$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

독서지도 전문사서 양성을 위한 교육과정 개발 연구
A Study on the Curriculum Development for the Training of Specialized Librarians in Reading Guidance 원문보기

한국도서관 정보학회지 = Journal of Korean Library and Information Science Society, v.49 no.4, 2018년, pp.187 - 218  

김수경 (창원문성대학교 문헌정보과) ,  차성종 (숭의여자대학교 문헌정보과) ,  이승채 (전북대학교 문헌정보학과) ,  황금숙 (대림대학교 아동문헌정보과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 사서에게 요구되는 독서지도 관련 전문성 강화를 위해 실무와 이론을 겸비한 독서지도 전문사서 양성을 위한 교육과정을 개발하는 것이다. 이를 위해 문헌연구, FGI, 델파이 분석 등의 연구방법을 통하여 독서지도 전문사서 교육과정을 개발하였다. 그 결과 독서지도 전문사서 교육과정은 총 17개 모듈, 총 267시간으로 편성하였다. 수준별로는 기초-심화-고급 과정 순이며, 8개 기초과정 교과목은 모두 사이버 교육 형태이며 총 74시수를 이수하게 되고, 5개 심화과정은 집합 3개 교과목과 사이버와 집합을 혼용한 2개 교과목 총 100시간을 이수하게 되며, 4개의 고급과정 교과목은 모두 집합교육 형태로 이루어지며, 총 93시간을 이수하게 된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to develop a curriculum for the Training of Specialized Librarians who have both practical and theoretical knowledge in order to enhance the professionalism of reading instruction required by librarians. For this purpose, We developed a training librarian course for read...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
지능정보사회 및 문화사회로 전환되며 사서직무는 어떻게 변화해야 하는가? 이에 지능정보사회 및 문화사회로 전환하고 있는 사회환경의 변화에 따라 사서직무도 “고객, 경쟁, 변화”라는 업무 환경의 변화, 업무 성격의 변화, 조직 구조의 변화, 또한 사서의 업무가 기존의 도서관이라는 공간을 떠나 사서와 그 이외의 직업으로 빠르게 파생되어 가고 있는 현실 등 수많은 변화가 지속적으로 이어지고 있어 변화를 자각하고, 신속히 업무에 반영하는 것은 사서직의 경쟁력과 직결된 문제이기도 하다.
도서관 사서의 책무는? 도서관 사서는 여러 독서교육 및 독서문화 활동을 통해서 지역주민들에게 책과의 만남을 쉽게 만들어 줄 수 있도록 다양한 독서문화 프로그램을 개발하여 많은 사람들이 참여할 수 있는 독서문화 환경을 마련해 주어야 할 책무가 있다.
독서지도 전문사서 교육과정에서 이수해야하는 교과목은? 독서지도 전문사서 교육과정은 총 17개 모듈, 총 267시간으로 편성하였다. 수준별로는 기초–심화–고급 과정 순이며, 8개 기초과정 교과목은 모두 사이버 교육 형태이며 총 74시수를 이수하게 되고, 5개 심화과정은 집합 3개 교과목과 사이버와 집합을 혼용한 2개 교과목 총 100시간을 이수하게 되며, 4개의 고급과정 교과목은 모두 집합교육 형태로 이루어지며, 총 93시간을 이수하게 된다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (28)

  1. Kwon, Nahyun. 2016. Trends in the Online Continuing Professional Development for Librarians and Applications of Professional Competencies. Journal of The Korean Society for Library and Information Science, 50(2): 215-243. 

  2. Kim, Soo-Kyoung et al. 2017. A study on the development and training of curriculum for fostering reading librarian. Ministry of Culture, Sports and Tourism. 

  3. Noh, Young-Hee and Ahn, In-Ja, and Hoang, Gum-Sook. 2008. A Study on Analyzing Demands for Professional Librarians in Domestic and Foreign Countries. Journal of The Korean Society for Library and Information Science, 42(2): 189-208. 

  4. Park, HyunJu and Lee SangBok. 2010. Curriculum Planning for Children's Librarian. Journal of The Korean Biblia Society for Library and Information Science, 21(2): 97-110. 

  5. Byun, Woo-Yeoul. 2008. A Study of the Training Program of Reading Education Professionals. Journal of Korean Library and Information Science Society, 39(3): 187-212. 

  6. Song, Gi-Ho .2011. An Analysis of Teacher Librarians' Preference on Subjects for their Customized Intensive In-Service Training Program. Journal of The Korean Society for Library and Information Science, 45(2): 163-184. 

