$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

아동학대예방을 위한 보육교사의 역할
Roles of Childcare Teachers toward Child Abuse Prevention 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.14 no.8, 2016년, pp.81 - 91  

이은주 (동국대학교 경주캠퍼스 사회복지학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 아동학대와 신고의무제에 대한 보육교사의 인식과 경험을 파악하기 위해, 아동학대에 대한 인식, 신고의무제도에 대한 법과 절차, 아동학대 발견과 신고에 대한 경험 등에 관한 자기보고식 설문조사를 실시하였다. 연구결과 아동학대와 신고의무제도에 대한 보육교사의 인식은 매우 높게 나타났다. 특히 개정된 아동복지법과 아동 학대 특례법에 대한 이해수준도 높게 나타났다. 아동학대 발견시 신고해야 하는 규정과 절차 등 이론적 이해수준은 매우 높게 나타났는데, 아동학대와 관련된 지식은 대중매체와 아동학대 훈련 프로그램을 통해서 얻은 것으로 밝혀졌다. 아동학대와 관련된 인식은 보육교사의 연령, 어린이집 유형, 교사기간, 교육수준에 따라 차이가 있는 것으로 나타났다. 그러나 실제 아동학대를 발견했을 때 신고한 경험은 매우 낮게 나타났다. 보육교사는 아동학대에 대한 높은 인식에 비해 낮은 신고인식을 가지고 있어서 실제 아동학대 예방에 기여하지 못하고 있었다. 본 연구결과에 근거하여 보육교사의 신고비율을 높일 수 있는 프로그램 개발을 위한 시사점을 제안하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to identify childcare teachers' self-reported perception of child abuse and neglect, reporting procedures, and reporting experience in Korea. The total average score of knowledge in child abuse and neglect was relatively high and most childcare teachers consider child ab...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • A major goal of this study was to examine how Korean childcare teachers identify child abuse and neglect. In addition, this study investigated how many childcare teachers are aware of the new law, Special Act on of Child Abuse Crime, as well as how many childcare teachers know the reporting procedures of child abuse.
  • Childcare teachers need additional perception/skills, including reminding teachers about their duties as teachers to protect the rights of children, providing base for early screening and reporting of child abuse cases for timely help and support. The findings of this study suggest that childcare teachers need to be supported in order to foster the level of welfare for children as advocators are an important link in this reporting procedures.

가설 설정

  • Twelve short scenarios of parental behaviors are presented to childcare teachers; three scenarios include three abuse areas as physical, sexual, and psychological/emotional abuse and neglect. For each area, the participant is asked whether the scenario is subject to a case of child abuse and neglect. The response are scored on a scale from strongly disagree to strongly agree.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (27)

  1. Alvarez, K. M., Kenny, M. C., Donohue, B., & Carpin, K. M, "Why are professionals failing to initiate mandated reports of child maltreatment, and are there any empirically based training programs to assist professionals in the reporting process?" Aggression and Violent Behavior, Vol. 9, No. 5, pp. 563-578, 2004. 

  2. Benbenishty, R., & Schmid, H, "Public attitudes toward the identification and reporting of alleged maltreatment case among social groups in Israel," Children and Youth Services Review, Vol. 35, pp. 332-339, 2013. 

  3. Carter, J.C., Bewell, C., Blackmore, E., & Woodside, D.B, "The impact of childhood sexual abuse in anorexia nervosa," Child Abuse & Neglect, Vol. 30, pp. 257-269, 2006. 

  4. Cho, Y. J., & Shin, H. R, "A study on report experience and perception of mandatory reporters," Journal of Korean Society of Child Welfare, Vol. 44, pp. 213-237, 2013. 

  5. Doe, S. S, “Cultural factors in child maltreatment and domestic violence in Korea,” Children and Youth Service Review, Vol. 22, No. 3, pp. 231-236, 2000. 

  6. Dinehart, L. H., Katz, L. F., Manfra, L., & Ullery, M. A., “Providing quality early care and education to young children who experience maltreatment: a review of the literature,” Early Childhood Education Journal, Vol. 41, No. 4, pp. 283-290, 2013. 

  7. Fallon, B., Trocme, N., Fluke, J., MacLaurin, B., Tonmyr. L. & Yuan, Y, "Methodological challenges in measuring child maltreatment," Child Abuse & Neglect, Vol. 34, pp. 70-79. 2010. 

