가족용 장편애니메이션<인사이드 아웃>에 나타난 이행대상(transitional object) 캐릭터의 서사적 활용 연구 A study on the narrative use of transitional object-characters in the family feature animation 원문보기
주인공의 모험을 조력하는 감초역할로 등장했지만 머천다이징 시장에서 크게 성공한 애니메이션캐릭터 올라프(겨울왕국), 미니언즈(슈퍼배드) 등등의 대중적인 인기비결은 귀여운 디자인에 있기도 하지만 해당 캐릭터의 심층에 이행대상의 특성들이 내포되어 있기 때문이라고 추정할 수 있다. 이행대상(transitional object)이란 아동심리학자 도널드 위니콧이 제안한 개념으로 간단히 표현하자면 유아가 어머니에게서 정신적으로 분리되는 과정에서 일시적으로 어머니를 대신하는 애착인형이나 상상 친구를 말한다. 하지만 이행대상 이론을 서사콘텐츠캐릭터연구에 적용하기 위해서는 이행대상 캐릭터에 관한 기준과 지표를 새롭게 정립하는 연구가 선결 되어야 했다. 이에 본 연구는 성장주체와 성장조력자의 '정서적 관계'를 기준으로 이행대상 캐릭터의 성향을 판단하는 정서적 지표를 새롭게 구축하였다. 그 지표는 4가지 정서적 역할(유사가족, 성장매개, 전기이행대상, 후기이행대상), 6가지 정서적 행위(안아주기, 보호하기, 받아주기, 주도권제공, 관계개선, 상호주관), 3가지 정서적 인상(접촉인상, 보호제공인상, 보호유도인상, 공격수용인상)항목으로 구성되었다. 위 지표를 적용하여 가족용 장편애니메이션<인사이드아웃(Inside out)>의 주요캐릭터들을 분석해 보았을 때 빙봉(Bing Bong)과 슬픔이(Sadness)가 높은 이행대상 캐릭터 성향을 보였다. 특히 슬픔이의 분석을 통해 가족용 장편애니메이션의 이행대상 캐릭터들이 어떠한 양상으로 작품의 성장서사를 강화하는데 활용되는지 유추 할 수 있었다. 이행대상 캐릭터인 슬픔이는 성장주체에게 '촉진적 정서'를 제공하는 양상으로 성장주체가 외적인 성공을 거둘 수 있도록 돕고 성장주체의 내적인 성숙과제를 '투사' 하는 양상으로 성장주체의 내적성숙을 도와 성장서사를 안팎으로 보조하고 있었던 것이다. 연구결과 이행대상 캐릭터들이 성장주체에게 제공하는 정서적 체험은 성장주체에게 감정이입하는 관객들에게도 전이되어 가족용 장편애니메이션의 어린이관객과 어른관객들에게 각각 다른 층위의 정서적인 만족감을 안겨주고 있었다.
주인공의 모험을 조력하는 감초역할로 등장했지만 머천다이징 시장에서 크게 성공한 애니메이션캐릭터 올라프(겨울왕국), 미니언즈(슈퍼배드) 등등의 대중적인 인기비결은 귀여운 디자인에 있기도 하지만 해당 캐릭터의 심층에 이행대상의 특성들이 내포되어 있기 때문이라고 추정할 수 있다. 이행대상(transitional object)이란 아동심리학자 도널드 위니콧이 제안한 개념으로 간단히 표현하자면 유아가 어머니에게서 정신적으로 분리되는 과정에서 일시적으로 어머니를 대신하는 애착인형이나 상상 친구를 말한다. 하지만 이행대상 이론을 서사콘텐츠캐릭터연구에 적용하기 위해서는 이행대상 캐릭터에 관한 기준과 지표를 새롭게 정립하는 연구가 선결 되어야 했다. 이에 본 연구는 성장주체와 성장조력자의 '정서적 관계'를 기준으로 이행대상 캐릭터의 성향을 판단하는 정서적 지표를 새롭게 구축하였다. 그 지표는 4가지 정서적 역할(유사가족, 성장매개, 전기이행대상, 후기이행대상), 6가지 정서적 행위(안아주기, 보호하기, 받아주기, 주도권제공, 관계개선, 상호주관), 3가지 정서적 인상(접촉인상, 보호제공인상, 보호유도인상, 공격수용인상)항목으로 구성되었다. 위 지표를 적용하여 가족용 장편애니메이션<인사이드아웃(Inside out)>의 주요캐릭터들을 분석해 보았을 때 빙봉(Bing Bong)과 슬픔이(Sadness)가 높은 이행대상 캐릭터 성향을 보였다. 특히 슬픔이의 분석을 통해 가족용 장편애니메이션의 이행대상 캐릭터들이 어떠한 양상으로 작품의 성장서사를 강화하는데 활용되는지 유추 할 수 있었다. 이행대상 캐릭터인 슬픔이는 성장주체에게 '촉진적 정서'를 제공하는 양상으로 성장주체가 외적인 성공을 거둘 수 있도록 돕고 성장주체의 내적인 성숙과제를 '투사' 하는 양상으로 성장주체의 내적성숙을 도와 성장서사를 안팎으로 보조하고 있었던 것이다. 연구결과 이행대상 캐릭터들이 성장주체에게 제공하는 정서적 체험은 성장주체에게 감정이입하는 관객들에게도 전이되어 가족용 장편애니메이션의 어린이관객과 어른관객들에게 각각 다른 층위의 정서적인 만족감을 안겨주고 있었다.
