$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

패션 셀렉트샵 인테리어 디스플레이의 VMD 구성요소에 관한 연구
A study on the VMD elements of fashion select shop interior displays 원문보기

The Research Journal of the Costume Culture = 복식문화연구, v.25 no.2, 2017년, pp.206 - 223  

최지훈 (중앙대학교 패션학과) ,  김미현 (중앙대학교 의류학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study examines the role of visual merchandising (VMD) in creating effective interior displays for fashion "select shops"(shops that carry a wide selection of brands) amid the recent changes in consumption trends, with consumer needs becoming increasingly individualized and diversified. Fashion ...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
VMD이란? VMD는 제품에 정보가치를 부여하고 일정 상품의 이미지를 증대함으로써 매장에서 상품의 정보와 브랜드의 메시지를 전달하고 이미지를 형성하는 전략이다(Ru, 2003). 이는 상품을 효과적으로 홍보 및 연출하며, 고객들에게 강한 구매 욕구를 불러일으킨다.
VMD의 특성은? VMD는 제품에 정보가치를 부여하고 일정 상품의 이미지를 증대함으로써 매장에서 상품의 정보와 브랜드의 메시지를 전달하고 이미지를 형성하는 전략이다(Ru, 2003). 이는 상품을 효과적으로 홍보 및 연출하며, 고객들에게 강한 구매 욕구를 불러일으킨다. 이에 따라 고객의 구매의도를 높이는 패션 제품의 효과적인 진열과 구성이 중요한 마케팅 전략으로 강조되고 있다.
패션 셀렉트샵은 무엇을 제공하는가? 이처럼 패션 셀렉트샵은 감성과 가치를 중시하는 고객을 중심으로 한 신 개념의 매장을 의미한다(Kim, 2015). 패션 셀렉트샵들은 다양한 디자이너의 제품을 매장의 특성에 따라 선택 및 편집하여 구성한 것으로 감성에 호소하며, 가치 중심 소비를 지향하는 고객을 대상으로 한 유통 방식으로, 여러 브랜드 제품 중 고객의 요구에 맞는 상품을 선정, 관리, 구매, 운영하여고객이 필요한 상품을 적시, 적가, 적질, 적량에 맞춰 고객에게 서비스와 함께 판매를 제공한다(Eom, 2015). 이러한 셀렉트샵의 개념은 단일 브랜드로 구현할 수 없는 다양한 컨셉 연출 제품을 한 곳에서 구매 가능하게 하며, 패션샵에서 찾기 힘든 다양한 쇼핑의 체험 경험을 제공하여 주고, 신진 디자이너나 신진 브랜드의 시장 진출을 용이하게 한다(Kim, 2003).
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (27)

  1. Aland. (2016, October 23). About Aland: Our story. Retrieved October 23, 2016, from http://www.a-land.co.kr/company/aland_story.php 

  2. Around the corner. (2016, November 3). Story. Retrieved November 3, 2016, from http://www.lfmall.co.kr/p2/brands/aboutCorner 

  3. Bahk, S. A. (2007). A study on the effective strategies and design methods in visual merchandising. Unpublished master's thesis, Ewha Womans University, Seoul, Korea. 

  4. Camouflage. (2012, March 3). 8ight seconds [Blog post]. Retrieved November 5, 2016, from http://blog.naver.com/dysh21/50135715544 

  5. Camouflage. (2014, August 13). Tissot [Blog post]. Retrieved November 5, 2016, from http://blog.naver.com/dysh21/220091296949 

  6. Chae, J. S. (2012, March 29). 10 꼬르소 꼬모 서울, 4주년 맞았다 [10 Corso Como Seoul, 4th anniversary]. The Asia Business Daily, Retrieved November 5, 2016, from http://www.asiae.co.kr/news/view.htm?idxno2012032807414493699 

  7. Choi, B.-B. (2009). Effects of new consumer lifestyle on evolution of fashion multi-shop. Unpublished master's thesis, Chung-ang University, Seoul, Korea. 

