최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.18 no.12, 2017년, pp.359 - 371
민은영 (고창중학교) , 장유진 (한양대학교 상담심리대학원)
This study qualitatively examined the lives of non-tenured, secondary school teachers who are preparing for the teachers' exam. Semi-structured, face-to-face interviews were conducted with ten teachers and the data were analyzed using the consensual qualitative research method. Most of the participa...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
기간제 교사의 특징은 무엇인가? | 기간제 교사는 경력이나 호봉은 인정받지만 정규직 교사와는 달리 수개월 혹은 1년 단위의 계약을 통해 학교에서 근무하고 있다. 이러한 불안정한 신분에도 불구하고 그들이 학교에서 맡은 역할과 업무 측면에서는 정규 교사와 다를 바가 없으며 오히려 과중한 업무양으로 인해 극심한 스트레스를 경험하고 있는 것으로 확인되고있다[2]. | |
기간제 교사가 극심한 스트레스를 경험하고 있는 이유는 무엇인가? | 기간제 교사는 경력이나 호봉은 인정받지만 정규직 교사와는 달리 수개월 혹은 1년 단위의 계약을 통해 학교에서 근무하고 있다. 이러한 불안정한 신분에도 불구하고 그들이 학교에서 맡은 역할과 업무 측면에서는 정규 교사와 다를 바가 없으며 오히려 과중한 업무양으로 인해 극심한 스트레스를 경험하고 있는 것으로 확인되고있다[2]. 기간제 교사들이 학교 현장의 주요한 구성원으로 인식되고 이들의 삶과 문화가 정규직 교사와는 다르다는 점이 고려되면서 이들의 교직 생활과 경험을 이해하려는 실증적 노력들이 이어져 오고 있다. | |
연구에 참여한 체육교사들의 핵심적 경험은 무엇인가? | 김현지[9]는 7명의 중등 체육교사들을 심층 면담하고, 근거이론을 이용하여 면담 내용을 분석하여 직무 스트레스의 구조적 맥락을 파악하였다. 이 연구에 참여한 체육교사들의 핵심적 경험은 ‘과중한 업무’, ‘차별대우’, ‘자격지심’으로 개념화 되었고, 이러한 스트레스에 대해 참여자들은 침묵으로 순응하거나 스스로의 발전을 위해 더 애쓰는 것으로 나타났다. 또한, 대처의 결과로 이직에 대한 고민을 진지하게 하거나 학생들을 통해 교육자로서의 의미를 발견함으로써 적응해 가는 것으로 밝혀졌다. |
B. M. Cho, "A study on the adaptation of the contract-based teachers to academic profession", Master's thesis. Graduate School of Education, Kyungsung University, 2010.
C. W. Park & B. K. Huh, "An ethnographic study on the contract teachers' school lives in a high school", Korean Journal of Educational Administration, vol. 31, no. 3, pp. 51-72, 2013.
D. S. Seo, "A phenomenological study on the adaption of the secondary school contracted-based teachers to academic profession", Master's thesis. Graduate School of Education, Kyungsung University, 2014.
E. S. Choi, "Study of the job stress and job satisfaction on contracted teachers", Master's thesis. Graduate School of Education, Kyunghee University, 2008.
E. S. Jang, S. H. Choi, & G. E. Lee, "Effect of neoliberal education policy on the appointment system of teachers - Focusing on the growth of contracted teachers", Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, vol. 18, no. 2, pp. 465-471, 2017. DOI: https://doi.org/10.5762/KAIS.2017.18.2.465
H. J. Choi, "The effect of fixed-term teachers on students' performance using the national-level students' scholastic aptitude test result - The case of general high schools", Journal of Korean Economics Studies, vol. 32, no. 6, pp. 5-36, 2014.
H. J. Jun, "A study on the managerial state of contract-teachers and its improvement", Master's thesis. Graduate School of Education, Kangwon University, 2010.
H. J. Kim. "Grounded theoretical analysis on the job stress for the short term physical teachers at secondary school", Korean Journal of Sports Science, vol. 21, no. 6, pp. 983-991, 2012.
H. K. Cho, "The effects of contract teachers on academic achievement", Journal of Korean Economy Association, vol. 61, no. 2, pp. 5-29, 2013.
Hill, C. B., Knox, S., Thompson, B. J., Williams, E., Hess, S. A., & Ladany, N., "Consensual Qualitative Research: An update", Journal of Counseling Psychology, vol. 52, no. 2, pp. 196-205, 2005. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-0167.52.2.196
Hill, C. E., Thompson, B. J., & Williams, E. N. "A guide to conducting consensual qualitative research". The Counseling Psychologist, vol. 25, no. 4, pp. 517-572, 1997. DOI: https://doi.org/10.1177/0011000097254005
I. Jun, S. H. Oh, & H. Y. Sung, "The effects of job insecurity among contract teachers on job stress and job attitude", Journal of Business Research, vol. 30, no. 3, pp. 85-109, 2015.
J. H. Kim, "A study on job stress and stress-coping styles in contract-based secondary teachers: With priority given to comparison between public and private school teachers", Master's thesis. Graduate School of Education, Kyungsung University, 2017.
J. J. Oh, "A study on the conditions and consciousness of contract teachers - In case of secondary schools in Busan", Master's thesis. Graduate School of Education, Busan National University, 2004.
J. S. Han, "A study on adaptation to school life of contracted teachers in elementary schools", Master's thesis. Graduate School of Education, Kyungin National University of Education, 2013.
J. Y. Choi, "A study on the relationship between the organizational effectiveness and job insecurity, organizational justice and job stress in private secondary schools", Master's thesis. Graduate School of Management, Youngnam University, 2013.
K. H. Ryu, S. C. Choi, & B. C. Kim, "A ethnographical research on the school life of the elementary school's period-limit teachers", The Journal of Research in Education, vol. 41, pp. 121-147, 2011.
Korea Education Development Institute, "Education Statistics Yearbook: 2005-2015", Ministry of Education, 2016.
M. S. Lee, "A qualitative approach on role adaptation and performance through the experiences of temporary teachers" Korean Journal of Special Education, vol. 48, no. 3, pp. 341-363, 2013.
Maeil Business News Korea [Internet]. Contract-based, non-tenured teachers not allowed for tenure [cited 2017 Aug 22], Available From: http://news.mk.co.kr/newsRead.php?year2017&no563061. (accessed Nov., 1, 2017)
S. H. Kim, "A research about the relationship of teacher's position, the view of teaching and job satisfaction - Focus on the difference of a regular teacher and term teacher", Master's thesis. Graduate School of Education, Chungnam National University, 2009.
S. K. Kim "Determinants influencing on the burnout of short-term school counselors", Journal of Community Welfare, vol. 51, no. 4, pp. 15-71, 2014. DOI: https://doi.org/10.15300/jcw.2014.51.4.51
S. S. Go, " A Study on elementary school term teachers' view of teaching profession and troubles", Master's thesis. Graduate School of Education, Kangwon National University, 2001.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.