$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

대학도서관 사서 역량개발 방향 탐색을 위한 직원교육 현황분석
An Analysis of Continuing Education Status for Competency Development of Academic Librarians 원문보기

한국도서관 정보학회지 = Journal of Korean Library and Information Science Society, v.52 no.1, 2021년, pp.255 - 277  

최윤희 (국가과학기술인력개발원) ,  정유경 (한남대학교 문헌정보학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 사서의 자기계발 관심영역을 알아보기 위해 대학도서관 사서가 한 해 동안 수강한 교육이수내역을 바탕으로 사서 계속교육의 현황을 파악하고자 하였다. 이를 위해 한국교육학술정보원에서 실시한 대학도서관 통계의 직원 교육훈련 항목을 활용하였으며, 사서들의 교육이수내역 30,404건을 대상으로 직원교육의 핵심 키워드를 부여하고 분류하는 작업을 수행하여 사서의 선호 교육주제, 대학 규모별, 지역별, 월별 관심 있는 교육주제 등의 현황을 살펴보았다. 분석결과, 전체 수강강좌의 주제 중 가장 많이 나타난 직원교육 주제는 'DB이용'과 '자료목록'으로 나타났으며, 대학 유형(대학/전문대학)과 규모, 지역 등에서 사서의 교육훈련 관심영역 간의 차이를 확인하였다. 또한, 사서들에게 요구되는 다양한 역량에 비해 '정보자원 및 평가'와 관련된 주제 영역에 관심이 치우쳐져 있음을 알 수 있었다. 본 연구는 대학도서관 사서들의 교육이수내역 전수조사를 통해 교육의 주제영역에 따른 현황을 파악한 것으로, 향후 대학도서관 사서들의 실질적인 관심사를 반영하고 보다 체계적인 교육과정을 개발하는데 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study aims to analyze the current status of continuing education for academic librarians based on the records of education. For this purpose, the study investigated the academic librarian's preferences for the topics of continuing education in terms of regional and monthly differences using the...

주제어

참고문헌 (33)

  1. Academic Information Statistics System 'Rinfo' (2020, Dec. 1). Available: http://www.rinfo.kr 

  2. Chang, Hye-Rhan, Hong, Hyun-Jin, Noh, Young-Hee, & Oh, Eui-Kyung (2008). A study on the curriculum development of continuing education for academic librarians in Korea. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 42(3), 133-168. 

  3. Choi, Sanghee (2019). Identifying topics of LIS curricula by keyword analysis: focused on information technology classes of US and Korea. Journal of Korean Library and Information Science Society, 50(2), 43-60. 

  4. Hahn, Bock-Hee (1999). Study of the curriculum of the library and information science education programs prepared for the changing environment. Journal of Korean Library and Information Science Society, 30(2), 179-198. 

  5. Hwang, Ok-Gyung (2006). A study on the continuing education program for academic librarians. Journal of Korean Library and Information Science Society, 37(2), 173-190. 

  6. Hwang, Ok-Gyung & Oh, Se-Hoon (2006). A study on the operation model of continuing education for academic librarians. Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 17(1), 249-263. 

  7. Jang, Durk-Hyun, Ku, Bon-Jin, & Yoon, Hee-Yoon (2015). A research on the continuing education for librarians: current situations and suggestions. Journal of Korean Library and Information Science Society, 46(2), 181-202. 

  8. Jeong, Jae Sim, Hwang, Young Hui, Kim, Yongbum, Ryu, Jae Geum, Kim, Mi Kyung, Choi, So-Eun, Park, Myung Sook, Lee, Hyangkyu, Lee, Kyung-Sook, & Choi-Kwon, Smi (2018). Current status of biological nursing science education for clinical nurses in general hospital. Journal of Korean Biological Nursing Science, 20(1), 47-53. 

  9. Jo, Yeran, Jo, Yoonhee, Lee, Yonghwa, Park, Kyungho, & Shon, Inja (2002). The survey of continuous education program of hospital pharmacists. Journal of Korean Society of Health-System Pharmacists, 19(2), 178-183. 

  10. Kim, Giyeong & Choi, Yoonhee (2012). A suggestion of criteria for categorizing libraries into types: linking between library and information. Journal of the Korean Society for Information Management, 29(1), 395-404. 

  11. Kim, Hye-Joo (2015). A study on the continuing education & training program for the disbled users service special librarian. Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 26(2), 173-197. 

