$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

경제적 수준과 교수효능감의 관계에서 자아존중감의 매개효과: 예비유아교사를 중심으로
The Mediating Effects of Self-esteem on the Relationship between Economic Level and Teaching Efficacy : Focused on Early Childhood Preservice Teacher 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.15 no.2, 2017년, pp.393 - 403  

하정희 (경인여자 대학교) ,  이종만 (경인여자 대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구에서는 예비유아교사의 경제적 수준과 자아존중감교수효능감의 상관관계를 살펴보고, 경제적 수준과 교수효능감의 관계에서 자아존중감의 매개효과에 대해 알아보고자 하였다. 연구대상은 인천시에 소재한 2개 대학의 유아교육과 학생 457명이며 수집된 자료는 SPSS 통계 프로그램을 사용하여 적률상관분석과 중다회귀분석을 실시하였다. 연구결과 주요변수들 간에 모두 정적상관이 있었으며 경제적 수준과 개인적 교수효능감의 관계에서 자아존중감의 매개효과가 나타났다. 연구결과, 주요변수들 간에 모두 정적상관이 있었으며 경제적 수준과 개인적 교수효능감의 관계에서 자아존중감의 매개효과가 나타났다. 경제적 수준과 일반적 교수효능감의 관계에서는 자아존중감의 매개효과가 나타나지 않았다. 본 연구를 통해 예비유아교사의 자아존중감과 교수효능감에 대한 경제적 수준의 영향력을 파악하고 이를 고려하여 예비유아교사의 교수효능감 신장을 위한 교육과정의 개발과 지도가 필요함을 시사하고 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to investigate the correlation on the relationship between economic level, self-esteem and teaching efficacy first, and then to investigate the mediating effects of self-esteem on the relationship between economic level and teaching efficacy. The subjects of this study ...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 둘째, 예비유아교사의 경제적 수준과 교수효능감 간의 관계에서 자아존중감의 매개적 효과는 어떠한가?
  • 따라서 본 연구에서는 예비유아교사의 경제적 수준과 교수효능감의 관계에서 자아존중감의 매개효과를 규명하고자 하며 다음과 같은 연구문제를 제시한다.
  • 이에 후속연구에서는 자아존중감과 교수효능감 등의 변인들의 관계를 학년별로 비교하여 검증하기를 기대한다. 또한 자아존중감 강화 교육과정 개발과 운영의 효과를 검증한 연구를 제안하는 바이다.
  • 첫째, 예비유아교사의 경제적 수준과 자아존중감 및 교수효능감의 상관관계는 어떠한가?
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
교수효능감이란 무엇인가? 교사의 교수효능감 수준은 교수행위를 예측할 수 있는 가장 중요한 변인이다. 교수효능감은 학습자의 학업 성취, 동기 수준, 학습전략 등 교육현장에서 실제적으로 많은 차이를 가져옴으로써 교직생활 전반에 중요한 역할을 하게 된다[8,9]. 교사의 교수방법이나 기술, 전략 등을 습득하는 것이 전문성 확보에 필수적이기는 하지만 교사의 신념체계로서 교수효능감은 가르치는 상황에서 기울이는 노력과 장애에 처했을 때 보여주는 인내수준에 영향을 주며[10] 보다 목적지향적이고 혁신적으로 교육실제에 접근하도록 하는 경향이 있다[8,11].
예비 유아교사의 교육이 중요한 이유는 무엇인가? 이러한 상황 때문에 예비 유아교사 단계의 교육은 중요한 의미가 있는데, 전문성과 자질을 갖춘 유아교사로서의 준비는 유아교사를 양성하는 대학교육에서부터 시작되기 때문이다[2]. 예비유아 교사는 향후 교사의 역할과 직무를 성공적으로 수행하기 위해 요구되는 지식, 기능, 성향, 태도 등을 교사양성교육 단계에서부터 총체적으로 준비해 나갈 필요가 있다[4].
유아교사의 영향은 무엇인가? 유아교사는 유아의 적응 및 교우관계에 중요한 영향을 미치는 사회화 요인이며 전인적 발달 및 학습을 자극하는 등 유아교육의 질적인 수준을 결정하는 핵심 요인[1]으로 교사의 판단과 의사결정은 매우 구체적인 교수학습의 상황에까지 영향을 미치게 된다[2]. 특히 무한경쟁시대에 교육의 수월성과 인성교육이 동시에 중요시되는 교육현실에서 교사의 자질과 전문성 확보에 대한 논의가 더욱 활발해지고 있다[3].
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (50)

  1. Jung-Yoon, Kwon, "The relationships among emotional intelligence, emotional labor, and working atress of child-care teachers", Korean Journal of Early Childhood Education, Vol.30, No.6, pp.269-290, 2010. 

  2. Yoon-Se Hwang, Young-Sook Jang, Mi-sook Choi, "An effect of teaching pratices and organizational climate in kindergarten on the self-concept, role performance and teaching efficacy", The Korean Association of Child Care and Education, Vol.38, No.4, pp.195-218, 2004. 

