$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

ICT기반 문화복지의 방향성 제시: 문화예술체험관 중심으로
A Proposal of the Direction of Cultural Welfare Based on ICT: Focusing on Experience Center for Arts and Culture 원문보기

디지털콘텐츠학회 논문지 = Journal of Digital Contents Society, v.18 no.8, 2017년, pp.1567 - 1576  

임영준 (동국대학교 일반대학원 연극학과) ,  이영숙 (동국대학교 영상문화콘텐츠연구원)

초록

본 연구는 ICT를 토대로 문화복지에 대한 방향성을 제시하였다. 이를 위하여 정부정책의 방향과 문화복지 서비스 현황에 대해 살펴보고 국내외 문화복지 서비스 사례에 관련하여 사용자 체험을 중심으로 하는 박물관과 미술관을 대상으로 분석하였다. 그 결과 미술관에 비해 박물관은 미디어환경에 따라 많은 변화가 모색되었다. 세부적으로 미디어 1.0시대에는 실제 박물관을 통해 관람되었다면 미디어 2.0시대에는 가상박물관이 나타났다. 이것은 미디어 환경, 대상(전시물), 접근성, 소모성 및 정보성에 있어서 많은 차이가 있음을 알 수 있었다. 끝으로 이를 통해 한국형 ICT 문화복지 서비스 환경변화요소를 제언하였다. 향후, 문화소외계층에게 문화향유에 대한 문화복지 서비스의 확대가능성에 대한 지속적인 연구가 필요하다고 사료된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study presented the direction of cultural welfare based on ICT. For this purpose, it examined the direction of government policies and the status of cultural welfare services and it analyzed art galleries and museums focusing on experiences of cultural welfare services in a home and abroad. As ...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • The second is providing cultural arts programs and services to give people an opportunity to enjoy, participate and experience a culture. In particular, this is a project that targets cultural underprivileged people who do not have the opportunity to enjoy culture due to economic, geographical and social constraints. This is a representative example of the 'Project Sharing the Culture' run by the Arts Council Korea with budgets of a lottery fund as well.
  • Therefore, this study will look at the concept of cultural welfare, the direction of related government policy, and the status of cultural welfare services. Following this, it will be analyzed focusing on experiences of domestic and overseas ICT - based cultural welfare services.
  • This study focused on culture and art experience centre to present direction of cultural welfare based on ICT. For this purpose, the direction of government policies and the status of cultural welfare services were examined and then this study was analyzed with the case of museums and art galleries based on experiences of domestic and overseas ICT-based cultural welfare services.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (32)

  1. W.W. Shin, "A Study on the Difference of Perception and Prospect of Cultural Welfare Level," Journal of Culture Industry, Vol.16, No.2, pp.41-47, June 2016. 

  2. H.S. Lee, "2011 Analysis of Promotion Status of Cultural Welfare Project for Vulnerable Class,"Audit Research Institute, 2012 

  3. Ministry of Culture, Sports and Tourism, "2016 The Survey of Cultural Enjoyment," 2017. 

  4. Ministry of Culture, Sports and Tourism, "2016 Survey on National Leisure Activity," 2017. 

  5. H.W Yang, "Socio-economic Value Estimation and Policy Direction of Cultural Welfare Policy", Korea Culture Tourism Institute, 2012. 

  6. T.S. Hyun, "A Study on the Concept of Cultural Welfare and Cultural Welfare Policy," Social Welfare Policy 26 (12), pp. 101-122, 2006. 

  7. T.S. Hyun, "A Study on the Concept of Cultural Welfare and Cultural Welfare Policy," Social Welfare Policy 26 (12), pp. 101-122, 2006. 

  8. K.Y. Jeong, "A Study on the Legalization of Cultural Welfare Law," Korea Culture Tourism Institute, 2007 

  9. H.J. Kim, "The Trend of Cultural Welfare Policy in Korea and Policy Recommendations for Enlarging the Beneficiary of Cultural Welfare Programs", Korean association of arts management 26, pp. 35-63, May 2013. 

