최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국응급구조학회지 = The Korean journal of emergency medical services, v.21 no.1, 2017년, pp.59 - 73
이가연 (공주대학교 응급구조학과) , 최은숙 (공주대학교 응급구조학과)
Purpose: This study aimed to enhance the efficiency of clinical training education by understanding paramedic students' perceptions of their hospital clinical training experiences. Methods: The subjects were 31 third paramedic students who participated in a population survey from June 25 to August 1...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
임상현장실습은 응급구조학과에서 어떤 역할을 하는가 | 응급구조(학)과에 있어서 임상현장실습은 학교에서 배운 지식을 바탕으로 실제 응급상황에서 다양한 환자처치를 경험하고 병원 전 단계에서 응급처치를 담당하는 임무를 수행할 수 있는 능력을 배양시킨다[2]. 응급구조(학)과 학생은 임상현장실습을 통해 1급 응급구조사 역할을 수행하는데 필요한 지식을 습득하고 기술을 터득하여, 정확한 처치를 시행하는 소신 있는 1급 응급구조사가 될 수 있으며 응급의료체계에 책임 있는 역할을 기대할 수 있다[3]. | |
임상현장실습이란 무엇인가 | 임상현장실습이란 대학에서 학습한 전공 분야에 대한 이론과 지식 등을 적용하여 지식, 기술 및 태도 면에 행위변화를 주는 것이다[1]. | |
Q-방법론적 접근이 응급구조학과 학생들의 임상현장실습에 대한 인식 특성을 파악하기위해 적합한 이유는 무엇인가 | 따라서 응급구조(학)과 학생들의 임상현장실습 경험에 대한 인식의 주관적인 특성을 파악하기에 Q-방법론적 접근이 적합하다고 사료되었다. 교과 과정 중 이루어지는 임상현장실습의 경험은 그것을 어떻게 인식하고 실습 지도를 받느냐에 따라 미래의 1급 응급구조사로서의 직무를 수행하는데 매우 효과적인 영향을 줄 것이다. |
Park JR. Characteristics of junior college students majoring in dental hygiene and their attitude on clinical training. Unpublished master's thesis, Kyungbuk National University 1992, Daegu, Korea.
Baek MR. An initial clinical experience of EMT students. Korean J Emerg Med Ser 2003;7:95-107.
Park SM, Choi ES. Influencing factors on the satisfaction of the paramedic students in clinical training. Korean J Emerg Med Ser 2012;16(1):91-101.
Choi SS. Current status of clinical practice and associated factors with satisfaction among students in the department of emergency medical service. Unpublished master's thesis, Chosun University 2012, Gwangju, Korea.
Park JW, Ha NS. Nursing students' clinical experiences. J Korean Acad Psych Ment Health Nurs 2003;12(1):27-35.
Jeon HY, Kim G, Ahn HG. An analysis study on stressor experienced by emergency medical technology students during clinical practice. Korean J Emerg Med Ser 1999;3:43-54.
Cho JM, Kim HS, Kim JH. A study on affecting stress factors of EMT students. Korean J Emerg Med Ser 2000;4:73-81.
Kim MJ, Yoo SY. The Perception-coping types of initial clinical practice in nursing students: Q methodological approach. J Milit Nurs Res 2014;32(1):105-18.
Choo EH. Types of attitudes of male nursing students to clinical education. Unpublished master's thesis, Pusan National University 2011, Pusan, Korea.
Yoon HS, Kim GH. The clinical practice experiences of nursing students by new nurses. J Learner-centered Curriculum Instruction 2016;16(3):903-22.
Sim MJ. A survey study on clinical practice of clinical laboratory science students. Korean J Clin Lab Sci 2004;36(2):233-8.
Kim M, Kim HE, Nam SH. Perceptron types of nursing students to clinical educatron : Q methodological approach. J Korean Acad Adult Nurs 2001;13(2):327-39.
Jang HS, Kim S, Kim HK. Stress experience on nursing students to clinical practice. Korean J Child Health Nurs 1999;5(1):5-17.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.