$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

주제전문사서로서의 정신보건사서 양성 교육과정 개발
Developmental of Curriculum for Training Professional Librarians Specializing in the Field of Mental Health 원문보기

한국도서관 정보학회지 = Journal of Korean Library and Information Science Society, v.48 no.4, 2017년, pp.259 - 282  

임성관 (휴독서치료연구소, 경기대학교 교육대학원)

초록

본 연구는 사회구조의 변화 및 새로운 도서관 서비스의 출현에 대한 대응기제로서 정신보건사서라는 전문 인력 양성 교육과정을 개발하여 제시하는데 목적이 있다. 이를 위해 문헌 조사를 통해 독서치료의 특징, 정신보건사서의 역할, 자격요건과 양성제도를 살펴보고, 이에 따른 계속 교육의 필요성과 실제 교육과정 개발 시 고려해야 할 일련의 단계를 고찰하였다. 나아가 정신보건사서 양성을 위하여 문헌정보학과 교과목에 독서치료 영역에 해당하는 교과목을 개설하고, 향후 교과과정 편성에 있어서 주제전문화를 강화하기 위한 방안의 필요성, 그리고 우리나라 현실에서 정신보건사서의 양성을 위한 바람직한 방안으로 문헌정보학과 대학원에 '정신보건사서' 과정을 설치할 것을 제안하였다. 본 연구의 결과는 주제전문사서의 자질 개발과 확충을 위한 지침으로서, 주제전문사서의 역할 확립과 우리나라 도서관 현장과 학계의 당면 문제를 해결할 수 있는 기초 자료를 제공하게 될 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

There is a strong need to develop a training program for specialized personnel called mental health librarian. The study examines the necessity of ongoing education as series of steps to be considered in actual curriculum development, by looking at the features of bibliotherapy through a literature ...

주제어

참고문헌 (28)

  1. Han, Sang-Wan. 1975. The Developmental Function of subject Specialist in Reference/Information of University Library. M.A. thesis. Major in Library Science Graduate School of Yeonsei University. 

  2. Industry-Academic Cooperation Foundation in Seoul National University. 2009. A Developmental of Improvement on the System and Education for Mental Health Professional Agents'. Seoul: Seoul National University. 

  3. Kang, Mia-Hye. 2004. "A Study on the Education for the Subject Specialist Librarianship." Duksung Women's University Journal, 34: 67-86. 

  4. Kim, Chang-Gon. 2013. "The Review of Training Cutticulum(1997-2013) for Mental Health Social Workers." Korean Journal of Social Welfare Education, 24: 161-187. 

  5. Kim, Jeong-Gun & Song, Young-Im. 2003. "Community Mental Health Issues and Bibliotherapy." Journal of Korean Library and Information Science Society, 34(1):19-41. 

  6. Kim, Jeong-Woon. 2013. A study on factors of library's space organization for social healing. M.A. thesis. Major in Interior Architecture Department of Architecture Hongik University Graduate School. 

  7. Kim, Jung-Han. 1970. "The Librarianship and the Related Area Studies." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 1: 133-146. 

  8. Kim, Na-Kyung & Son, Hueng-Soo. 2010. "Understanding Medicine as a Multidimensional Concept in the Legal Context." Health Law, 11(2): 75-112. 

  9. Lee, Ho-Sin. 2012. Narrative Inquiry on the Professional Identity of Subject Specialist : Focusing on Law Librarians. Ph.D. diss., Department of Library and Information Science Graduate School of Sungkyunkwan University. 

  10. Lee, Sang-Don. 2004. Health Care System & Law. Seoul: Korea University Press. 

  11. Lee, Yeon-Ok. 2010. "A Study on the Trends and Characteristics of Mental Health Services in the Public Libraries of North America." Journal of Korean Library and Information Science Society, 41(1): 51-76. 

  12. Nam, Young-Joon & Heo, Oun-Soon. 2005. "A Study on the Curriculums of Library and Information Science for Subject Specialist." Journal of Korean Library and Information Science Society, 36(3): 39-64. 

  13. National Seoul University Education Institute. 1999. Glossary of Education. Seoul: Rain of Summer. 

  14. Noh, Dong-Jo & Nam, Min-Seok. 2013. "An Analysis on the Effectiveness of Book Selection and Circulation After Introducing to Subject Librarian." Journal of Korean Society for Information Management, 30(3): 229-147. 

  15. Noh, Young-Hee & Noh, Dong-Jo & Ahn, In-Ja & Kim, Sung-Jin. 2008. "An Analysis of Subject Specialized Services in Korea." Journal of Korean Library and Information Science Society, 39(4): 97-123. 

  16. Park, Ji-Hyun. 2006. A Study on the curriculum for cultivation of a specialized theme librarian : a case of special library. M.A. thesis. Department of Library Education Graduate School of Education Kyonggi University. 

  17. Sagong, Chul et al. 2003. Glossary of Library and Information Science. Seoul: Korean Library Association. 

  18. Shim, Won-Sik. 2009. "Curriculum Development of Training Librarians for Subject Liaison Service." Journal of Korean Library and Information Science Society, 40(1): 541-560. 

  19. Song, Young-Im. 2003. A Study of the Role of Public Libraries in Mental Health Issues : With Special Reference to the Use of Bibliotherapy Program. M.A. thesis. Department of Library Archives and Information Studies Graduate School Pusan National University. 

  20. Yim, Min-Jeong. 2015. A Study on the Professional Qualifications of Law Librarian. M.A. thesis. Major in Information Service Department of Library and Information Science Graduate School of Chung-Ang University. 

  21. Fussler, Herman H. 1949. "The Bibliographer Working in a Broad Area of Knowledge." College and Research Libraries, 10: 199-202. 

  22. Holbrook, A. 1972. "The Subject Specialist in Polytechnic Libraries." New Library World, 73: 393-396. 

  23. Humphreys, Kenneth. 1967. "Recent Developments in University Librarianship." International Librarianship. Ed. by George Chandler. (London: The Library Association): 129-135. 

  24. Hynes, A. M. & Hynes-Berry, M. 1994. "Biblio/Poetry therapy-The Interactive process : A Handbook." St. Cloud, MN : North Star Press of St. Cloud. 

  25. S. L. A. 2005. Competencies for Special Librarians of the 21st Century, revised June 2003. [cited 2015. 10. 12]. 

  26. WHO. 2005. "Human Resources and Training in Mental Health." 

  27. 대한간호협회 정신간호사회. [cited. 2015. 10. 12]. 

  28. 한국독서치료학회. [cited. 2015. 10. 12]. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로