  8. Descente. (2016, December 14). 데상트 하남 스타필드점을 소개합니다 [Introduces Descente Hanam Starfield store] [Blog post]. Retrieved November 5, 2016, from http://blog.naver.com/beat38/220885870496 

  9. Eom, E.-Y. (2015). The study on select shop directed current consumption trend: Focused on change of fashion life style. Unpublished master's thesis, Hongik University Seoul, Korea. 

  10. Jang, H. N. (2010). A study on the relationship between space design elements and marketing in brand coffeeshops. Unpublished master's thesis, Cung-ang University, Seoul, Korea. 

  11. Jang, J. W. (2007). Effects of consumers' VMD recognition and composition element evaluation on the process of purchasing clothes: Comparing the departments to Dongdaemun large-scale shopping centers. Unpublished master's thesis, Hanyang University, Seoul, Korea. 

  12. Jin, X.-Y., Yoon, J.-W., & Chong, K.-S. (2015). Research on an interior design store display skills based on VMD space representation skills: Focusing on the interior design showroom of IKEA Korea. 2015 KIID Spring Conference Proceedings, 2015(5), 38-42. 

  13. Jung, E. J. (2011). The study on VMD elements and the assessment by the user about the SPA brands store. Unpublished master's thesis, Sangmyung University, Seoul, Korea. 

  14. Jung, H.-Y. (2008). A study of department store public space VMD: Specialized in 'L' department store Centumcity branch office. Unpublished master's thesis, Dongseo University, Busan, Korea. 

  15. Jung, S. K. (2001). Marketing communications. Seoul: Joongang M&B. 

  16. Junjun. (2015, October 22). VP PP IP. Raim Design Institute, Retrieved November 5, 2016, from http://cafe.naver.com/raimcolorlist/14880 

  17. Kim, C. H. (2005). A study on the interior design eyewear-shop adapt to visual merchandising. Unpublished master's thesis, Sangmyung University, Seoul, Korea. 

  18. Kim, S.-E. (2003). A study on the marketing strategy for domestic fashion multi-shop dealt with imported products only. Unpublished master's thesis, Dongduk Women's University, Seoul, Korea. 

  19. Kim, K. H. (2015). The effect of the congruity between self-image and image of a multi-brand store on store attributes and consumer responses. Unpublished master's thesis, Ewha Womans University Seoul, Korea. 

  20. Kim, S. Y., & Hwang, J. S. (2011). Classifications and strategic directions of multi-brand fashion stores in Korea. Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, 35(5), 587-600. doi:10.5850/JKSCT.2011.35.5.587 

  21. Lee, Y. J. (1998). 패션 VMD: 디스플레이를 통한 브랜드 성공 전략 [Fashion VMD]. Seoul: Mijinsa. 

  22. Oh, I.-W. (2004). The study on the Korean plastic consciousness of the contemporary interior space in Korea. Korean Institute of Interior Design Journal, 13(5), 74-81. 

  23. Park, J. A. (2015, October 13). 분더샵 청담 1주년 기념, 'LA PROJECT' 론칭 [Boontheshop Cheongdam 1st anniversary, launched 'LA PROJECT']. Sn@pp, Retrieved November 5, 2016, from http://zine.istyle24.com/Culture/CultureView.aspx?Idx24679&Menu12 

  24. Ru, S.-Y. (2003). The effect VMD by the department store on clothing purchase behavior. Unpublished master's thesis, Sookmyung Women's University, Seoul, Korea. 

  25. Shin, H.-Y. (2003). A study on the visual merchandising manual of trendy casual dress shop. Unpublished master's thesis, Chungang University, Seoul, Korea. 

  26. Sim, N. H. (2005). Visual merchandising & display. Seoul: Wooyong. 

  27. Wonderplace. (2016, October 27). Info. Retrieved October 27, 2016, from http://www.wonderplace.co.kr/content/content.php?contcompany&mode1 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로