  7. Song, YoungSuck. 2007. Reading Instructor What is the problem?. Changbi Review of Chidren's Literature, 5(3): 117-126. 

  8. Ahn, In-Ja and Noh Dong-Jo, Noh Younghee, Kim Sung-Jin. 2009. Competency Based Curriculum Development of Subject Specialist Librarians. Journal of The Korean Society for Library and Information Science, 43(1): 333-361 

  9. Ahn, In-Ja and Choi Sang-Ki and Noh Younghee, and Kim Ju-Sup. 2012. A Study of the Curriculum Courses of Library and Information Career Paths in Korea. Journal of Korean Library and Information Science Society, 43(4): 373-402. 

  10. 오용순. 2014. 책 읽는 나라 만들기를 위한 정책토론회-독서문화진흥 기본계획(2014-2018) 실현 방안. 국회지속가능경제연구회. 82-84 

  11. Yoon, Hee-Yoon. 2015. A Study on the Reform Plan of Librarian Education Program for Librarianship in Korea. Journal of Korean Library and Information Science Society, 46(2): 49-69. 

  12. Lee, Man-Soo. 2009. A Study on the Curriculum for the Private Certificates According to the Reading Education. Journal of Korean Library and Information Science Society, 40(3): 181-202. 

  13. Lee, Myeong-Hee. 2007. A Study on the Content Construction of "Reading Education" Course in LIS. Journal of The Korean Biblia Society for Library and Information Science, 18(1): 23-44. 

  14. Lee, Seung-Chae. 2012. A Case Study of USC SLIS for Improving Library and Information Science Curriculum in Korea. Journal of The Korean Society for Library and Information Science, 46(1): 341-363. 

  15. Lee, Joung-Hee. 2013. Research on Analyzing and Improving the actual state of managing the training courses for reading supervisors. M.A. Thesis, Pusan National University. 

  16. Jang, Durk-Hyun and Ku Bon-Jin, and Yoon Hee-Yoon. 2015. A Research on the Continuing Education for Librarians : Current Situations and Suggestions. Journal of Korean Library and Information Science Society, 46(2): 181-202. 

  17. Jeong, Hye-Mi and Cha Mi-Kyeong. 2007. A Study on the Undergraduate Curriculum Development of Library and Information Science for Children's Librarians. Journal of The Korean Biblia Society for Library and Information Science, 18(2): 161-181. 

  18. Cho, Chan-Sik and Na Byung-Joon. 2015. A Study on Professionalism of Librarianship in Public Libraries: The Case of Humanities Lectures at the Dongdaemun-Gu Public Digital Library. Journal of The Korean Society for Library and Information Science, 49(2): 195-213. 

  19. Cha, Mi-Kyeong. Continued program development to enhance the professionalism of children's librarians. National Library for Children and Young Adults 

  20. Cha, Sung-Jong. 2014. A Study of the Curriculum Design based on Digital Environment for the Private Certificates of Reading Instruction. Journal of Korean Library and Information Science Society, 45(3): 213-247. 

  21. Cha, Sung-Jong. 2016. A Study on National Competency Standards-based Curriculum Design of the Practical Training Courses in Library and Information Science. Journal of The Korean Society for Library and Information Science, 50(1): 457-491. 

  22. Choi, Sang-Hee. 2007. An Analysis on the Roles, Responsibilities, and Job Qualifications of Instruction Librarians in Librarian Job Ads. Journal of The Korean Society for Library and Information Science, 41(3): 201-215. 

  23. 최영환. 1999. 국민 독서운동과 독서지도 전문가의 역할. 독서연구(한국독서학회), 4: 283-306. 

  24. Hoang, Gum-Sook and Kim Soo-Kyoung. 2015. Study on the Current Situation Analysis of Reading Related Qualifications and Management Plan. Journal of Korean Library and Information Science Society, 46(1): 291-320. 

  25. 황금숙, 이경민. 2015. 독서관련 민간자격과 교육 및 훈련과정 현황 분석. 한국독서교육학회지, 3(1): 5-39. 

  26. Hoang, Gum-Sook. 2010. A Study on the Developing Teaching-Learning Method for Reading Guidance Librarians. Journal of Korean Library and Information Science Society, 41(4): 355-381. 

  27. Hoang, Gum-Sook et al. 2015. A Study on the Tasks of Public Librarians based on Job Analysis. Journal of Korean Library and Information Science Society, 39(2): 407-427. 

  28. Hoang, Gum-Sook and Kim Soo-Kyoung. 2008. A Study on the Development of Manual for 'Reading Classroom' Program in Public Libraries. Journal of Korean Library and Information Science Society, 42(1): 233-251. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로