It can be assumed that the reasons why the animation characters, 'Olaf (in Frozen Kingdom)' and 'Minions (in Super Bad)', etc., which were very successful in the merchandising market while having won the popularity better than the main characters are very popular even though such characters appeared...
It can be assumed that the reasons why the animation characters, 'Olaf (in Frozen Kingdom)' and 'Minions (in Super Bad)', etc., which were very successful in the merchandising market while having won the popularity better than the main characters are very popular even though such characters appeared only by playing a funny role while assisting the adventures of the main characters are not only because of their cute appearances but also because such characters have their own core features in their inner world as the transitional object-characters. Simply expressing, a 'Transitional Object' as a concept suggested by a child psychologist, 'Donald Winnicott', means a lovey doll or an imaginary friend which temporarily replaces an infant's mother during the procedure when the infant is mentally separated from its mother. However, in case that the theory of transitional objects was applied directly to many narrative content characters for doing a study, there must have been done some studies in advance for establishing some new criteria and indexes related to the transitional object-characters of such narrative contents. Accordingly, while thinking that the 'emotional relationship' between a growth-subject and a growth mediator must be dealt with as the most important content in order to define a transitional object-character in a narration clearly, this researcher established some emotional index for judging the propensities of a transitional object-character on the basis of such way of thinking. The index is composed of 4 kinds of emotional roles (quasi-family member, growth mediator, lovey doll, an imaginary friend), 6 kinds of emotional supports (hugging, protecting, accepting, giving the initiative, improving the relationship and mutual supervising) and 4 kinds of emotional impressions (impression by contacting, impression to protect and impression accepting an attack). In case that some main characters of a family feature animation, 'Inside Out', are analyzed while the index mentioned above is applied, it was found that 'Bing Bong' and 'Sadness' have a high propensity as a transitional object-character. Especially, it could be inversely inferred in which ways some good transitional object-characters can help the narrations on growth of a family feature animation by taking a look at the character, 'Sadness' that has the highest propensity as a transitional object-character. The transitional object-character, 'Sadness' assists the narration on growth internally and externally by helping the internal maturity of a growth-subject in a way of projecting the tasks for the internal maturity of a growth-subject while helping the growth-subject to be successfully externally in a way of providing the growth-subject with some kinds of facilitating emotion. As the results from this Study, since such kinds of emotional experiences provided by such transitional object-characters are displaced to not only the relevant growth-subjects but also the audience who are emphasized with such growth-subjects as they are, such transitional object-characters play a role of hidden benefactors who induce some immersion into the narrations and provide child and adult audience with various layers of emotional satisfaction.
It can be assumed that the reasons why the animation characters, 'Olaf (in Frozen Kingdom)' and 'Minions (in Super Bad)', etc., which were very successful in the merchandising market while having won the popularity better than the main characters are very popular even though such characters appeared only by playing a funny role while assisting the adventures of the main characters are not only because of their cute appearances but also because such characters have their own core features in their inner world as the transitional object-characters. Simply expressing, a 'Transitional Object' as a concept suggested by a child psychologist, 'Donald Winnicott', means a lovey doll or an imaginary friend which temporarily replaces an infant's mother during the procedure when the infant is mentally separated from its mother. However, in case that the theory of transitional objects was applied directly to many narrative content characters for doing a study, there must have been done some studies in advance for establishing some new criteria and indexes related to the transitional object-characters of such narrative contents. Accordingly, while thinking that the 'emotional relationship' between a growth-subject and a growth mediator must be dealt with as the most important content in order to define a transitional object-character in a narration clearly, this researcher established some emotional index for judging the propensities of a transitional object-character on the basis of such way of thinking. The index is composed of 4 kinds of emotional roles (quasi-family member, growth mediator, lovey doll, an imaginary friend), 6 kinds of emotional supports (hugging, protecting, accepting, giving the initiative, improving the relationship and mutual supervising) and 4 kinds of emotional impressions (impression by contacting, impression to protect and impression accepting an attack). In case that some main characters of a family feature animation, 'Inside Out', are analyzed while the index mentioned above is applied, it was found that 'Bing Bong' and 'Sadness' have a high propensity as a transitional object-character. Especially, it could be inversely inferred in which ways some good transitional object-characters can help the narrations on growth of a family feature animation by taking a look at the character, 'Sadness' that has the highest propensity as a transitional object-character. The transitional object-character, 'Sadness' assists the narration on growth internally and externally by helping the internal maturity of a growth-subject in a way of projecting the tasks for the internal maturity of a growth-subject while helping the growth-subject to be successfully externally in a way of providing the growth-subject with some kinds of facilitating emotion. As the results from this Study, since such kinds of emotional experiences provided by such transitional object-characters are displaced to not only the relevant growth-subjects but also the audience who are emphasized with such growth-subjects as they are, such transitional object-characters play a role of hidden benefactors who induce some immersion into the narrations and provide child and adult audience with various layers of emotional satisfaction.
