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업종별 어선 해양사고의 원인과 대책
The main factor and counterplan for marine casualties of fishing vessel according to the type of fishing gear in Korea 원문보기

한국어업기술학회지 = Journal of the Korean Society of Fisheries Technology, v.52 no.3, 2016년, pp.232 - 240  

박병수 (경상대학교 해양산업연구소) ,  강일권 (부경대학교 해양생산시스템관리학부) ,  함상준 (부경대학교 대학원) ,  박치완 (부경대학교 대학원) ,  김수형 (부경대학교 대학원) ,  조현국 (경상대학교 해양산업연구소)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Marine casualties originated from fishing vessels occupied about 71.2% of the whole marine casualties in Korea from 2008 to 2014, which has not changed much for a long time. Therefore, a pragmatic counterplan to decrease in casualties in fishing vessel is indispensable for reduction of marine casual...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 따라서 여기서는 통계자료의 일관성을 유지하기 위해 2008년부터의 자료를 사용하되, 어선과 비어선의 전체 해양사고는 양 기관의 일원화된 통계를 이용하고, 어선의 업종별 해양사고에 대해서는 해양안전 심판원의 사례집에 수록된 어선 사고만 발췌하여 취급하도록 한다. 그 이유는 어선의 해양사고 중에는 사소한 사고도 많으며 통계로만 잡혀질 뿐, 해양안전 심판원의 재결의 대상은 아니기 때문에 재결 대상이 된 비중이 큰 해양사고만 취하여 분석하는 것이 보다 합리적인 사고 원인 분석의 방법이라 할 수 있고, 또한 그 대책도 거기에 맞추어 수립되어야 한다는 생각 때문이다.
  • 본 연구에서는 각 업종에서 다발 사고인 충돌사고와 화재·폭발사고 (혹은 침몰사고 등)를 중심으로 원인, 업종과의 관련성 그리고 사고방지 대책을 고찰하도록 한다.
  • 이상과 같은 관점으로 본 연구에서는 중앙해양안전 심판원의 2008∼2014년도의 사례집에 기록된 어선의 업종별 해양사고의 발생원인, 업종과 사고의 관련성 여부, 그리고 예방 대책을 모색하도록 하였다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
해양사고의 원인 분석과 대책을 마련할 때 우선적으로 사용되는 자료는 무엇인가? 해양사고의 원인 분석과 대책을 마련할 때 우선적으로 사용되는 자료가 중앙해양안전심판원의 사례집의 통계이다. 그런데 이 사례집의 통계가 2008년 이전과 그 이후에 큰 차이를 보이고 있다.
해양사고에서 어선이 차지하는 비율은 몇 %인가? 우리나라 중앙해양안전심판원의 해양사고 사례집을 보면 우리나라 전체 해양사고의 71.2%가 어선에서 발생하고 있으며 (KMST, 2008∼2014), 이 비율은 과거의 통계와 비교해도 거의 변화가 없다.
해양사고에서 어선이 차지하는 비율이 높은 주된 이유는? 해양사고에서 어선이 차지하는 비율은 이렇게 높은데, 그것은 어선의 등록 척수가 전체 등록선의 90% 정도를 차지한데 기인한 바가 크다 (Kang et al., 2007).
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참고문헌 (10)

  1. Kang CG and Ko CD. 1995. Analysis and counter measure for the casualty of ship at sea. J. Soc. Mar. Saf., 1(1), 57-61. 

  2. Kang IK, Kim HS, Kim JC, Park BS, Ham SJ and OH IH. 2013. Study on the marine casualties in Korea, J Korean Soc Fish Technol 49(1), 029-039. (DOI:http://dx.doi.org/10.3796/KSFT.2013.49.1.029) 

  3. Kang IK, Kim HS, Shin HI, Lee YW, Kim JC and Kim HJ. 2007. Safety countermeasures for the marine casualties of fishing vessels in Korea, J Korean Soc Fish Technol ,43(2), 149-159. 

  4. Kim WS, Lee JH, Kim SJ, Kim HS and Lee YW. 2013. A basic study on control factor for the marine casualties of fishing vessels in Korea, J Korean Soc Fish Technol ,49(1), 040-050. (DOI:http://dx.doi.org/10.3796/KSFT.2013.49.1.040) 

  5. Kim YS and Kim JC. 1994. Multivariate data analysis on marine casualties. Journal of fisheries and marine sciences education. 6(2), 190-197. 

  6. Korean Maritime Safety Tribunal (KMST), 2007. Legal position of jig boat on the navigation rule. report of working group on the committee of written verdict annotation. 2, 11-16. 

  7. Korean Maritime Safety Tribunal (KMST), 2008-2014. Investigation report of Maritime Safety Judgement. 

  8. Lee, 2003. Research on the pragmatic countermeasure to prevent marine accidents of small fishing vessels. research report of Korea sea grant program, ministry of maritime affairs and fisheries. 62, 94. 

  9. Park BS and Kang IK, 1995. The primary factors of marine casualties and the counterplan for promotion of marine safety. Journal of fisheries and marine sciences education, 7(2), 173-181. 

  10. Park BS, Kang IK, Ham SJ and Park CW. 2014. The main factor and counterplan for marine casualties of fishing vessel according to the type of fishing job in Korea. J Korean Soc Fish Technol, 50(3), 252-261. ISSN 1225-827X (Print), ISSN 2287-4623(Online). (DOI:http://dx.doi.org/10.3796/KSFT.2014.50.3.252) 

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