최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기Journal of Korean academy of nursing = 대한간호학회지, v.47 no.6, 2017년, pp.842 - 853
정경인 (대동대학교 간호학부) , 최자윤 (전남대학교 간호대학.간호과학연구소)
Purpose: This study was conducted to identify effects of debriefing based on the clinical judgment model for nursing students on their knowledge, skill performance, clinical judgment, self-confidence and learner satisfaction during simulation based end-of-life care (ELC) education. Methods: Simulati...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
죽음은 무엇인가? | 죽음은 모든 인간이 필연적으로 맞게 되는 중대하면서도 자연적이고 정상적인 삶의 한 과정이다. 우리나라 사망통계 자료에 따르면 고령화와 함께 만성적인 질환뿐만 아니라 갑작스러운 사고로 인해 사망자 26만 명 중 18만 명(70%)이 의료기관에서 사망하였고 향후 10년 내 전체 사망자 중 의료기관 내 사망비율은 95% 수준을 넘을 것으로 예측되고 있다[1]. | |
최근 시뮬레이션 교육의 주제는 어떤 것들이 있는가? | 최근 시뮬레이션 교육에서 구조화된 디브리핑의 효과를 확인하는 연구가 국내에서도 이루어지고 있다. 교육주제는 수술전후환자간호, 수혈환자간호, 전문 혹은 기본 소생술, 흡인간호 등에서 이루어지고 있으며, 디브리핑의 종류는 비디오 활용 디브리핑, 구두 디브리핑, 임상판단모델 활용 디브리핑 등을 다루고 있고 이들 디브리핑을 서로 비교하여 우수한 디브리핑을 확인한 연구와 구조화된 디브리핑을 적용하여 효과를 확인한 연구가 이루어졌다. 결과변수로는 지식, 임상수행능력, 문제해결력, 비판적 사고성향, 임상판단력 등이 확인 되었다[5,7-10]. | |
시뮬레이션 교육은 어느 단계로 나누어지는가? | 이 방법은 간호대학생이 강의에서 습득한 지식을 임상현장에 적용할 수 있게 실제 임상과 유사한 환경을 조성하여 안전하면서도 실제 임상에서 수행하기 어려운 간호를 반복 재현하여 연습할 수 있는 장점이 있다[5]. 시뮬레이션 교육은 브리핑, 시뮬레이션, 디브리핑의 세 단계로 나누어지는데, 이 중 디브리핑은 시뮬레이션 학습의 핵심요소로 학습성과를 가장 많이 얻을 수 있는 교수전략이다[6]. 디브리핑을 통해 학습자는 수행과정에 대해 다시 생각할 수 있는 기회를 갖게 되며, 이러한 자기성찰을 통해 수행과정으로부터 교훈을 얻게 되어 앞으로 반복될 상황에서 똑같은 실수를 하지 않게 됨으로써 수행 자신감을 얻기 때문이다[6]. |
Korea National Statistical Office. Annual report on the cause of death statistics [Internet]. Daejeon: Korea National Statistical Office; c2015 [cited 2017 May 1]. Available from: http://kostat.go.kr/portal/korea/index.action.
Caton AP, Klemm P. Introduction of novice oncology nurses to end-of-life care. Clinical Journal of Oncology Nursing. 2006;10(5):604-608. https://doi.org/10.1188/06.CJON.604-608
Hamilton CA. The simulation imperative of end-of-life education. Clinical Simulation in Nursing. 2010;6(4):131-138. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2009.08.002
Sorensen R, Iedema R. Emotional labour: Clinicians' attitudes to death and dying. Journal of Health Organization and Management. 2009;23(1):5-22. https://doi.org/10.1108/14777260910942524
Eun Y, Bang SY. Effects of the Lasater's clinical rubric of debriefing in advanced cardiovascular life support training. Journal of the Korea Contents Association. 2016;16(4):516-527. https://doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.04.516
Raemer D, Anderson M, Cheng A. Fanning R, Nadkarni V, Savoldelli G. Research regarding debriefing as part of the learning process. Simulation in Healthcare. 2011;6 Suppl:S52-S57. https://doi.org/10.1097/SIH.0b013e31822724d0
Kim HJ. The effects of suction care self video-based debriefing-assisted learning in the fundamentals of nursing practice. Journal of Korean Academic Society of Home Health Care Nursing. 2015;22(1):88-97.
