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논문 상세정보

업종별 어선 해양사고의 원인과 대책

The main factor and counterplan for marine casualties of fishing vessel according to the type of fishing gear in Korea

Abstract

Marine casualties originated from fishing vessels occupied about 71.2% of the whole marine casualties in Korea from 2008 to 2014, which has not changed much for a long time. Therefore, a pragmatic counterplan to decrease in casualties in fishing vessel is indispensable for reduction of marine casualties in Korea. Since the casualties occurred by fishing vessels may incline to a specific type of casualties according to the difference in the operating type; in this paper, 11 fishing types which occurred casualties frequently in numbers and occupied ratio were selected. Since the most frequent occurring casualties in fishing vessels were from collisions and fire explosion in statistics from KMST (2008~2014), the study focused on them. The collision is given a great deal of weight in all the casualties mostly due to the negligence of duty regardless of the job types. Gill netter, trap fishing boat, jig boat, multiple fishing boat and stow netter have their own specific causes of casualties in collision according to the operating types. The cause of fire explosion was mainly due to poor inspection and maintenance the electric cord. For this reason, it may be necessary for an operator to make strict precaution on the other vessels under way systematically, keep the regulation for preventing collisions, and for an engineer on watch to make a check the electricity periodically to reduce the fire explosion.

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핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
해양사고
해양사고의 원인 분석과 대책을 마련할 때 우선적으로 사용되는 자료는 무엇인가?
중앙해양안전심판원의 사례집의 통계

해양사고의 원인 분석과 대책을 마련할 때 우선적으로 사용되는 자료가 중앙해양안전심판원의 사례집의 통계이다. 그런데 이 사례집의 통계가 2008년 이전과 그 이후에 큰 차이를 보이고 있다.

해양사고에서 어선이 차지하는 비율
해양사고에서 어선이 차지하는 비율은 몇 %인가?
71.2%

우리나라 중앙해양안전심판원의 해양사고 사례집을 보면 우리나라 전체 해양사고의 71.2%가 어선에서 발생하고 있으며 (KMST, 2008∼2014), 이 비율은 과거의 통계와 비교해도 거의 변화가 없다.

해양사고에서 어선이 차지하는 비율
해양사고에서 어선이 차지하는 비율이 높은 주된 이유는?
어선의 등록 척수가 전체 등록선의 90% 정도를 차지한데 기인한 바가 크다

해양사고에서 어선이 차지하는 비율은 이렇게 높은데, 그것은 어선의 등록 척수가 전체 등록선의 90% 정도를 차지한데 기인한 바가 크다 (Kang et al., 2007).

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참고문헌 (10)

  1. 1. Kang CG and Ko CD. 1995. Analysis and counter measure for the casualty of ship at sea. J. Soc. Mar. Saf., 1(1), 57-61. 
  2. 2. Kang IK, Kim HS, Kim JC, Park BS, Ham SJ and OH IH. 2013. Study on the marine casualties in Korea, J Korean Soc Fish Technol 49(1), 029-039. (DOI:http://dx.doi.org/10.3796/KSFT.2013.49.1.029) 
  3. 3. Kang IK, Kim HS, Shin HI, Lee YW, Kim JC and Kim HJ. 2007. Safety countermeasures for the marine casualties of fishing vessels in Korea, J Korean Soc Fish Technol ,43(2), 149-159. 
  4. 4. Kim WS, Lee JH, Kim SJ, Kim HS and Lee YW. 2013. A basic study on control factor for the marine casualties of fishing vessels in Korea, J Korean Soc Fish Technol ,49(1), 040-050. (DOI:http://dx.doi.org/10.3796/KSFT.2013.49.1.040) 
  5. 5. Kim YS and Kim JC. 1994. Multivariate data analysis on marine casualties. Journal of fisheries and marine sciences education. 6(2), 190-197. 
  6. 6. Korean Maritime Safety Tribunal (KMST), 2007. Legal position of jig boat on the navigation rule. report of working group on the committee of written verdict annotation. 2, 11-16. 
  7. 7. Korean Maritime Safety Tribunal (KMST), 2008-2014. Investigation report of Maritime Safety Judgement. 
  8. 8. Lee, 2003. Research on the pragmatic countermeasure to prevent marine accidents of small fishing vessels. research report of Korea sea grant program, ministry of maritime affairs and fisheries. 62, 94. 
  9. 9. Park BS and Kang IK, 1995. The primary factors of marine casualties and the counterplan for promotion of marine safety. Journal of fisheries and marine sciences education, 7(2), 173-181. 
  10. 10. Park BS, Kang IK, Ham SJ and Park CW. 2014. The main factor and counterplan for marine casualties of fishing vessel according to the type of fishing job in Korea. J Korean Soc Fish Technol, 50(3), 252-261. ISSN 1225-827X (Print), ISSN 2287-4623(Online). (DOI:http://dx.doi.org/10.3796/KSFT.2014.50.3.252) 

이 논문을 인용한 문헌 (5)

  1. 이승희, 김광일, 안장영, 이창헌, 최찬문 2017. "강정항 VTS 시스템 구축시 음영구역 최소화를 위한 레이더의 위치설정에 관한 연구" 한국어업기술학회지 = Journal of the Korean Society of Fisheries Technology, 53(2): 187~195 
  2. 김민선, 황보규, 장호영 2020. "연안복합어선의 크기 변화에 따른 어로작업 효율 분석" 수산해양기술연구 = Journal of the Korean Society of Fisheries and Ocean Technology, 56(2): 126~137 
  3. 김욱성, 현윤기, 이유원 2020. "재결서 분석을 통한 안강망어선에 승선하는 선원의 위험요인" 수산해양기술연구 = Journal of the Korean Society of Fisheries and Ocean Technology, 56(2): 155~162 
  4. 장호영, 김민선, 황보규, 오종철 2021. "설문조사를 통한 연안개량안강망어업의 기본 사항 및 어로 작업 중 발생하는 안전사고 분석" 수산해양기술연구 = Journal of the Korean Society of Fisheries and Ocean Technology, 57(1): 57~68 
  5. PARK, Tae-Geon, KIM, Seok-Jae, RYU, Kyung-Jin, PARK, Tae-Sun, LEE, Yoo-Won 2019. "A Study on the Safety Consciousness of Fishermen on Board the Small Fishing Vessel using Questionnaire Survey" 水産海洋敎育硏究 = Journal of fisheries and marine sciences education, 31(6): 1513~1521 

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