최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기水産海洋敎育硏究 = Journal of fisheries and marine sciences education, v.28 no.5 = no.83, 2016년, pp.1209 - 1219
In knowledge based society, lifelong learning is increasing in order to meet educational needs of adult learners. Credit Bank system which is credited by individual experience, learning and qualifications are also emphasized for continuing learning participation. However, in spite of the importance ...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
성인의 평생학습 참여율이 증가하는 이유는 무엇인가? | 최근 성인의 평생학습 참여율은 꾸준히 증가하고 있다. 이는 성인의 학습동기와 욕구를 충족시키고, 계속적으로 배우기 위해 평생학습프로그램에 참여하는 것으로 볼 수 있다. 이를 위한 평생 학습 체제 중의 한 제도가 학점은행제이다. | |
학점은행제를 통하여 취득할 수 있는 자격증에는 무엇이 있는가? | 1997년 1월 13일 학점인정 등에 관한 법률(제5275호) 제정·공포로 시작하여, 2016년 3월 1일 기준으로 235개 교육훈련기관, 4351개 학습과목 평가인정을 진행 하였다(National Institute for Lifelong Education, 2016). 현재 학점은행제를 통해서 학위취득 뿐 아니라 자격증 취득이 가능하며, 사회복지사 2급, 보육교사 2급, 평생교육사 2, 3급 등 다양한 자격증 취득이 가능하다(National Institute for Lifelong Education, 2015). 학점은행제는 평생교육 프로그램으로써 성인학습자의 계속학습과 개인의 성장을 가능하게 하고 있다. | |
학점은행제란? | 이를 위한 평생 학습 체제 중의 한 제도가 학점은행제이다. 학점은행제는「학점인정 등에 관한 법률」에 의거하여 학교 안과 밖에서 이루어지는 다양한 학습과 자격을 학점으로 인정하고, 학점이 누적되어 일정기준을 충족하면 학위취득이 가능한 제도이다 (National Institute for Lifelong Education, 2016). 학점은행제를 통한 학사와 전문학사 학위취득자 수는 2015년 전기 학위수여자를 포함하여 506,697명까지 이를 정도로 확대되었다(National Institute for Lifelong Education, 2016). |
Csikszentmihalyi, M.(1990). Flow: The psychology of optimal experience. New York: Harper Collins.
Hwang, Chi-Seok(2004). Study of satisfaction levels of adult learners in the Credit Bank System: Lifelong education institutes at universities & colleges. Ph.D Dissertation, Seojong University.
Kim, A-Young, Tack, Ha-yan, & Lee, Chae-Hee (2010). The development and validation of a learning flow scale for adults. The Korean Journal of Educational Psychology, 24(1), 39-59.
Kim, Ha-Na(2011). Exploratory study of lifelong education program valence. M.A. Thesis, Dong-eui University.
Kim, Jin-Ho(2003). Structural analysis of factors affecting the participants' learning flow in adult learning programs. Ph.D. Dissertation, Seoul National University.
Kwon, Soon-Bong(2007). Comparison study on the learning motivation and educational satisfaction between adult learners in Credit Bank System and college students. MA. Thesis, Ajou, University.
Lee, Hyun-Jung(2013). Study on the learning motivation and educational satisfaction for learners in Credit Bank System. MA. Thesis, Korea University.
Lee, Su-Hwa(1999). Study on the validity of Vroom's expectancy theory: A comparison of within-person behavioral choice model and across-person model. MA. Thesis, Chunnam National University.
National Institute for Lifelong Education(2015). Credit Bank System Guidance. Seoul: NILE.
National Institute for Lifelong Education(2016). Credit Bank System of Training Institution. Seoul: NILE.
Seo, Mi-Ok(2010). The causal relationships among goal orientation, big five, self-efficacy, and intrinsic-extrinsic motivation. Korean Journal of Educational Research 48(2), 21-44.
Seok, Im-Bok(2007). The structure of learning flow: Scale, character, condition, involvement. Ph.D. Dissertation, Kyungpook National University.
Shulman, L. S.(2002). Making differences: A table of learning. Change 34(6), 36-44.
Vroom, V. H.(1964). Work and motivation. New York: Wiley.
Wlodkowski, R. J.(1999). Enhancing adult motivation to learn: A comprehensive guide for teaching all adults(revised ed.). San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
Woolfolk, A.(2003). The therapeutic ideology of moral freedom. Journal of Classical Sociology 3(3), 247-262.
Yi, Hye-Yun, & Park, Myung-Ja(2015). Learning participatory motivation of learner in fashion major degree program in academic credit bank system. Journal of the Korea Fashion & Costume Design Association 17(4), 191-200.
You, Ji-Won(2011). Structural relationship among social factor, psychological mediators and motivational factor for enhancing learners' engagement. Ph.D. Dissertation, Ewha Womans University.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.