픽사 30주년을 맞아 진행한 설문조사에서 20~30대 서울 및 수도권 거주자가 응답한 가장 기억에 남는 디즈니, 픽사 캐릭터 1, 2위는 누구인가?
픽사 30주년을 맞아 리서치 전문 업체 마크로밀엠브레인이 20~30대 서울 및 수도권 거주 남녀 500명을 대상으로 진행한 설문조사에 따르면, 가장 기억에 남는 디즈니, 픽사 캐릭터로 가족용 장편애니메이션<인사이드 아웃>의 ‘슬픔이(Sadness)’가 응답률 16%로 토이스토리의 주인공 우디에 이어 2위에 올랐다.1) 이는 의외의 결과로 <인사이드아웃>에 등장하는 슬픔이 캐릭터는 작품속의 조연에 불과하였고 주연인 '기쁨이(Joy)'의 여정을 더디게 만들기도 하고 비협조적인 태도로 기쁨이의 짜증을 유발하 기도 하는 캐릭터이기도 했기 때문이다.
이행대상은 무엇인가?
‘이행대상’이란 개념은 간단히 설명하자면 아기가 어머니 에게서 분리되는 불안을 일시적으로 해소하기 위해 제공받게 되는(혹은 창조하게 되는) 애착인형이나 안심담요 등을 지칭하는 아동심리학의 개념이며 영유아들이 머릿속에서 만들게 되는 상상속 놀이친구를 칭하기도 한다. 본 연구의 첫 번째 목적은 슬픔이와 도리의 인기비결이‘이행대상(transitional object)’이라는 개념으로 심층적으로 설명 되어질 수 있다고 보고 모호하게 인식 되던 이행대상캐릭터의 개념을 명확하게 재정립 한 후 이를 지표 삼아 가족용 장편 애니메이션 <인사이드아웃>에서의 이행대상 캐릭터 빙봉과 슬픔이를 분석하는 것이다.
가장 기억에 남는 디즈니, 픽사 캐릭터 중 하나로 슬픔이가 뽑힌 것이 의외인 이유는 무엇인가?
픽사 30주년을 맞아 리서치 전문 업체 마크로밀엠브레인이 20~30대 서울 및 수도권 거주 남녀 500명을 대상으로 진행한 설문조사에 따르면, 가장 기억에 남는 디즈니, 픽사 캐릭터로 가족용 장편애니메이션<인사이드 아웃>의 ‘슬픔이(Sadness)’가 응답률 16%로 토이스토리의 주인공 우디에 이어 2위에 올랐다.1) 이는 의외의 결과로 <인사이드아웃>에 등장하는 슬픔이 캐릭터는 작품속의 조연에 불과하였고 주연인 '기쁨이(Joy)'의 여정을 더디게 만들기도 하고 비협조적인 태도로 기쁨이의 짜증을 유발하 기도 하는 캐릭터이기도 했기 때문이다. 흥행에 크게 성공한 디즈니의 <니모를 찾아서>에 등장하는 건망증 물고기 '도리' 역시 주인공의 여정에 혼란을 가중시키던 조연캐릭터였지만 열광적인 인기에 힘입어 스핀오프 <도리를 찾아서>에서 당당하게 주연의 자리를 차지한다.
이영준, 눈사람과 고릴라를 통해 본 아동의 놀이 공간: '후기 전이 대상','잠재적 공간'과 '중간영역'을 중심으로, 현대영어영문학, 제58권 3호(2014), pp.151-70.
황혜영, 김지홍, 국내의 가족(Family)용 애니메이션에 관한 연구, 한국콘텐츠학회 종합학술대회 논문집 vol.4(2006)pp.232-4.
조이뉴스24, "'인사이드 아웃' 감독 "네 안의 슬픔을 허하라"(일문일답)", http://joynews.inews24.com/php/news_view.php?g_menu701100&g_serial905529, 2015.06.26
아주경제, "'토이스토리' 2030이 뽑은 '다시 보고싶은 픽사' 영화 1위 선정...2위는?", http://www.ajunews.com/view/20160711134422115, 2016.07.11
Christopher Booker, The seven basic plots, Bloomsbury Academic, 2004.
Lisa Stock, Inside out-the essential guide, Dorling Kindersley, 2015.
Peter L. Rudnytsky, Transitional Objects and Potantial Spaces_literary uses of D.W.WINNCOTT, Columbia University Press, 1993.
Manon Ham, "The Child vs his Family: Pinocchio as a Reaction to the Mirror Stage and the Transitional Object", Universiteit van Amsterdam MA-Thesis, 2013.
Michael Rustin, "Fantasy and reality in Miyazaki's animated world". Psychoanalysis, culture & society, vol.17(2012),pp.169-84.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.