$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

굴절률에 대한 과학교사들의 인식
Science Teachers' Perception of the Refractive Index of Media 원문보기

한국광학회지 = Korean journal of optics and photonics, v.28 no.6, 2017년, pp.334 - 338  

박상태 (공주대학교 물리교육과) ,  염준혁 (공주대학교 물리교육과) ,  윤여원 (공주대학교 물리교육과) ,  석효준 (공주대학교 물리교육과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 과학교사를 대상으로 물질의 굴절률에 대한 인식을 조사하여, 굴절률에 대한 올바른 정보 전달과 수업 지도의 시사점을 주는데 그 목적이 있다. 구체적으로 설문지를 제작하여, 현장에서 구하기 용이한 액체들의 굴절률에 영향을 주는 요인들에 대한 교사들의 인식을 조사하였다. 연구 결과 분자의 구조, 단위 부피당 분자 수 및 분자의 질량, 빛의 파장 등 다양한 요인들 중, 과학 교사들의 80.0%는 밀도가 굴절률에 가장 크게 영향을 미칠 것이라고 인식하는 것으로 나타났다. 이는 기존의 교과서에서 빛과 역학적 파동의 유사성에 기초하여 굴절을 설명하는 것에 의해 발생한 오개념으로, 과학교사들의 이러한 인식은 학생들에게 오개념을 심어줄 가능성이 크다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This research aims at investigating science teachers' perception of the refractive index of materials, and thus achieving proper information transmission and teaching of refractive index. Specifically, we have made questionnaires on what physical factors influence the refractive index of a liquid ea...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 사전조사 결과 교사들은 물리적 밀도(밀도), 퍼센트 농도, 분자 구조, 몰 질량이 액체의 굴절률에 가장 크게 영향을 주는 요인이라고 응답하였다. 따라서 본 연구에서는 이를 근거로 최종 설문지를 제작하여, 충남 K대학 1급 정교사 자격 연수에 참여한 과학교사들의 액체의 굴절률에 대한 인식을 조사하였다.
  • 두 번째 주제(설문 2)는 서로 다른 매질에 대한 밀도, 분자 구조, 몰 질량의 정보를 제공하고 각각의 매질에 대한 굴절률을 예상 하도록 하였다. 또한 본인들이 응답한 결과에 대하여 그 이유를 기술하게 함으로써 설문결과의 신뢰도를 높이고자 하였다.
  • 본 연구는 과학교사를 대상으로 물질의 굴절률에 대한 인식을 조사하여, 굴절률에 대한 올바른 정보 전달과 수업 지도의 시사점을 주는데 그 목적이 있다.
  • 본 연구는 교사의 개념이 학생의 과학개념 형성에 직접적인 영향을 미친다는 점을 고려하여, 교사가 가지고 있는 굴절률에 대한 개념을 조사하였다. 응답자 수가 적다는 제한점이 지적될 수 있으나, 전국 단위에서 모인 과학교사들이라는 점에서 본 연구의 결과는 굴절률 개념에 대한 학습지도 방법에 있어서 많은 시사점을 줄 수 있을 것이라 생각된다.
  • 본 연구는 교사의 개념이 학생의 과학개념 형성에 직접적인 영향을 미친다는 점을 고려하여, 굴절률에 대한 교사들의 인식 조사를 통해 효과적인 학습 지도가 이루어질 수 있도록 자료를 제공하는 데 그 목적이 있다.
  • 본 연구에 앞서 굴절률에 영향을 미치는 요인에 대한 교사들의 생각을 조사하였다. 사전조사는 대전·충남 지역에 근무하는 과학교사 50명을 대상으로 설문지를 통해 액체의 굴절률에 영향을 주는 요인을 조사하였다.

