Purpose : The current study objective was to determine the attitudes of nursing students to death, perception of end-of life care, and perceptions of educational training needs in relation to the provision of end-of life care, and to apply the results to the development of an efficient and effective...
Purpose : The current study objective was to determine the attitudes of nursing students to death, perception of end-of life care, and perceptions of educational training needs in relation to the provision of end-of life care, and to apply the results to the development of an efficient and effective education program in this regard. Method : Data collection was carried out between March and April 2017, and was achieved through the administration of a questionnaire to 124 caregivers working in a nursing home in C. A self-report instrument was used to measure nursing attitudes to death, perceptions of end-of-life care, and perceptions of educational training needs in relation to the provision of end-of-life care. The collected data were analyzed using SPSS(R) Statistics for Windows(R)(version 21.0), and were calculated was whole numbers, percentages, $mean{\pm}standard$ deviation, and Pearson's correlation coefficient. Results : The average scores obtained were 2.85 out of a maximum of 4.00, 2.14 out of 4.00, and 2.42 out of 4.00, for attitudes to death, perceptions of end-of-life, and perceptions of educational training needs in relation to the provision of end-of-life care, respectively. A positive correlation was found between attitudes to death and perceptions of end-of-life care, and a negative correlation was found between perceptions of end-of-life care and educational training needs in relation to the provision of end-of-life care. Conclusion : The development and implementation of an educational program is necessary to ensure positive attitudes to death in nursing students and improve their perceptions about end-of-life care. Further research is also warranted to determine the impact of such a program in this regard.
Purpose : The current study objective was to determine the attitudes of nursing students to death, perception of end-of life care, and perceptions of educational training needs in relation to the provision of end-of life care, and to apply the results to the development of an efficient and effective education program in this regard. Method : Data collection was carried out between March and April 2017, and was achieved through the administration of a questionnaire to 124 caregivers working in a nursing home in C. A self-report instrument was used to measure nursing attitudes to death, perceptions of end-of-life care, and perceptions of educational training needs in relation to the provision of end-of-life care. The collected data were analyzed using SPSS(R) Statistics for Windows(R)(version 21.0), and were calculated was whole numbers, percentages, $mean{\pm}standard$ deviation, and Pearson's correlation coefficient. Results : The average scores obtained were 2.85 out of a maximum of 4.00, 2.14 out of 4.00, and 2.42 out of 4.00, for attitudes to death, perceptions of end-of-life, and perceptions of educational training needs in relation to the provision of end-of-life care, respectively. A positive correlation was found between attitudes to death and perceptions of end-of-life care, and a negative correlation was found between perceptions of end-of-life care and educational training needs in relation to the provision of end-of-life care. Conclusion : The development and implementation of an educational program is necessary to ensure positive attitudes to death in nursing students and improve their perceptions about end-of-life care. Further research is also warranted to determine the impact of such a program in this regard.
요양보호사의 죽음에 대한 태도를 확인하고 임종간호에 대한 인지 및 교육 요구도를 파악하여 노인의 마지막 순간에 알맞은 돌봄을 제공하기 위한 교육 프로그램 개발의 기초자료를 제공하고자 시도되었다. 구체적인 목적은 다음과 같다.
제안 방법
수집된 130명의 자료 중 설문지 작성누락 등 불성실한 응답을 제외하여 총 124명의 자료가 최종연구 분석에 사용되었다. 자료수집 기간은 2017년 3월부터 4월까지이며, 연구대상자들이 속해 있는 각 요양병원을 직접 방문하여 부서장과 요양보호사의 동의를 얻어 본 연구의 목적과 연구에 참여하기로 동의한 요양보호사에게만 서면동의를 받고 설문지를 작성하도록 하였다. 연구 자료는 연구 목적 이외의 다른 목적으로 사용하지 않을 것과 무기명으로 처리되어 비밀이 보장됨을 설명하고 참여 과정에서 원치 않을 경우 언제든지 참여를 취소할 수 있다는 것을 알렸다.
대상 데이터
본 연구는 요양보호사의 죽음에 대한 태도를 확인하고 임종간호 인지 정도 및 교육 요구도를 파악하여 노인의 마지막 순간에 알맞은 간호를 제공하기 위한 교육 자료를 개발하기 위한 기초자료를 제공하고자 시도된 서술적 조사연구이다. S시에 소재 한 요양병원에 근무중인 요양보호사 124명을 대상으로 2017년 3월 부터 4월 까지 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS WIN 21.
본 연구에서는 C시에 소재한 요양병원에 근무하고 있는 요양보호사 총 150명을 대상으로 하였으며, 그 중 연구 참여를 서면 동의한 요양보호사 130명을 대상으로 자료를 수집하였다. 수집된 130명의 자료 중 설문지 작성누락 등 불성실한 응답을 제외하여 총 124명의 자료가 최종연구 분석에 사용되었다.
데이터처리
수집된 자료의 분석은 SPSS/WIN 21.0 프로그램을 이용하여 대상자의 일반적 특성, 죽음에 대한 태도, 임종간호에 대한 인지 및 교육 요구도는 실수와 백분율, 평균과 표준편차로 분석하였다. 죽음에 대한 태도, 임종간호에 대한 인지 및 교육 요구도의 상관관계는 Pearson's correlation coefficient로 분석하였다.
0 프로그램을 이용하여 대상자의 일반적 특성, 죽음에 대한 태도, 임종간호에 대한 인지 및 교육 요구도는 실수와 백분율, 평균과 표준편차로 분석하였다. 죽음에 대한 태도, 임종간호에 대한 인지 및 교육 요구도의 상관관계는 Pearson's correlation coefficient로 분석하였다.