  3. Seung-Yoon Yoo, "A study on the use of visual narrative materials for developing upright character in a preservice teacher of early childhood teacher education", Journal of Korean Ethics Studies, Vol.99, pp.263-298, 2014. 

  4. Soon-Mee Kang, Kyung-Hoon Lew, "Correlations among self-concept, creative personality and teacher-efficacy of college students in early childhood education major", Journal of the Institute of Youth Facility and Environment, Vol.12, No.1, pp.87-95, 2014. 

  5. Suk-Soon Lee, "A study on the teacher's efficacy and temperamental characteristics of early childhood pre-service teachers", Journal of Early Childhood Education and Educare Administration, Vol.13, No.4, pp.267-286, 2009. 

  6. Kyung-Chul Kim, In-Sook Choi, Jeong-Sun Hong, "Relationships among professional learning environments and teacher efficacy belief in child care center", The Journal of Korea Open Association for Early Childhood Education, Vol.12, No.4, pp.115-135, 2007. 

  7. Ashton. P. T., "A motivational paradigm for effective teacher education". Journal of Teacher Education, Vol.35, pp.28-32, 1984. 

  8. Woolfolk, E., & Hoy, K., "Prospective teachers' sense of efficacy and beliefs about control". Journal of Educational Psychology, Vol.82, No.1, pp.81-91, 1990. 

  9. Guskey, R., & Passaro, D., "Teacher efficacy: A study of construct dimensions". American Educational Research Journal, Vol.31, No.3, pp.627-643, 1984. 

  10. Gibson, S., & Dembo, M. H., "Teachers efficacy: A construct validation". Journal of Educational Reserarch, Vol.76, No.4, pp.569-598, 1984. 

  11. Anderson, R,, Greene, M,, & Loewen, P., "Relationships among teachers and students' thinking skills, sense of efficacy, and student achievement". Journal of Educational Research, Vol.34, No.2, pp.148-165, 1988. 

  12. San-Yeo Kim, "The Relationships Among Communicative Competence, Teaching Efficacy and Job Satisfaction of Early Childhood Teachers". Kyonggi University Education Graduate School. 2011. 

  13. Gibson, S.,& Dembo, M. H., "Teachers efficacy: An important factor in school improvement". The elementary school School Journal, Vol.86, No.2, pp.173-184, 1985. 

  14. Seong-Taek Lim, Teacher Efficacy. Seoul : Kanghyun publisher. 2011. 

  15. Hyun-Kyunh Lee, Myung-Ja Nam, "The field practice experiences, The Self-Esteem and the Teacher Efficacy of Pre-Service Kindergarten Teachers". Early Childhood Educational Research & Review, Vol.13 No.4, pp.119-135, 2009. 

  16. Jae-Suk Lee, Hyong-Sil Lee, "Teacher efficacy of home economics teachers". Korean Home Economics Education Association. Vol.21 No.1, pp.21-34, 2009. 

  17. Min-Jeong Kim, "Relation between kindergarten teacher's and preservice kindergarten teacher's self-concept and teaching-efficacy". Graduate School of Daegu University Graduate School. 2007. 

  18. Ah-Young kim, Jung-Eun Cha, "Multi-level analysis of the effects of teacher-efficacy and students' academic self-efficacy on academic achievement", The Korean Journal of Educational Psychology, Vol.17, No.2, pp.25-43, 2003. 

  19. Sun Kim, "Inquiry-based math program development and its effects on instructional abilities of pre-service teacher in early childhood education", Ph.D. dissertation, Graduate School of Chung-ang Unniversity, 2013. 

  20. Kyung-Sim Yim, "An effects of student-teaching in kindergarten through reflective journal writing on pre-service teacher's educational belief and teacher efficacy", Graduate School of Chonnam University, 2009. 

  21. Eun-Mi Park, "A study on the self-efficacy and teaching-efficacy of early childhood pre-service teachers". Journal of Early Childhood Education & Educare Welfare. Vol.9 No.4, pp.103-124, 2005. 

  22. Pyeong-Hwa Kim, "The relations between social class and parents' involvement in education and high school students'motivation in academic achievement". Graduate School of Ewha Womans University, 2011. 

  23. Davis-Kean, P, E., "The influence of parent education and family income in child achievement: The in direct role of parental expectations and the home environment", Journal of Family Psychology, Vol.19, No.2, pp.294-304, 2005. 

  24. Junh-Seb Lee, "A Path Analysis of Parent's Socioeconomic Position Influencing on Children's Academic Achievement". Korean Joumal of Family Social Work. No. 26, pp.159-191, 2009. 

  25. Dong-Sim Kim, "The structural relationship among economic stress, school belonging, career decision-making self-efficacy, career maturity and school satisfaction in specialized vocation high school", Graduate School of Ewha Womans Universit, 2014. 

  26. Hye-Jin Oh, "Socioeconomic status, parental parenting attitudes predicting adolescent girls' achivement motivation and self-efficacy: Comparision between alpha girls'group and general girls'group", Graduate School of Ewha Womans University, 2011. 

