최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기감성과학 = Science of emotion & sensibility, v.20 no.1, 2017년, pp.105 - 114
Nowadays, novel and innovative technology including 3D printers, internet of things (IoT), and wearable devices are rapidly emerging. As we must constantly keep up with the most recent trends, words like convergence, multidisciplinarity, and design revolution indeed define society today. Due to the ...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
디자인은 어떤 점에서 미술과 구별되는가? | 최근 들어 디지털 기술의 급속한 발달로 디지털 컨버전스(Digital Convergence) 제품들이 수없이 출시되고 있으며, 산업 간은 물론 학문간 융합을 요구하는 바야흐로 융합이 대세인 시대가 도래 하였다고 해도 과언이 아니다. 디자인은 특히 인공물이 갖고 있는 기능에 부합되는 최적의 형태를 창출하기 위해 생산, 사용, 유통, 환경 등 여러 가지 요소들을 면밀히 고려하여, 독특한 시각적 특성을 만들어내는 이지적인 조형 활동이라는 점에서 미술과 구분된다. 미술은 단순히 예술가가 자신의 미적 창작욕구를 충족시키기 위한 예술적인 활동이기 때문이다. | |
디자인적 사고를 중심으로 정부는 무엇을 일관성 있게 추진해오고 있는가? | 정부에서도 디자인적 사고(Design Thinking)를 중심축으로 기존 산업군 뿐만 아니라 ICT 산업 및 SW 기술을 융합함으로써 신시장 창출 및 고급 일자리를 창출을 통해 ‘창조경제를 실현’한다는 정책을 일관성있게 추진해오고 있다(Ministry of Trade, Industry and Energy, 2013). | |
디자인이 미술과 구분되는 이유는 무엇인가? | 디자인은 특히 인공물이 갖고 있는 기능에 부합되는 최적의 형태를 창출하기 위해 생산, 사용, 유통, 환경 등 여러 가지 요소들을 면밀히 고려하여, 독특한 시각적 특성을 만들어내는 이지적인 조형 활동이라는 점에서 미술과 구분된다. 미술은 단순히 예술가가 자신의 미적 창작욕구를 충족시키기 위한 예술적인 활동이기 때문이다. 따라서 디자인은 인문학, 공학, 경영학, 미학 등 다양한 인접학문들과 긴밀한 관련을 필요로 하고 있다(Chung, 2006). |
Chang, Y. J. & Kim, D. H. (2010). A case ctudy on design-centered multidisciplinary education programsfocused on design management. Journal of Digital Design, 10(4), 463-472.
Chung, K. W. (2006). Design Management. Seoul: ahn graphics publishers.
Jung, S. H. (2012). Design and engineering convergence education. Engineering education and technology transfer, 19(1), 23-27.
Kang, H. J. (2007). A research on the interdisciplinary design education in Sweden - the case of K3 design program at malmo university. Journal of Digital Design, 7(2), 67-76.
Korea Employment Information Service (2011). The outlook of manpower demand in theme industry and job (2010-2015). Unpublished research report.
Ministry of Trade, Industry and Energy (2013). Plans to implement the design-industry convergence strategy (2014-2017). Unpublished research report.
Yi, S. S. (2013). Case study of interdisciplinary UXD course for undergraduate students majoring in design - focus on department of design, writing and literary arts, and computer science. Design Convergence Study 39, 12(2), 31-50.
Korean Vocational Competency Test. Retrieved December 30, 2015, from https://www.guidancepro.co.kr/
National Competency Standards. Retrieved October 28, 2015, from https://www.ncs.go.kr/ncs/page.do?skindexView
D.school(Institute of Design at Stanford). Retrieved November 3, 2015, from http://dschool.stanford.edu/
MIT Media Lab. Retrieved November 3, 2015, from http://www.media.mit.edu/
Art & Technology, School of Integrated Knowledge, Sogang University. Retrieved August 4, 2015, from http://www.sogang.ac.kr/bechelor/c_study_15_2.html
Collage of Design, Dongseo University. Retrieved August 6, 2015, from http://uni.dongseo.ac.kr/designcollege/?pCode1376358947
Department of Design, School of Interdisciplinary Science, Chungbuk National University. Retrieved August 6, 2015, from http://www.chungbuk.ac.kr/site/www/sub.do?key799
Department of Digital Design, Division of Arts & Sports Science, Seoil University. Retrieved August 4, 2015, from http://www.seoil.ac.kr/new_kor/college/arts/id01.php
Department of Interdisciplinary Design, PRIME College of Interdisciplinary & Creative Studies, Konyang University. Retrieved August 6, 2015, from http://primecics.konyang.ac.kr/primecics/sub02_10_01.do
Graduate School of Convergence Design and Arts, Sungshin Women's University. Retrieved August 4, 2015, from http://www.sungshin.ac.kr/gspa/html/main/index.html
Graduate School of Design and Creative Engineering, Chosun University. Retrieved August 6, 2015, from http://www.chosun.ac.kr/user/convergencedesign/index.html
Graduate School of Nano IT Design Fusion, Seoul National University of Science and Technology. Retrieved August 4, 2015, from http://nid.seoultech.ac.kr/
School of Design and Business Administration, Hongik University. Retrieved August 4, 2015, from http://iim.hongik.ac.kr/
Smardi, Sungkyunkwan University. Retrieved August 4, 2015, from http://www.smardi.com/
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.