최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국도서관 정보학회지 = Journal of Korean Library and Information Science Society, v.49 no.4, 2018년, pp.187 - 218
김수경 (창원문성대학교 문헌정보과) , 차성종 (숭의여자대학교 문헌정보과) , 이승채 (전북대학교 문헌정보학과) , 황금숙 (대림대학교 아동문헌정보과)
The purpose of this study is to develop a curriculum for the Training of Specialized Librarians who have both practical and theoretical knowledge in order to enhance the professionalism of reading instruction required by librarians. For this purpose, We developed a training librarian course for read...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
지능정보사회 및 문화사회로 전환되며 사서직무는 어떻게 변화해야 하는가? | 이에 지능정보사회 및 문화사회로 전환하고 있는 사회환경의 변화에 따라 사서직무도 “고객, 경쟁, 변화”라는 업무 환경의 변화, 업무 성격의 변화, 조직 구조의 변화, 또한 사서의 업무가 기존의 도서관이라는 공간을 떠나 사서와 그 이외의 직업으로 빠르게 파생되어 가고 있는 현실 등 수많은 변화가 지속적으로 이어지고 있어 변화를 자각하고, 신속히 업무에 반영하는 것은 사서직의 경쟁력과 직결된 문제이기도 하다. | |
도서관 사서의 책무는? | 도서관 사서는 여러 독서교육 및 독서문화 활동을 통해서 지역주민들에게 책과의 만남을 쉽게 만들어 줄 수 있도록 다양한 독서문화 프로그램을 개발하여 많은 사람들이 참여할 수 있는 독서문화 환경을 마련해 주어야 할 책무가 있다. | |
독서지도 전문사서 교육과정에서 이수해야하는 교과목은? | 독서지도 전문사서 교육과정은 총 17개 모듈, 총 267시간으로 편성하였다. 수준별로는 기초–심화–고급 과정 순이며, 8개 기초과정 교과목은 모두 사이버 교육 형태이며 총 74시수를 이수하게 되고, 5개 심화과정은 집합 3개 교과목과 사이버와 집합을 혼용한 2개 교과목 총 100시간을 이수하게 되며, 4개의 고급과정 교과목은 모두 집합교육 형태로 이루어지며, 총 93시간을 이수하게 된다. |
Kwon, Nahyun. 2016. Trends in the Online Continuing Professional Development for Librarians and Applications of Professional Competencies. Journal of The Korean Society for Library and Information Science, 50(2): 215-243.
Kim, Soo-Kyoung et al. 2017. A study on the development and training of curriculum for fostering reading librarian. Ministry of Culture, Sports and Tourism.
Noh, Young-Hee and Ahn, In-Ja, and Hoang, Gum-Sook. 2008. A Study on Analyzing Demands for Professional Librarians in Domestic and Foreign Countries. Journal of The Korean Society for Library and Information Science, 42(2): 189-208.
Park, HyunJu and Lee SangBok. 2010. Curriculum Planning for Children's Librarian. Journal of The Korean Biblia Society for Library and Information Science, 21(2): 97-110.
Byun, Woo-Yeoul. 2008. A Study of the Training Program of Reading Education Professionals. Journal of Korean Library and Information Science Society, 39(3): 187-212.
Song, Gi-Ho .2011. An Analysis of Teacher Librarians' Preference on Subjects for their Customized Intensive In-Service Training Program. Journal of The Korean Society for Library and Information Science, 45(2): 163-184.
Song, YoungSuck. 2007. Reading Instructor What is the problem?. Changbi Review of Chidren's Literature, 5(3): 117-126.
오용순. 2014. 책 읽는 나라 만들기를 위한 정책토론회-독서문화진흥 기본계획(2014-2018) 실현 방안. 국회지속가능경제연구회. 82-84
Lee, Man-Soo. 2009. A Study on the Curriculum for the Private Certificates According to the Reading Education. Journal of Korean Library and Information Science Society, 40(3): 181-202.
Lee, Myeong-Hee. 2007. A Study on the Content Construction of "Reading Education" Course in LIS. Journal of The Korean Biblia Society for Library and Information Science, 18(1): 23-44.
Lee, Seung-Chae. 2012. A Case Study of USC SLIS for Improving Library and Information Science Curriculum in Korea. Journal of The Korean Society for Library and Information Science, 46(1): 341-363.
Lee, Joung-Hee. 2013. Research on Analyzing and Improving the actual state of managing the training courses for reading supervisors. M.A. Thesis, Pusan National University.
Jeong, Hye-Mi and Cha Mi-Kyeong. 2007. A Study on the Undergraduate Curriculum Development of Library and Information Science for Children's Librarians. Journal of The Korean Biblia Society for Library and Information Science, 18(2): 161-181.
Cha, Mi-Kyeong. Continued program development to enhance the professionalism of children's librarians. National Library for Children and Young Adults
Choi, Sang-Hee. 2007. An Analysis on the Roles, Responsibilities, and Job Qualifications of Instruction Librarians in Librarian Job Ads. Journal of The Korean Society for Library and Information Science, 41(3): 201-215.
최영환. 1999. 국민 독서운동과 독서지도 전문가의 역할. 독서연구(한국독서학회), 4: 283-306.
황금숙, 이경민. 2015. 독서관련 민간자격과 교육 및 훈련과정 현황 분석. 한국독서교육학회지, 3(1): 5-39.
Hoang, Gum-Sook et al. 2015. A Study on the Tasks of Public Librarians based on Job Analysis. Journal of Korean Library and Information Science Society, 39(2): 407-427.
Hoang, Gum-Sook and Kim Soo-Kyoung. 2008. A Study on the Development of Manual for 'Reading Classroom' Program in Public Libraries. Journal of Korean Library and Information Science Society, 42(1): 233-251.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.