  27. Eun-Duk You, "Influence of Study-motivation by Family Strengths and Self-efficacy from the Vies Point of Junior High School Students". Graduate School of Dongguk University, 2010. 

  28. Ja-Yeon Lee, "The mediating of academic self-efficacy in the relations between socioeconomic status and learning flow, career, preparation behavior among adolescents", Graduate School of Ewha Womans University, 2012. 

  29. Woo-Seok Seo, "Structural Relationship Among Career Maturity, SES, Self-esteem, Self-efficacy of the College Student". Journal of Korean Practical Arts Education. Vol.28 No.4, pp.149-171, 2015. 

  30. The Korean Elementary Counselor Education Assiciation, School Violence Preventing and Measures, Seoul : Hakji publisher. 2013. 

  31. Sun-Sook Hwang, "A study on correlation between clinical nurses' experience of violence and their self-esteem", Graduate School of Kangwon University,2008. 

  32. In-Ho Jung, Byung-Chul Lim, "Students of factors affecting career decision level and career preparation behavior: Centering on students studying Dental Technology Daegu-Gyeongbuk area", Journal of the Korea Convergence Society, Vol.3, No.3, pp.13-19, 2012 . 

  33. Seong-Hye Park, "Relationships Among Aptitude for Teaching Profession, Self-Esteem, and Teaching Efficacy in Early Childhood Teachers". Early Childhood Educational Research & Review, Vol.19 No.2, pp.211-242, 2015. 

  34. Jin-Hee Lee, "Pre-sernice Early Childhood Teacher, Thinking Style, Self-esteem, Teacher Efficacy". Korean Association for Learner-centered Curriculum and Instruction. Vol.15 No.10, pp.755-773, 2015. 

  35. Kye-Ok Hong, Hye-Won Kang, "Relation Between Pre-service Kindergarten Teacher's Decision Making, Self-esteem, and Their Teaching-efficacy". Journal of Young Child Studies. Vol.14, pp.5-17, 2011. 

  36. James, M. P., "The relationship of creativity and adaptability to teaching efficacy". Master's dissertation: Oklahoma State University, 2012. 

  37. Huang, X., Liu, M., & Shiomi, K., "An analysis of the relationship between teacher efficacy, teachers self-esteem and orientations to seeking help". Social behavior personality, Vol.35, No.5, pp.707-716, 2007. 

  38. Woodruff, S. L., & Cashman, J. F., "Task, domain, and general efficacy: A re-examination of the self-efficacy scale", Psychological Reports, Vol.72, pp.423-432. 

  39. Rosenberg, M. & Pearlin, L. I., "Social class and self-esteem among children and adults", American Journal of Socialogy, Vol.84, No.1, pp.53-77, 1978. 

  40. Woon-Kyung Lee, "Correlates of adolescent achievement motive: socioeconomic atatus, maternal expectation and emotional support, and adolescent self-esteem", Graduate School of Ewha Womans University, 2005. 

  41. Eun-ui Jeong, "The Relationship Between Socio-Economic Factors and Married Women's Happiness : The Moderating Effects of Individuality-Relatedness and Mediating Effects of Self-esteem". Ph.D. dissertation, Graduate School of Chonnam University, 2006. 

  42. Jin-Hee Park, Won-Kyung Son, "A study on the effects of pre-childhood teachers' perception of themselves on children's personality education", The Journal of Eco Early Childhood Education & Care, Vol.14 No.1, pp.173-193. 

  43. Young-sun Jo, "The Relationship Between Self-esteem, Social Support, and Preoccupation with Money : Mediation Effect of Responsiveness to Support". Graduate School of Ewha Womans University. 2016. 

  44. Mi-Jeong Jang, "The Influence of Kindergarten quality, Teacher's Job Satisfaction and Efficacy on Children's Cognitive, Linguistic, Emotional and Social Competences". Graduate School of Ewha Womans University. 2011. 

  45. Baron, R. M. & Kenny, D. A., "The moderator mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations". Journal of personality and Social Psychology, Vol.51, pp.1173-1182, 1986. 

  46. Joo-Kyeong Eo, "Influencing variables via path analysis on children's self-esteem of loe-income families", Ph.D. dissertation, Graduate School of Yonsei Unniversity, 1998. 

  47. Kwang-Ok Yun, "Factors predicting self-efficacy and Korean language achievement: With specific focus on male and female high school students", Graduate School of Inha Unniversity, 

  48. Ji won Lee, Kyung-hee Kang, "Study about the relationship between self-esteem, depression and stress of students according to school system", Journal of the Korea Convergence Society, Vol.5, No.4, pp.69-74, 2014. 

  49. Sook-Young Kim, Eun-Young Jeon, Kwuy-Bun Kim, Yeon-Ok Suh, The "Influencing Factors on Self-actualization in Middle-aged Women", Journal of Korean Academy of Adult Nursing, Vol.14, No.4, 2002. 

  50. So-Yeon Park, Kyung-Young Park, "Correlation Study of Characteristics of Bio-medical Ethics and Self-esteem For Undergraduate Students", Journal of the Korea Convergence Society, Vol.6, No.6, pp.271-277, 2015. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로