이론/모형
죽음에 대한 태도는 Thorson과 Powell(1988)의 죽음의식 도구를 박석춘(1992)이 번안한 척도를 김정희(2006)가 수정·보완하여 사용한 도구를 사용하였다. 이 도구는 부정문항 12개, 긍정 문항 8개 문항으로 총 20문항으로 구성되어 있다.
성능/효과
0 프로그램을 이용하여 실수, 백분율, 평균과 표준편차로 분석하였다. 본 연구 결과 요양보호사의 죽음에 대한 태도는 4점 만점에 평점 2.85점으로 중간 정도였고, 요양보호사의 임종간호 인지는 4점 만점에 평점 2.14점, 임종간호 요구도는 4점 만점에 평점 2.42점이였다. 요양보호사의 죽음에 대한 태도는 임종간호 인지, 임종간호 교육 요구도와 유의한 정적 상관관계를 보였으며, 임종간호 인지는 임종간호 교육 요구도와 유의한 부적 상관관계가 있는 것으로 나타났다.
42점이였다. 요양보호사의 죽음에 대한 태도는 임종간호 인지, 임종간호 교육 요구도와 유의한 정적 상관관계를 보였으며, 임종간호 인지는 임종간호 교육 요구도와 유의한 부적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 요양보호사의 죽음에 대한 긍정적 태도 변화와 임종간호에 대한 인지능력을 향상 시킬 수 있는 교육자료 개발 시 이러한 요인을 반영할 필요가 있다.
후속연구
따라서 추후 지역별 반복 연구를 통해 연구결과를 다양한 요인을 파악할 수 있는 추후 연구를 제안한다. 둘째 요양보호사들의 죽음에 대한 긍정적 태도 변화와 임종간호에 대한 인지능력을 향상 시킬 수 있는 교육 과정 개발과 교육 프로그램 개발 및 개발된 프로그램을 적용하고 효과를 분석하는 추후 연구를 제안한다.
첫째, 본 연구는 연구대상자 표집 과정에서 일부 지역의 요양보호사를 편의 표집 하였으므로 결과를 일반화 하는 것에 한계점을 가지고 있다. 따라서 추후 지역별 반복 연구를 통해 연구결과를 다양한 요인을 파악할 수 있는 추후 연구를 제안한다. 둘째 요양보호사들의 죽음에 대한 긍정적 태도 변화와 임종간호에 대한 인지능력을 향상 시킬 수 있는 교육 과정 개발과 교육 프로그램 개발 및 개발된 프로그램을 적용하고 효과를 분석하는 추후 연구를 제안한다.
본 연구의 결과를 토대로 몇 가지 제안점은 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 연구대상자 표집 과정에서 일부 지역의 요양보호사를 편의 표집 하였으므로 결과를 일반화 하는 것에 한계점을 가지고 있다. 따라서 추후 지역별 반복 연구를 통해 연구결과를 다양한 요인을 파악할 수 있는 추후 연구를 제안한다.
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
노인들의 죽음과 관련된 정책적 개선이 시급한 이유는 무엇인가?
9 % 높기 때문에 이와 관련된 개선 정책이 필요하다. 특히 등급 판정을 받은 노인 중 시설에 입소한 대부분의 노인들은 요양시설에서 생의 마지막을 보내고 있기 때문에 노인들의 죽음과 관련된 정책적 개선이 시급하다(이현지, 2015; 정현정, 2016).
존엄한 죽음을 맞이하기 위한 돌봄 서비스를 더 원하는 이유는 무엇인가?
현재 인구 고령화와 의학적 발전으로 인해 사람들의 관심은 어떻게 사느냐 뿐 아니라 어떻게 죽느냐의 문제까지 고려하게 되었다(김신미 등, 2013). 이러한 관점의 변화와 발 맞추어 죽음을 앞둔 노인들은 요양시설에서 자신의 질병 치료와 관련된 돌봄 서비스 보다는 존엄한 죽음을 맞이하기 위한 돌봄 서비스를 더 원하고 있다(이현지, 2015).
노인 요양시설에서 생활하는 노인의 만족도와 상태는 무엇에 따라 변화되는가?
노인 요양시설에서 생활하는 노인들의 삶의 만족도와 상태는 요양보호사들이 노인을 대하는 태도와 돌봄의 질에 따라 변화된다(김진과 이서영, 2013; 홍세영, 2011). 따라서 임종을 앞두고 생의 마지막 순간을 의미 있게 보내기 위해서는 요양보호사들이 갖고 있는 죽음에 대한 긍정적 태도와 임종에 대한 질적인 돌봄이 절대적으로 필요하다.
참고문헌 (30)
강기선(2006). 간호과 학생의 죽음의식, 호스피스 인지도, 태도 및 간호요구도 비교. 論文集-논문집편집위원회, 29, 11-25.
강종덕(2009). 노인요양시설 종사자들의 직무스트레스에 관한 연구. 초당대학교 대학원, 석사학위 논문.
Ajzen I, Fishbein M(1977). Attitude-behavior relations: a theoretical analysis and review of empirical research. Psychological Bulletin, 84(5), 888-918.
Black K(2005). Social workers' personal death attitudes, experiences, and advance directive communication behavior. Journal of Social Work End-of-Life & Palliative Care, 1(3), 21-35.
Braun M, Gordon D, Uziely B(2010). Association between oncology nurses' attitudes toward death and caring for dying patients. Oncol Nurs Forum, 37(1), 43-39.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.