  12. Kim, Jinhee, Choi, SeoYeon, Lim, Cheolil, & Ham, Yoonhee (2019). Development of a data curation training program for research support for librarians. Journal of Education & Culture, 25(6), 757-779. 

  13. Koo, Joung Hwa, Woo, Yunhee, Shin, Nanhee, & Cho, Yong Wan (2020). A study on the course development for librarians' continuing education to build up multicultural competencies in library services. Journal of Korean Library and Information Science Society, 51(3), 351-384. 

  14. Korea Institute of Human Resources Development in Science and Technology (2019). Self-design of Career Development - SDF cube. Cheongju: KIRD. 

  15. Kwon, Nahyun (2016). Trends in the online continuing professional development for librarians and applications of professional competencies. Journal of the Korean Library and Information Science Society, 50(2), 215-243. 

  16. Lee, Hyunjung & Kim, Giyeong (2017). A study on the effectiveness of continuing education for university librarians. Journal of the Korean Society for Information Management, 34(1), 111-134. 

  17. Lee, Seung-Chae (2012). A case study of USC SLIS for improving library and information science curriculum in Korea. Journal of the Korean Library and Information Science Society, 46(1), 341-363. 

  18. Lim, Seong-Gwan (2017). Developmental of curriculum for training professional librarians specializing in the field of mental health. Journal of Korean Library and Information Science Society, 48(1), 259-282. 

  19. Ministry of Employment and Labor (2018). 2016-2030 Manpower Supply and Demand Forecast supposed by the Industry 4.0. MOEL. Sejong: Ministry of Employment and Labor. 

  20. Noh, Younghee (2005). A comparative study on the curriculum development of library & information science in korea in line with the structural shifts of the society. Journal of Korean Library and Information Science Society, 36(1), 479-503. 

  21. Noh, Younghee (2015). A study on the characteristic changing of the library and information science curriculum. Journal of Korean Library and Information Science Society, 46(4), 79-107. 

  22. Park, Hyeon, Park, In-Seok, Son, Myung-Jin, Cha, Yongwoon, & Hyun, Chang-Taek (2016). Improvement of domestic construction re-education through status analysis. Korean Journal of Construction Engineering and Management, 17(1), 83-91. 

  23. Park, Ok Nam (2018). A study on the changes of libraries and directions of librarian education in the era of the fourth industrial revolution. Journal of the Korean Library and Information Science Society, 52(1), 285-311. 

  24. Park, Ok Nam, Kim, Sin-Young, Chang, Kyungwon, & Cha, Sung-Jong (2017). The study on development of evaluation system for demonstrating effectiveness of librarian education program. Journal of the Korean Society for Information Management, 34(4), 173-199. 

  25. Park, Soo-Hee & Jeong, Dong-Youl (2012). A study on developing a model of a liaison training program for academic librarians in Korea. Journal of the Korean Library and Information Science Society, 46(4), 311-339. 

  26. Shim, Wonsik (2009). Curriculum development of training librarians for subject liaison service. Journal of Korean Library and Information Science Society, 40(1), 541-560. 

  27. Shin, Guee-Soon (2005). The necessity of continuing education in university library librarians. Journal of Korean Private University Libraries Association, 6, 197-211. 

  28. Um, Young-ai (2009). The changes in the curricula of the departments of library and information science. Journal of Korean Library and Information Science Society, 40(2), 409-427. 

  29. Yoon, Hee-Yoon & Joung, Hyun-Tae (2015). A study on the reform plan of librarian education program for librarianship in Korea. Journal of Korean Library and Information Science Society, 46(2), 49-69. 

  30. Yoon, Yung-Dai (2003). A study of education for medical librarianship. Journal of Korean Library and Information Science Society, 34(1), 131-146. 

  31. American Library Association (2009). ALA's Core Competences of Librarianship. Available: http://www.ala.org/educationcareers/sites/ala.org.educationcareers/files/content/careers/corecomp/corecompetences/finalcorecompstat09.pdf 

  32. Saunders, L. (2020). Core Knowledge and Specialized Skills in Academic Libraries. C&RL Online, 81(2). https://crl.acrl.org/index.php/crl/article/view/24336/32167 

  33. The CARL Competencies Working Group (2020). Competencies For Librarians In Canadian Research Libraries. Available: https://www.carl-abrc.ca/wp-content/uploads/2020/09/Competencies-Final-EN-1-2.pdf 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로