가설 설정

  • 설문 2에 대한 이유는 표 5에 제시되어 있다. 유형 A로 응답한 전체 교사들은 밀도가 커질수록 굴절률이 커진다고 응답하였다. 유형 B로 응답한 교사의 절반은 몰 질량이 커질수록 굴절률이 커진다고 응답하였고, 나머지 절반은 분자 구조가 복잡할수록 굴절률이 커진다고 응답하였다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
구성주의 관점에서 교사의 역할은 무엇인가? 구성주의는 개인의 인지적 작용과 사회 구성원 간의 상호 작용을 통해 지식을 새롭게 구성한다는 인식론이다 [1,2] . 구성주의 관점에서 교사는 학생들이 학습 자료를 유의미하게 다룰 수 있도록 도와주는 중요한 역할을 수행한다 [3] . 학생들은 감각, 경험, 언어 등을 통하여 선 개념을 가지고 있다 [2,4] .
구성주의란? 구성주의는 개인의 인지적 작용과 사회 구성원 간의 상호 작용을 통해 지식을 새롭게 구성한다는 인식론이다 [1,2] . 구성주의 관점에서 교사는 학생들이 학습 자료를 유의미하게 다룰 수 있도록 도와주는 중요한 역할을 수행한다 [3] .
학생들에게 오개념을 유발하는 외적 요인에는 어떤 것들이 있는가? 하지만 과학학습은 오히려 학생들의 선개념을 강화하거나 새로운 오개념을 유발하기도 한다 [5,6] . 학생들의 오개념 유발 형성의 외적 요인에는 교재의 오류, 교사의 오개념, 일상생활단어와 과학단어의 모호성 등이 있다 [5-7] . 그 중에서도 교사의 과학개념은 학생의 개념 형성에 큰 영향을 미치며, 과학교사의 오개념에 바탕한 지도는 학생들의 올바른 과학 개념 형성에 직접적인 장애 요인이 된다 [5,6] .
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (34)

  1. H.-H. Cho and K.-H. Choi, "Science education: constructivist perspectives," J. Korean Assoc. Res. Sci. Educ. 22, 820-836 (2002). 

  2. H.-J. Park, "Reconceptualization of teaching and learning in constructivist perspective," J. Curric. Stud. 16, 277-295 (1998). 

  3. J.-Y. Son, "A new teacher education paradigm based on the constructivist approach," Korean Soc. Holistic Convergence Educ. 9, 17-32 (2005). 

  4. H.-H. Cho, "A study of philosophical basis of preconceptions and relationship between misconceptions and science education," J. Korean Assoc. Res. Sci. Educ. 4, 34-43 (1984). 

  5. J.-W. Song, "Constructivist science education and the map of students' physics misconceptions," J. Korea Soc. Math. Educ. Ser. A: Math. Educ. 42, 87-109 (2003). 

  6. J.-H. Shim, "Learning stategy for modification up the misconception; high school mechanics conception," J. Res. Educ. 6, 283-311 (1994). 

  7. M.-J. Park and Y.-M. Kim, "Effects of the explanations of physical phenomena given in non-physics textbooks on the formation of students' physical conceptions," J. Korean Assoc. Res. Sci. Educ. 23, 155-164 (2003). 

  8. S.-W. Kim, S.-J. Lee, and S.-Y. Choi, "Level of high school physics teacher's understanding of fundamental physical constants and their educational application," J. Korean Assoc. Res. Sci. Educ. 31, 848-863 (2011). 

  9. I.-K. Kim, "Secondary school science teacher's notions in mechanics," Bull. Sci. Educ. 6, 27-46 (1989). 

  10. S.-M. Park and B.-W. Lee, "Analysis of teachers' understanding and application of the physics' content of the 7th national curriculum with a focus on mechanics," New Phys.: Sae Mulli 59, 442-449 (2009). 

  11. T.-I. Kim, K.-M. Shin, S.-M. Lee, and J.-B. Lee, "A survey of middle school science teacher's concepts of electricity and magnetism," New Phys.: Sae Mulli 57, 318-331 (2008). 

  12. E.-J. Choi, S.-I. Hong, and K.-Y. Lee, "Surveying elementary school teachers' understanding and misconceptions about a battery," New Phys.: Sae Mulli 53, 263-281 (2006). 

  13. D.-G. Hyun and A.-K. Shin, "Secondary-school teachers' understandings about the characteristics of currents according to the methods of connecting batteries in simple electric circuits," New Phys.: Sae Mulli 66, 176-190 (2016). 

  14. A.-K. Shin, H.-S. Moon, and M.-S. Kang, "Elementary school teachers' concept of combustion -focus on change of gases-," J. Korean Assoc. Res. Sci. Educ. 31, 942-957 (2011). 

