$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

How Can We Improve the Lesson on Seasonal Change? 원문보기

대한지구과학교육학회지 = Journal of the Korean society of earth science education, v.10 no.3, 2017년, pp.254 - 261  

Han, Je-jun (Unbong Elementary School) ,  Chae, Dong-hyun (Jeonju National University of Education)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이 연구는 계절 변화에 대한 초등학생들과 벨리즈 초등교사의 선개념을 조사하고 계절 변화의 원인을 이해하는데 도움이 되는 실험을 고안한 것이다. 계절 변화에 대한 선개념을 알아보기 위해 계절변화를 학습하지 않은 초등학교 6학년 91명의 학생과 벨리즈 초등교사 10명을 대상으로 개방형 질문지와 인터뷰를 실시하였으며, 귀납적 분석법을 이용하여 범주화하였다. 초등학생과 벨리즈 초등교사는 계절 변화의 원인을 지구의 자전, 태양과 지구 사이의 거리, 지구의 공전, 환경오염이나 기후변화 등으로 생각하고 있었다. 그리고 이러한 오개념은 공간 인식에 대한 어려움, 교과서나 교재의 부정확함 등에 기인하는 것으로 나타났다. 계절 변화에 대한 부정확한 선개념을 바로 잡고 계절 변화 수업을 개선하기 위하여 지구 자전축의 기울기에 따른 태양의 남중 고도와 낮과 밤의 길이를 측정하고, 이를 비교하는 실험을 고안하였다. 이 실험은 태양의 남중 고도와 낮의 길이 변화와 같은 자연 현상을 모형을 통해 측정할 수 있도록 하여 계절변화의 원인을 이해하는데 도움을 줄 수 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study is to investigate preconception of elementary school students and Belizean elementary school teachers and to devise experiment to understand a cause of seasonal change. An open-ended questionnaire and interviews were conducted for 91 6th grade students who didn't learn seasonal change and...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • The inquiry on the causes of seasonal changes through experiments measuring the altitude of the sun. This experiment is to determine how experiments measuring the altitude of the sun at each position on the earth affect understanding the causes of seasonal changes. The altitudes of the sun are measured and compared, and the causes of seasonal changes are investigated.
  • The inquiry on the causes of seasonal changes through experiments measuring the lengths of day and night. This experiment is to determine how the experiment of measuring the lengths of day and night at each position on the earth affects understanding the causes of seasonal changes. The lengths of day and night are measured and compared, and the causes of seasonal changes are scrutinized.
  • After the research, the researcher interviewed each student. This interview is about explaining the A4 sized paper each student completed by the student.
  • This study examined 10 Belizean elementary school teachers visiting Korea in the name of improving the teaching-learning ability in the elementary science field and the contribution to the internationalization. They consisted of 5 males and 5 females and their careers as teachers ranged from 5 to 25 years of teaching experience.

가설 설정

  • - Is there any change in the altitude of the sun and shadow length?
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (14)

  1. Atwood, R. & Atwood, V. (1996). Preservice elementary teachers'conceptions of causes of seasons. Journal of Research in Science Teaching, 33, 553-563. 

  2. Chae, D. (1992). Childhood thought about causes of seasonal change, Journal of Korea Earth Science, 4(1), 34-43. 

  3. Chae, D. & Lee, W. (1993). Sources of naive theories in astronomical phenomena. Journal of Korea Science Education, 13(1), 1-11. 

  4. Chae, D. (1998). Effect of new seasonal change experimental model to Student teachers'change of conception, Journal of Korea Elementary Science Education, 17(1), 23-31. 

  5. Chae, D., Byun, W., & Son, Y. (2003). A qualitative study of preservice teachers'change of season. Journal of Korea Elementary Science Education, 22(1), 109-120. 

  6. Champagne, A. B., & Klopfer, L. E. (1983). Naive theories and science learning. Paper presented at the annual meeting of the American Association of Physics Teacher, New York.(ERICDocument ReproductionServiceNo.ED225825). 

  7. Cosgrove, M. M., & Osborne, R. J. (1983). Children's conceptions of changes of state of water. Journal of Research in Science Teaching, 20(9), 825-838. 

  8. Frede, V. (2008). The seasons explained by refutational modeling activities. Astronomy Education Review, 7(1), 44-56. 

  9. Ko, K. (2000). Elementary students' conception about seasonal change. postgraduate thesis from Korea University of Education. 

  10. Kim, H. (1990). Research about science conception of Elementary students and study of method for correction, Journal of Korea Science Education, 10(2), 11-24. 

  11. Ha, O. (1999). Students'Conception Research about Sun altitude and seasonal change. Postgraduate thesis of Seoul National University of Education. 

  12. Sadler, P. M. (1987). Astronomy, proceedings of the Second International Seminar Misconceptions and Educational Strategies in Science and mathematics. Ithaca, NY: Cornell University. 

  13. Schoon, K. J. (1989). Misconceptions in the Earth Science (Doctoral Dissertation, Loyola University of Chicago, 1988). Dissertation Abstracts International, 50, 915-A. 

  14. Schnepps, M. H. (1988). A Private Universe-Preconceptions that block learning (Videotape). Cambridge, MA: Harvard University and the Smithsonian Institution. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로