Oh HK. Effects of debriefing applying the clinical judgment rubric on nursing students' knowledge, skill performance and simulation effectiveness. Advanced Science and Technology Letters. 2015;116:104-109. https://doi.org/10.14257/astl.2015.116.22
Levett-Jones T, Lapkin S. A systematic review of the effectiveness of simulation debriefing in health professional education. Nurse Education Today. 2014;34(6):e58-e63. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2013.09.020
Al Sabei SD, Lasater K. Simulation debriefing for clinical judgment development: A concept analysis. Nurse Education Today. 2016;45:42-47. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2016.06.008
Tanner CA. Thinking like a nurse: A research-based model of clinical judgment in nursing. Journal of Nursing Education. 2006;45(6):204-211.
Lasater K. Clinical judgment development: Using simulation to create an assessment rubric. Journal of Nursing Education. 2007;46(11):496-503.
Nahm FS. Understanding effect sizes. Hanyang Medical Reviews. 2015;35:40-43. https://doi.org/10.7599/hmr.2015.35.1.40
Ministry of Health and Welfare. Introduction to hospice palliative care for palliative medical team members [Internet]. Goyang: National Cancer Center; c2012 [cited 2017 May 1]. Available from: http://hospice.cancer.go.kr/index.do.
METI. Program for Nursing Curriculum Integration (PNCI) 2. Seoul: Yaksan Publishing Co.; 2007. p. 1-50.
Shin H, Park CG, Shim K. The Korean version of the Lasater clinical judgment rubric: A validation study. Nurse Education Today. 2015;35(1):68-72. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2014.06.009
Moreland SS, Lemieux ML, Myers A. End-of-life care and the use of simulation in a baccalaureate nursing program. International Journal of Nursing Education Scholarship. 2012;9(1). https://doi.org/10.1515/1548-923X.2405
Kim CS. Development and effect of high fidelity patient simulation education program for nursing students [dissertation]. Seoul: Catholic University of Korea; 2012. p. 1-55.
Jeong KI. Attitudes toward death and terminal care in nursing students. Journal of the Daedong University. 2013;20:235-249.
Jeffries PR. A framework for designing, implementing, and evaluating simulations used as teaching strategies in nursing. Nursing Education Perspectives. 2005;26(2):96-103.
Ryoo EN, Ha EH. The importance of debriefing in simulation-based learning: Comparison between debriefing and no debriefing. Computers, Informatics, Nursing. 2015;33(12):538-545. https://doi.org/10.1097/CIN.0000000000000194
Chronister C, Brown D. Comparison of simulation debriefing methods. Clinical Simulation in Nursing. 2012;8(7):e281-e288. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2010.12.005
Kelly MA, Hager P, Gallagher R. What matters most? Students' rankings of simulation components that contribute to clinical judgment. Journal of Nursing Education. 2014;53(2):97-101. https://doi.org/10.3928/01484834-20140122-08
Lavoie P, Pepin J, Boyer L. Reflective debriefing to promote novice nurses' clinical judgment after high-fidelity clinical simulation: A pilot test. Dynamics. 2013;24(4):36-41.
Ha YK, Koh CK. The effects of mechanical ventilation simulation on the clinical judgment and self-confidence of nursing students. Perspectives in Nursing Science. 2012;9(2):119-126.
Mariani B, Cantrell MA, Meakim C, Prieto P, Dreifuerst KT. Structured debriefing and students' clinical judgment abilities in simulation. Clinical Simulation in Nursing. 2013;9(5):e147-e155. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2011.11.009
Ha EH, Song HS. The effects of structured self-debriefing using on the clinical competency, self-efficacy and educational satisfaction in nursing students after simulation. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education. 2015;21(4):445-454. https://doi.org/10.5977/jkasne.2015.21.4.445
Ministry of Foreign Affairs. OECD PISA in Focus [Internet]. Seoul: Ministry of Foreign Affairs; c2015 [cited 2017 Sep 1]. Available from: http://mcms.mofa.go.kr/webmodule/htsboard/template/read/hbdlegationread.jsp?typeID15&boardid11076&seqno1170376&cTITLE&t&pagenum1&tableNameTYPE_LEGATION&pc&dc&wc&lu&vu&iu&du.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.