  8. Feng, J-Y., Chen, S-J., Wilk, N. C., Yang, W-P., & Fetzer, S, "Kindergarten teachers' experience of reporting child abuse in Taiwan: Dancing on the edge," Children and Youth Services Reviews, Vol. 31, pp. 405-409. 2009. 

  9. Feng, J-Y., Jezewski. M. A., & Hsu, T, "The meaning of child abuse for nurses in Taiwan," Journal of Transcultural Nursing, Vol. 16, No. 2, pp. 142-149. 2005. 

  10. Feng, J., Huang, T., & Wang, C, "Kindergarten teaches' experience with reporting child abuse and neglect in Taiwan," Child Abuse & Neglect, Vol. 34, pp. 124-128. 2010. 

  11. Gilbert, R., Widom, C. S., Browne, K., Fergusson, D., Webb, E., & Janson, S, "Burden and consequences of child maltreatment in high-income countries," Lancet, Vol. 373, pp. 68-81. 2009. 

  12. Kenny, M, "Child abuse reporting: Teachers' perceived deterrents," Child Abuse & Neglect, Vol. 25, No. 1. pp. 81-92. 2001. 

  13. Kenny, M, "Teachers' attitudes toward and knowledge of child maltreatment, Child Abuse & Neglect, Vol. 28, pp. 1311-1319. 2004. 

  14. Kenny, M, "Web-based training in child maltreatment for future mandated reporters," Child Abuse & Neglect, Vol. 31, pp. 671-678. 2007. 

  15. King, W. K., Kiesel, E. L., Simon, H. K., King, W. K., Kiesel, E. L., & Simon, H. K. child abuse and neglect fatalities: are we missing opportunities for intervention? Pediatric Emergency Care, Vol. 22, No. 4, pp. 211-214. 2006. 

  16. Korean Ministry of Health and Welfare, "Korean Child Abuse and Neglect Report," 2013. 

  17. Korean Ministry of Health and Welfare, Korean National Child Protection Agency, "Child Abuse and Neglect Anual Report in 2014," 2015. 

  18. Krug, E. G., Dahlberg, L. L., Mercy, J. A., Zwi, A. B., & Lozano, R, "World report on violence and health," Geneva: World Health Organization, 2002. 

  19. Levi, B. H, Crowell, K., Walsh, K., & Dellasega, C, "How Childcare Providers Interpret 'Reasonable Suspicion' of Child Abuse," Child Youth Care Forum, 44, pp. 875-891. 2015. 

  20. Mathews., B., & Kenny, M. C, "Mandatory reporting legislation in the United States, Canada, and Australia: A cross-Jurisdictional review of key features, differences and issues," Child Maltreatment, Vol. 13, 50-59. 2008. 

  21. McKee, B.E. & Dillenburger, K, "Effectiveness of child protection training for pre-service early childhood educators," International Journal of Educational Research., Vol. 53, pp. 348-359, 2012. 

  22. McPherson, L., & Barnett, M, "Beginning practice in child protection: a blended learning approach. Social Work Education," Vol. 25, No. 2, pp. 192-198. 2006. 

  23. Pietrantonio, A. M., Wright, E., Gibson, K. N., Alldred, T., Jacobson, D., & Niec, A. "Mandatory reporting of child abuse and neglect: Crafting a positive process for health professionals and caregivers," Child Abuse & Neglect, Vol. 37, pp. 102-109. 2013. 

  24. Sedlak, A.J., Mettenburg, J., Basena, M., Petta, I., McPherson, K., Greene, A., and Li, S, "Fourth National Incidence Study of Child Abuse and Neglect (NIS-4): Report to Congress," Washington, DC: U.S. Department of Health and Human Services, Administration for Children and Families. 2010. 

  25. Seo, Y. K, "Predictors on reporting intention of mandated reporter," Unpublished master's thesis, Sookmyung Women's University. 2005. 

  26. Toros, K. & Tiirik, R, "Preschool Teachers' Perceptions about and experience with child abuse and neglect," Early Childhood Education Journal, Vol. 44, pp. 21-30. 2016. 

  27. U. S. Department of Health and Human Services Childmaltreatment.2011.http://www.acf.hhs.gov/pro grams/cb/research-data-technology/statistics-research/child-maltreatment. 2012. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로