  10. H.J. Kim, "The Trend of Cultural Welfare Policy in Korea and Policy Recommendations for Enlarging the Beneficiary of Cultural Welfare Programs", Korean association of arts management 26, pp. 35-63, May 2013. 

  11. Ministry of Culture, Sports and Tourism, "2016 Lottery Fund Cultural Sharing Project Performance Research," 2016. 

  12. H.J. Kim, "The Trend of Cultural Welfare Policy in Korea and Policy Recommendations for Enlarging the Beneficiary of Cultural Welfare Programs", Korean association of arts management 26, pp. 35-63, May 2013. 

  13. K. S. Shin, 2007 Education White Paper "A New Understanding of Museum Education", National Folk Museum, 2007. 

  14. International council of museums http://icom.museum/ 

  15. National Museum of Korea, "Museum Education for Museum Experts", e-Learning Curriculum. 2017. Available: http://musedu.museum.go.kr/contents/06/01/01.pdf 

  16. M. R. Gruber, "The Role of E-Learning in Arts and Cultural Heritage Education, University of Innsbruck", Institute of Educational Sciences, Austria Open University of the Netherlands, CELSTEC, Netherlands, 2009 

  17. U. H. Heo, "A Study on Restoration and Utilization of Recorded Archaeological Data", Journal of Digital Contents Society, Vol. 18, No. 4, pp. 723-731, July. 2017. 

  18. A. Antonaci, M. Ott, and F. Pozzi, "Virtual Museums, Cultural Heritage Education and 21st Century skills", Istituto Tecnologie Didattiche -Consiglio Nazionale delle Ricerche, 2013. 

  19. M. Levoy, "The digital Michelangelo Project, in: 3-D Digital Imaging and Modeling," Proceedings, Second International Conference on, Ottawa, Canada, 1999. 

  20. N. Di Blas, C. Poggi, "3D for Cultural Heritage and Education: evaluating the impact", in: J. Trant and D. Bearman (Eds.), Museums and the Web 2006: Proceedings, Toronto: Archives & Museum Informatics, 2006. 

  21. K. Lee, "A Study on the principles and economic effects of 4W Hologram", The Journal of Image and Cultural Contents , Vol.11, pp.79-99 Dec, 2016. 

  22. Smithsonian National Museum of Natural History https://naturalhistory.si.edu/VT3/NMNH/z_NMNH-016.html 

  23. National Gallery. Available: https://www.nationalgallery.org.uk/visiting/virtual-tour 

  24. National Museum of Korea. Available: https://www.museum.go.kr/site/main/archive/post/archive_3853 

  25. EAZEL. Available: https://eazel.io 

  26. Interview with Independent Curator, H.Y. Gwak, Tuesday, November 21, 2017. 

  27. Interview with Independent Curator, H.Y. Gwak, Tuesday, November 21, 2017. 

  28. Y. J. Lim, and Y. S. Lee, "A Study on the Expansion of Cultural Contents through the Case of Sherlock Holmes", Journal of Korea Multimedia Society, Vol.20, No.10,pp. 1689-1696, October 2017. 

  29. Y. J. Lim, and Y. S. Lee, "A Study on the Expansion of Cultural Contents through the Case of Sherlock Holmes", Journal of Korea Multimedia Society, Vol.20, No.10,pp. 1689-1696, October 2017. 

  30. P. Zhao, S. Sintonen, and H. Kynaslahti, "The pedagogical functions of arts and cultural-heritage education with ICTs in museums a case study of FINNA and Google Art Project", In: Donald G. Perrin, Elizabeth Perrin, Brent Muirhead, Muhammad Betz, ed. 2015. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, Vol.12. No.1. 2015. 

  31. P. Capriottia, C. Carretonb, and A. Castillo, "Testing the level of interactivity of institutional websites: Frommuseums 1.0 to museums 2.0", International Journal of Information Management 36, pp. 97-104, 2016. 

  32. H. W. Park, "A Study on the Current State of Marketable Augmented-Realty-based Mobile Applicatior Development", The Journal of Image and Cultural Contents, Vol 3, pp.173-205, Apr. 2010. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로