics. Journal of Korean Home Economics Education Association, 25(4), 79-98.
Lee S-K, Kim N-S, Kim Changook, Ju, H-S, Hwang S-Y, Kim Y-S, et al (2014). UN Decade of Education for Sustainable Development in Korea, Korean National Commission for UNESCO.
McKeown, R., Hopkins, C. A., Rizi, R., & Chrystalbridge, M. (2002). Education for sustainable development toolkit. Knoxville: Energy, Environment and Resources Center, University of Tennessee.
Ministry of Education & Human Resources Development (2007). The School Curriculum of The Republic of Korea. Ministry of Education & Human Resources Development, Seoul, Korea.
Ministry of Education & Technology (2009). The School Curriculum of The Republic of Korea. Seoul : Ministry of Education & Technology Development.
Ministry of Education & Technology (2015). The School Curriculum of The Republic of Korea. Sejong : Ministry of Education Development.
Ju S-E, Jang S-O & Yoo T-M (2011). Major concepts and perspective of sustainability in housing content area: comparison of Home Economics textbooks of Korea and Japan. International Journal of Consumer Studies. 35, 578-588.
Yoo, T-M (2007). Clarifying the concept of praxis in Family and Consumer Science Education -In focusing of the concept of phronesis in Aristotle's Nicomachean Ethics-. Journal of Korean Home Economics Education Association, 19(2), 13-33.
Yoo, T-M., & Lee, S-H (2010). Practical problem focused family & consumer sciences instruction-the theory & practice. Seoul : BookKorea.
UNESCO(2002). Teaching and Learning for a Sustainable Future. http://www.unesco.org/education/tlsf
UNESCO (2005). United Nations Decade of Education for Sustainable Development 2005-2014; UNESCO. http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001416/141629e.pdf
UNESCO (2006). Framework for the UNDESD International Implementation Scheme ; Draft International Implementation Scheme. UNESCO.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.