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실감콘텐츠를 활용한 공연장 마케팅 방안 연구
A Study on Marketing Revitalization Plan of Performing Arts Theatre Using Realistic Contents 원문보기

디지털콘텐츠학회 논문지 = Journal of Digital Contents Society, v.19 no.2, 2018년, pp.309 - 318  

임영준 (동국대학교 일반대학원 연극학과) ,  이영숙 (동국대학교 영상문화콘텐츠연구원)

초록
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본 연구에서는 실감콘텐츠(VR AR MR)를 활용한 공연장 마케팅 방안을 제안하였다. 공연장은 관객이 직접 체감할 수 있는 공간이며, 공연장 마케팅 방안은 다음과 같다. 첫째, 공연장 좌석의 배치를 활용한 마케팅전략이다. 이는 가상현실(VR)을 통해 관객에게 원하는 관람석에서 공연이 어떤 각도와 시야로 관람되는지에 대한 예상이 가능하며 몰입감이 높은 좌석을 예매하도록 유도한다. 둘째, 혼합현실(MR)을 통해 공연 홍보 및 광고물을 활용한 콘텐츠 마케팅이다. 기존의 정적인 홍보수단에 비해 공연예술의 현장감을 살린 동적 홍보가 가능하다. 셋째, 등장 캐릭터를 활용한 마케팅전략이다. 공연은 1회성 예술이다. 이를 보완하도록 등장캐릭터가 공연의 한 장면을 증강현실(AR)콘텐츠로 사전에 제공하여 공연에 대한 흥미를 유발하도록 한다. 넷째, VR 소셜 네트워크를 구축하여 고객과 직접 소통하는 방법이다. 이를 통해 공연장 활성화를 위한 관객 유치에 도움이 되고자 한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

We proposed a marketing plan for the performing arts venue using realistic contents(VR, AR, and MR). The venue is a place where the audience can experience the performance directly. The marketing plan of the performance venue is as follows. Firstly, it is a marketing strategy that utilizes an arrang...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • It will be an opportunity to illuminate promising business fields related to virtual reality and augmented reality in preparation for a full-fledged fourth-generation industry, and this will serve as an opportunity to develop the performing arts industry. Therefore, this study suggests ways to activate the marketing of the performing arts using VR, AR, MR. This paper is organized as follows. In Chapter 2, it explores the concepts and examples of VR, AR, and MR, and the change of performing arts marketing with a definition of Space Marketing and Experiential Marketing.
  • In this study, VR, AR, and MR were suggested to promote the marketing of the performing arts. This paper describes the concepts and examples of VR, AR, and MR, the concept and characteristics of marketing, and the marketing strategies of venues, and discusses limitations of existing marketing systems. In addition, the marketing plan that can utilize VR, AR, MR in performing arts field is as follows.
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