  15. S.-J. Ha, B.-G. Kim, and S.-H. Paik, "The analysis of textbook contents and science teachers' conceptions on freezing point depression phenomenon," J. Korean Assoc. Res. Sci. Educ. 25, 88-97 (2005). 

  16. S.-T. Park, H.-J. Choi, J.-T. Kim, K.-J. Jung, H.-B. Lee, and K.-C. Yuk, "The actual status of physics teachers' perception on the concept of radiation," J. Korean Assoc. Res. Sci. Educ. 25, 603-609 (2005). 

  17. H.-J. Park and J.-B. Kim, "Recognition investigation of physics and chemistry teachers on electrodes in galvanic cell," J. Korean Assoc. Res. Sci. Educ. 30, 389-401 (2010). 

  18. J.-H. Park, D.-U. Kim, and S.-H. Paik, "An analysis of high school chemistry teachers' and students' conceptions on electrode potential," J. Korean Assoc. Res. Sci. Educ. 26, 279-290 (2006). 

  19. D.-S. Kook, "Conceptions of secondary school science teachers on some concepts of atmosphere and ocean," J. Korean Earth Sci. Soc. 25, 402-408 (2004). 

  20. J.-H. Lee, J.-W. Jeong, and J.-O. Woo, "Analysis of secondary school science teacher's concept on atmospheric pressure," J. Korean Assoc. Res. Sci. Educ. 22, 560-570 (2002). 

  21. Ministry of Education, Science and Technology, Science Curriculum. Ministry of Education, Science and Technology Notice No. 2011-36 [Separate 9] (Ministry of Education, Science and Technology, Seoul, Korea, 2011). 

  22. J.-B. Lee, K.-W. Nam, J.-W. Son, and S.-M. Lee, "An analysis of the types of teacher and student's concept on ray-tracing and spectrum in the middle school," J. Korean Assoc. Res. Sci. Educ. 24, 1189-1205 (2004). 

  23. W.-K. Oh and J.-W. Kim, "Concepts about light and waves of non-physics major secondary school-science teachers," New Phys.: Sae Mulli 52, 512-520 (2006). 

  24. S.-I. Oh, "The effectiveness of instructional program for correcting the misconception on light of elementary school children," J. Korean Elem. Sci. Educ. 13, 51-79 (1994). 

  25. K.-J. Kang and J.-M. kang, "The effectiveness of correcting the misconception on light of middle school students by the instruction program of demonstrating the cognitive conflict situation," Pukyong National University 5, 219-229 (2000). 

  26. S.-Y. Park, J.-H. Park, and N.-K. Back, "An investigation on the conception of the light and shadow for the elementary students," J. Korea Elem. Educ. 25, 111-126 (2014). 

  27. G.-P. Kwon, "Comparison between elementary- and middleschool students' conceptions of the propagation path of light and the consistency of those conceptions," New Phys.: Sae Mulli 61, 643-650 (2011). 

  28. Y.-W. Song, B.-K. Kim, S.-H. Paik, Y.-J. Kim, J.-Y. Han, and J.-I. Chung, "The analysis of middle students' conceptions on the arrows representing reflection and refraction in the light unit of science textbooks," J. Sci. Educ. 34, 72-83 (2010). 

  29. Y.-H. Do, G.-S. Lee, S.-H. Song, D.-W. Son, and S.-S. Lee, "Analysis of ethanol concentration and refractive - index by use of surface plasmon resonance effect," Korean J. Opt. Photonics 13, 9-14 (2002). 

  30. B.-W. Lee, W.-N. Shin, and H.-K. Kim, "Using rainbows in physics inquiry education: analysis of the rainbow angles for various refractive indices of salt water," New Phys.: Sae Mulli 62, 439-444 (2012). 

  31. W. M. Haynes, Handbook of Chemistry and Physics, 95th Ed. (CRC Press, Boca Raton, 2014). 

  32. F. A. Jenkins and H. E. White, Fundamentals of Optics (McGraw-Hill, Singapore, 1981). 

  33. V. Gold and IUPAC, Compendium of Chemical Terminology (Oxford, Boston, 1987). 

  34. P. W. Milonni and J. H. Eberly, Lasers (Wiley, Hoboken, 1988). 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로